Därför behöver du förstå statistiken för företagssidor på LinkedIn
Därför behöver du behöver förstå statistiken för LinkedIn företagssidor
Vill du få maximal nytta av en företagssida på LinkedIn? Då bör du förstå hur statistik-verktyget fungerar.
Förra veckan beskrev jag varför du ska ha en företagssida på LinkedIn. Här får du veta hur du läser och analyserar statistiken som du får om dina inlägg och följare på LinkedIn.
Det här inlägget kräver lite mer av dig. Avsätt gärna en stund och öppna företagets LinkedIn-sida så kan du enkelt följa med steg för steg.
Relaterad artikel: 5 viktiga saker du måste mäta i statistiken på LinkedIn
Statistiken på företagssidan visar vilka inlägg som har fått bra respons, demografi över dina följare samt vilka tider och dagar som fungerar bäst för din målgrupp. Ett perfekt underlag för att optimera innehållet som du publicerar på LinkedIn.
Min sida/profil är på engelska. Därför använder jag de engelska termerna, i texten och bilderna.
Inloggad som administratör på företagssidan har du fyra flikar att välja mellan:
Updates, Overview, Analytics och Notifications.
Updates är startsidan, helt enkelt där man skriver sina inlägg. Ute till höger på sidan har du en snabbåtkomst till statistiken och de senaste statistiken. Hur många som sett inlägget, klickat och interagerat. Denna enkla statistik är första steget till att utvärdera dina inlägg.
Bilden nedan visar ett av mina inlägg. Detta inlägg har fått 938 Impressions, 40 Click och 4 Interactions vilket ger 4.69% i engagement.
Det här säger inte jättemycket, eller hur?
Nästa steg är att gå in under fliken Analytics och gå igenom statistiken om vilka inlägg som skapar engagemang.
Updates
Under sektionen Updates finns 3 delar: Updates, Reach och Engagement.
Updates kommer överst och visar dina senaste inlägg på din företagssida. Om du håller muspekaren över varje rubrik (preview, date osv) får du mer information.
Om varje Update/inlägg visas:
- Preview – Inledningen på ditt inlägg, om det innehåller text. Om du endast har använt en bild ser du som administratör antingen bilden eller filnamnet.
- Date – Datum som inlägget är publicerat.
- Audience – Indikerar om inlägget är sänt till alla dina följare eller en specifik målgrupp.
- Sponsored – Visar inlägg där du valt att betala för extra räckvidd. När det står Sponsor, är länken klickbar och tar dig till en sida där du kan börja sponsra inlägg.
- Impressions – Siffran visar antal gånger varje inlägg är visat för en medlem på LinkedIn.
- Clicks – Siffran visar antal klick på ditt inlägg, företagsnamn eller logotype.
Detta visar inte interaktioner såsom delningar, gilla och kommentarer. Se nedan. - Interactions – Siffran visar antal gånger personer har gillat, kommenterat och delat inlägg.
- Followers Acquired – Hur många följare du har fått genom att marknadsföra ett inlägg.
- Engagement – Procenttalen visar antal interaktioner + antal klick, dividerat med antal gånger inlägget är visat.
Relaterat inlägg: 13 suveräna marknadsföringstips för sociala medier
Reach
Nästa område är Reach. En graf visar hur många gånger dina inlägg har visats per dag, både organiskt och genom betalda kampanjer/inlägg. Du förfinar urvalet genom att välja Unique. Då ser du antalet personer, oavsett om de sett ditt inlägg mer än en gång.
Engagement är den sista grafen i detta område. Här syns hur många som har klickat, gillat, kommenterat eller delat ditt inlägg, både organiskt och betalda inlägg. Till höger på sidan finns en dropdown-list där du kan ändra tidsintervallet.
Du kan även klicka på underrubrikerna (clicks, likes osv). Som du ser i mitt exempel finns det ett mönster för inläggen mellan Reach och Engagement. Ju fler som interagerar, desto fler personer har sett inlägget.
Followers
Sektionen Followers är indelad i 4 områden och ger dig information om var dina följare kommer från, demografi och trender. (Se bilden längre ner.)
Siffran till vänster är antal följare Smartbizz har på LinkedIn. Den uppdateras bara en gång om dagen och kan skilja mot översiktsbilden som uppdateras i realtid.
Follower Demographics
Här hittar du intressant information om följarna. Genom att använda dropdown-listan kan du välja mellan:
- Seniority
- Industry
- Job function
- Company size
- Employee
Här får du användbar information. Du ser mer om vem som tycker att din sida och dina inlägg intressanta. Stämmer detta överens med den målgrupp som ditt företag har? Vilka av inläggen gillas och av vilka personer?
Relaterat inlägg: 9 misstag du gör på LinkedIn
Follower Trends
Follower trends visar hur antal följare har förändrats över tiden. Använd dropdown-listan för att välja vilket tidsintervall du vill se statistiken för.
Det sista området under Followers är How you compare.
Det här är i mitt fall lite skojigt eftersom min sida jämförs med Mashable som har 592234 följare, Volvo Car Group som har 105591 0ch sedan på tredje plats kommer Smartbizz med 295 följare. Jag får helt enkelt känna mig hedrad av att vara med på samma lista som dessa stora företag.
Visitors
Visitors handlar om dina besökare på din företagssida. Du har två grafer här:
- Page views
- Unique visitors
Page views, den vänstra grafen visar hur många gånger din företagssida har visats. Om du har en Career Page (en extra flik för rekrytering, som du kan skapa på din företagssida) så ser du även information om den. Även här kan du justera datumintervall med dropdown-listan.
Unique visitors är den högra grafen. Den visar hur många gånger en LinkedIn-medlem har besökt din sida. Liknande Page views, men rensat från återbesök och när webbsidor laddas om. Justera datumintervall med dropdown-listan.
Relaterat inlägg: Hur du får bättre räckvidd och förstår algoritmerna på LinkedIn
Visitor demographics
En graf som visar vem som besökarna på din sida i några demografiska kategorier: Seniority, Industry, Function, Company Size.
Berätta, vad tycker du är utmaningen med statistiken?
Är det tiden det tar för att sätta sig in i hur det fungerar?
Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedIn
LinkedIn-expert
Social media manager
Välkommen att följa mig:
LinkedIn
Youtube
Spotify
Facebook
Instagram
Twitter
Trackbacks & Pingbacks
[…] har tidigare skrivit om varför du ska ha en företagssida på LinkedIn samt hur man lär sig analytics, dvs läser statistiken. När du har en företagssida är det viktigt att göra kvalitativa […]
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!