Marknadsföring är som en första date – hur gör du?
Marknadsföring är som en första date!
Ja, det kan man faktiskt säga. Här är 12 punkter som får dig att tänka till gällande liknelserna med marknadsföring och att gå på en date. Titta i dina sociala medier, hur ser det ut? Visar du din personlighet och fokuserar på kunden? Eller pratar du bara om dig själv?
12 sätt som du jämföra en date med marknadsföring
#1 Visa ditt bästa jag
Ditt varumärke skickar ett kraftfullt visuellt meddelande om vem du är.
Kommer du att skicka wow-signaler eller blir de besvikna? Allt är upp till dig.
#2 Mindre om dig – Mer om dem
Berätta för dina kunder vad som är värdet för dem, och inte mycket annat. Att bara prata om sig själv är en bra samtalsdödare.
Relaterad artikel: 4 sätt att kickstarta din marknadsföring
#3 Gå inte på för starkt
Du gillar inte hårdförsäljning och det gör inte dina kunder heller.
#4 Snåla inte
Ta inga genvägar. Det gör att ditt företag ser billigt ut och troligtvis leder det till att kundernas förtroende sjunker.
#5 Sköt det snyggt
Att tala illa om konkurrenter säger mer om dig än om dem. Håll en hög standard.
Relaterad artikel: 7 egenskaper du behöver som arbetar med marknadsföring
#6 Ingen gillar en fejkad och ytlig person
Potentiella kunder vill se ditt riktiga jag. Att vara äkta bygger förtroende och respekt.
#7 Visa din personlighet
Stick ut från mängden på ett positivt sätt. Leverantörer som presenterar ”kompletta lösningar” och har ”allt under ett tak” kryllar det av. Vad är det som verkligen gör dig speciell?
”CONTENT MARKETING IS LIKE A FIRST DATE.
IF ALL YOU DO IS TALK ABOUT YOURSELF, THERE WON’T BE A SECOND DATE.”
# 8 Du känner om det skapas en äkta kontakt
Känslor är din vän. Den bästa marknadsföringen berör människor. Få dina kunder att känna något och de kommer att komma ihåg dig.
Relaterad artikel: 5 avancerade tips gällande marknadsföring
#9 Glöm kärlek vid första ögonkastet.
Att bygga relationer tar tid. Du kan inte starta en kampanj och förvänta dig att försäljningen rullar in nästa dag.
#10 Få dem att vilja ha mer
Från webbplatser till annonser, lämna utrymme för nyfikenhet på ”mer”. Ge dina potentiella kunder värdefull information där det är lämpligt, och ge dem också en anledning att ta kontakt med dig, på ett enkelt sätt.
Relaterad artikel: Vad betyder CPC, CPM, CTR och andra förkortningar i marknadsföring
#11 Om allt klickar, ringer de dig
Men inte förrän de har kontrollerat hur du ser ut online. Detta kan vara skillnaden mellan framgång och misslyckande. Se till att även ditt digitala intryck är snyggt och i ordning – att det samspelar med den du eller ni är.
#12 Inget svar är också ett svar
Det betyder att du inte bryr dig tillräckligt för att svara.
Om du vill att kunden att ska vara nyfiken på dig, måste du vara nyfiken på kunden.
Vad är ditt bästa tips?
Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedIn
LinkedIn-expert
Social media manager
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!