Nytt utseende på LinkedIn profil och viktiga nyheter
LinkedIn profiler får nytt utseende
Ännu fler nyheter för LinkedIn som just nu genomgår sin största uppdatering på länge. Denna gången blir det ett helt nytt gränssnitt via datorn (interface) som påminner om utseendet via appen. Förutom det har det sedan tidigare tillkommit flera bra uppdateringar.
I ett tidigare inlägg har jag berättat om:
- Hashtags återinförs
- Möjlighet att redigera inlägg
- 30 sekunders filmklipp
Sedan har du kunnat läsa om att LinkedIn börjar med conversion tracking, guld värt för dig som annonserar! Förra månaden utökade LinkedIn antal integrationer till crm-system och ersatte Pulse med en ny möjlighet att publicera artiklar på LinkedIn. Alla dessa nyheter på bara två månader och nu är det dags för ännu fler!
Nytt utseende för din profil på LinkedIn
Äntligen, till viss del. Ofta när jag utbildar har jag fått en vanlig kommentar att LinkedIn känns krångligt och svårt att arbeta med. Nu med det nya utseendet kommer det att bli betydligt lättare. Det blir tydligare, enklare och fler funktioner införs men en del funktioner försvinner.
Förutom det som jag går igenom här nere gällande din profil så kommer även meddelandefunktionen att ändras. Så det kommer garanterat fler inlägg framöver om LinkedIns uppdateringar.
Huvudmenyn
Själva huvudmenyn blir enklare och lättare att förstå vilka funktioner som finns. Längst upp till vänster kommer det att vara:
- Home
- My network
- Jobs
- Messaging
- Notifications
Precis under dessa finns en större sökruta. Där kan du direkt söka efter personer, jobb, företag, artiklar och mycket mer. I menyn till höger finns business service och inställningar. Designen är ganska lik den du har i mobilappen, tydligare och avskalad.
Bild från LinkedIns filmklipp
Redigera din profil
Istället för att trycka redigera profil så får du direkt åtkomst till redigera genom att trycka på ”Me” eller på kugghjulet till höger i huvudmenyn. När du väl är i redigeringsläget så ser du en del skillnader. En del bra, en del mindre bra enligt mig.
Bakgrundsbilden kommer vara kvar men den behöver du justera eftersom storleken är ändrad. Höjden är lägre än förut och den är även lite bredare. Antingen laddar du upp en ny bild eller så kanske det räcker med att justera den du redan har. Rekommenderad storlek är 1536x738px.
Profilbilden har också ett annat mått och är numera rundad. Du kan, genom att trycka på din profilbild enkelt zooma in bilden så den blir så bra som möjligt.
Sektionen om dig är också helt ny. Här kan du faktist välja vilken utbildning du vill visa i toppen på din profil vilket gör att du kan få den sektionen mer relevant. Tidigare har LinkedIn automatisk valt att visa den senaste utbildningen.
Rubriken (headline) är bland det viktigaste du har på din profil. Givetvis är en komplett profil också viktigt men rubriken är det första man ser på en profil. Här får du en större ruta att fylla i och tydlig nedräkning när antal tecken är på väg att ta slut. Det vill säga att utrymmet är begränsat till 120 tecken, precis som tidigare, fördelen är att du tydligare ser när de är slut.
Summeringen (summery) har även den fått en ruta där du fyller i din summering. Precis som på mobilen så kommer det nu att visas en del av texten på din profil när du går in via datorn. Här behöver du testa dig fram så du får med det du vill få med så att det exempelvis visar hela ditt telefonnummer eller epostadress ifall du har det med i summeringen.
Erfarenhet (experience) har fått en del förändringar. Två stora nackdelar jämfört med tidigare är att du inte kan byta placering på dina jobb samt att du bara kan välja ditt företagsnamn. Förut kunde jag redigera vilket företagsnamn som skulle synas samt då även byta plats på mina jobb. Borttaget härifrån även rekommendationerna som låg under varje jobb och finns nu endast i en egen sektion.
Tyvärr är även möjligheten att visa någon form av material, såsom broschyrer, filmklipp eller slideshares helt borttagen! Det här är otroligt synd för så förenklad behöver det inte vara.
Utbildning (education) kunde du också flytta runt och byta plats på tidigare men det har även tagits bort.
Skills and endorsements ser helt annorlunda ut men funktionen är likvärdig. En nyhet här är att man ser ett ansikte med namn istället för en hel hög med små ansiktsbilder.
Rekommendationer (recommendations) visas nu endast i denna sektionen. Det är synd att man har tagit bort kopplingen till vilket företag eller jobb man har fått en rekommendation för. Det innebär att dina rekommendationer visas lite huller om buller oberoende av vilket jobb du har blivit rekommenderad för och som det ser ut även gällande datum. Här visas bara två rekommendationer och sedan får man trycka på visa fler för att komma åt resterande. Tidigare kunde du flytta runt dina rekommendationer och välja vilka som skulle vara överst, den funktionen finns tyvärr inte heller kvar.
Övriga förändringar på LinkedIn
Taggar och anteckningar
Har du liksom jag använt dig av taggar och anteckningar på dina kontakter? Tyvärr så är den funktionen också borttagen. Det du kan göra, om du är snabb, är att spara ner all din information och om du vill, ladda upp informationen i Sales Navigator.
Kontakters kontakter
Tidigare har du kunnat gå in på en persons profil, tittat på dennes kontakter, söka bland dem och även skapa kontakt med de personer som du vill ha kontakt med. Den funktionen är också borttagen och du kan numera bara se kontakterna.
Avancerad sökfunktion
Hur är det möjligt?
Jag hoppas innerligt att denna superba sökfunktion bara är borttagen tillfälligt men nu så finns den alltså inte kvar, alls! Den avancerade sökfunktionen är flyttad till Sales Navigator vilket innebär att om du använt dig av denna funktion behöver du nu alltså uppgradera till Sales Navigator.
Enklare att följa och anpassa kontaktförfrågningar
I den uppdaterade versionen finns följa-knappen ganska nära knappen där du skapar kontakt vilket är bra. Tidigare var den lite svårare att hitta. En bra lösning är att du uppmanas att anpassa din förfrågan när du skickar kontaktförfrågningar! Äntligen görs det tydligare.
Tyvärr har jag inte fått det nya gränssnittet ännu och detta blogginlägg är gjort utifrån artiklar från LinkedIn och ett filmklipp från Mark Williams
Hej!
Mitt flöde på LinkedIn är helt förändrat (förstört) troligen efter uppdateringen. De enda som syns är sponsrade inlägg och jobberbjudanden i mängd. Inga inlägg från dem jag valt att följa (företag och personer). Har letat i timmar utan att hitta lösningen. Tacksam för tips!
Vänliga hälsningar
Karin
Hej Karin,
Tyvärr har jag inget direkt tips nu när allt är så nytt och LinkedIn uppdateras hela tiden nu. Men det ska ju synas annat i ditt flöde än reklam och jobberbjudande. Förhoppningsvis blir det bättre inom kort. Det jag kan rekommendera dig är att gå igenom dina inställningar så har du i alla fall det uppdaterat och klart.
Vänligen
Linda
Så himla skönt att möjligheten att lägga till bilder, filer och länkar till slut blev kvar under Erfarenheter 🙂 Jag förberedde mig mentalt för att sjösätta en helt separat portfolio-webb.
Ja, eller hur. Kommer många bra funktioner men också en del som försvinner tyvärr. Men det har vi snart glömt 🙂