4 smarta metoder att marknadsföra sig på LinkedIn
Marknadsföring på LinkedIn – Här är 4 smarta tips
Innehållsmarknadsföring, så kallad content marketing, är högsta mode bland marknadsförare. Att skapa bra inlägg med relevant innehåll. Hur effektivt blir det om din huvudmålgrupp ändå inte ser dina inlägg?
Högklassigt innehåll faller pladask utan en klar idé att nå ut på bästa sätt – en ”distributionsplan”. Fyra av fem marknadsförare inom B2B tror att sociala medier är en effektiv marknadsföringskanal.
Tänk på skillnaden i ditt eget beteende, mellan att vara eller göra. De flesta personer spenderar tid på andra kanaler, men på LinkedIn investerar de tid. Faktum är att hela 80% av B2B leads kommer från LinkedIn.
Relaterad artikel: 7 steg till content marketing
I nedan infograf ser du några effektiva sätt som ökar dina möjligheter att nå 400 miljoner proffsiga människor på LinkedIn. Där du kan och borde investera din tid.
Fyra sätt att uppnå dina marknadsföringsmål med LinkedIn:
- Slideshare
- Sponsrade uppdateringar
- LinkedIn företagssida
- Skriva artiklar (fd Pulse)
Plus att du lär dig om målsättningar, att skapa rätt att göra-lista och hur du ska disponera din tid för att lyckas med de 4 metoderna.
Vill du lära dig mer om marknadsföring? Boka en plats på min populära heldagsutbildning, hur du lyckas med marknadsföringen i sociala medier. Den går i Sthlm, Gbg & Malmö.
Slideshare
På Slideshare kan du ladda upp presentationer, pdf:er eller bilder. Använd din fantasi till vad du kan ladda upp. Själv har jag laddat upp flera Slideshares från mina föreläsningar. Dessa kan du sedan direkt koppla till din privata LinkedInprofil och då blir de synliga under antingen summering eller ditt yrke. Som mest ser man 5 st, men det går att ladda upp många fler filer, och de behöver inte vara från Slideshare. Det finns mer än 15 miljoner uppladdade filer på LinkedIn.
Målen här är: lead generation, brand awareness, thought leadership och SEO.
Sponsrade uppdateringar
För att öka synligheten kan man göra sponsrade uppdateringar. Precis som i all annonsering i sociala medier behöver man köra ett så kallat A/B test. Köp två sponsrade inlägg för en mindre summa pengar under en begränsad tid. Gör en utvärdering på vilket inlägg som gav bäst respons. Därefter kör man det inlägget som gav bäst resultat för en större summa och en längre tid. Enligt LinkedIn kommer 75% av engagemanget via mobilen så se till att hemsidan är responsiv. Sätt budgeten och välj val för kostnad per klick eller per visning.
Man kan använda dessa till:
- Öka räckvidden för att hitta nya kontakter och följare
- Lättare träffa rätt målgrupp
- Få ut ditt budskap på alla sorters enheter: dator, padda och mobil
- Använd ’Direct Sponsored Content’ för att enkelt testa din budskap
Här kan du läsa mer om hur du sponsrar uppdateringar på LinkedIn.
Målet här är: lead generation, brand awareness och thought leadership.
LinkedIn företagssida
Jag har tidigare skrivit om varför du ska ha en företagssida på LinkedIn samt hur man lär sig analytics, dvs läser statistiken. När du har en företagssida är det viktigt att göra kvalitativa inlägg, helst varje dag. Enligt LinkedIn bör man göra flera inlägg om dagen, själv delar jag ett inlägg varje vardag. Det viktiga är att det du delar med dig av har ett bra innehåll. Skapa dialog och engagemang med följarna genom att ställa frågor och att kommentera. Och tänk på att byta ut den stora (header) bilden ett par gånger om året.
Målen här är: lead generation, brand awareness, thought leadership och event registration.
Läs om LinkedIns nya företagssidor
Blogga på LinkedIn
Det finns över 1 miljon personer som publicerar inlägg och det publiceras mer än 130.000 inlägg per vecka på LinkedIn! Ungefär 45% av läsarna har högre positioner, dvs personer inom företagsledning eller är viktiga beslutsfattare.
Bestäm dig för att blogga 1 gång per månad. Om du har svårt att komma på vad du ska skriva så kan du läsa mina 6 ideér till nya inlägg.
Målet här är: thought leadership
Berätta, vilka av dessa fyra metoderna har du använt dig av?
Den här artikeln är delvis kuraterad och kommer från LinkedIn´s blogg som du hittar i sin helhet här.
Välkommen att kommentera och berätta gärna om dina erfarenheter.
Lycka till
Linda Björck <<– Connecta gärna med mig!
Social media manager
LinkedIn-expert
Välkommen att följa mig:
Twitter
LinkedIn
Facebook
Instagram
Trackbacks & Pingbacks
[…] 4 smarta metoder att marknadsföra sig på LinkedIn […]
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!