Hur du skapar ett bra första intryck i sociala medier
I sociala medier är det svårt, eller svårare att skapa ett bra första intryck då du inte har någon möjlighet att påverka vad personerna får se eller läsa om dig. Eller?
Det du kan göra är att ta kontrollen över vad som sägs om dig genom att se till vilka artiklar, bilder och inlägg som kommer upp först när man söker på ditt eller företagets namn. Det du inte kan göra är att ändra en persons uppfattning efter ha sett ett dåligt inlägg eller en negativ recension. I verkliga livet får vi ofta en andra chans och möjlighet att påverka vad en person tycker men i sociala medier går det inte.
Så vilka är mina tips?
#1 Googla dig själv och företagsnamnet
Det här är det enklaste och viktigaste tipset, ända är det många som inte gör det. Tänk på att googla i ett inkognito-fönster eller från en annan dator. Titta på artiklar, bilder, nyheter och gå även vidare på sidan två och tre.
Vad dyker upp om dig och om företagets namn?
Om du får dåliga sökresultat så se till att registrera dig på flera sociala medier och använda ditt eget namn eller företagsnamn. När du sedan använder dessa regelbundet kommer de högre (högst) upp i träfflistan då sociala medier som exempelvis LinkedIn och Facebook rankas högt. Är du en privatperson så kan du även köpa en domän med ditt eget namn.
Exempel:
Jag googlar på Vellingeblomman som fick mycket negativ publicitet i oktober 2014. På första sidan kommer deras Facebooksida och som visar snittbetyg på 2,3. Redan på sidan två så kommer länkar upp till de artiklarna som jag hade velat få bort om jag varit ägare till företaget. När jag sedan går in på deras Facebooksida så ser jag också alla dåliga recensioner där många av dessa är helt obemötta.
Annika Dacke har skrivit ett inlägg om hur man genomför en kriskommunikation
#2 Fokusera på det viktiga
En person som går in på din profil stannar bara en kort stund. Du har alltså bara några sekunder på dig att göra ett bra första intryck. Det här gäller oavsett om du söker ett nytt arbete, en samarbetspartner eller om man funderar på att anlita ditt företag. Se till att alla profilerna är korrekt ifyllda, uppdaterade och att du använder relevanta sökord och bilder där det är möjligt.
Vad skriver du om dig eller om företaget?
Använder du ett ”inne-från-ut” perspektiv eller ett ”utifrån-in”?
Relaterat inlägg: Hur du ber om en rekommendation på LinkedIn
#3 Tänk på bilderna
Ett vanligt misstag är att man glömmer att ändra namn på bilderna på hemsidan eller i bloggen. Alla bilder och då menar jag alla bilder du laddar upp på hemsidan eller i bloggen ska döpas om till företagsnamn, ämne och/eller personnamn! Det här ökar även SEO för hemsidan.
Ett annat tips för att öka din trovärdighet är att du kan använda Pinterest eller Instagram för att visa upp din portfolio, dina blogginlägg eller produkter.
#4 Blogga
Att blogga är ett utmärkt sätt att ta kontroll över vad som sägs om varumärket. Fördelarna med att blogga, antingen på sin egna hemsida eller på LinkedIn Pulse är många! Förutom att det driver trafik till hemsidan så etablerar du dig som en expert. Dessutom driver en blogg trafik till hemsidan under lång tid.
Relaterat inlägg: 12 vanliga misstag företag gör i sociala medier
#5 Gå igenom sekretessinställningarna
Ofta ser jag personer som har glömt att ändra sina sekretessinställningar på exempelvis Facebook. Gå in och kika på vilka inställningar du har där. Jag googlar ofta inför ett möte, tänk då hur en samarbetspartner, rekryterare eller arbetsgivare gör…. Om du känner att inga okända ska se vad du skriver så ändra dina inställningar. På Instagram kan du exempelvis ha ett privat konto och på Facebook att endast dina vänner ser dina inlägg. Du skulle till och med kunna använda ett annat namn på din privata Facebookprofil eller Twitterkonto.
Relaterat inlägg: Så här går du igenom säkerhetsinställningar på din Facebook-profil
#6 Var aktiv
Du vet aldrig när någon går igenom företagets eller dina profiler i sociala medier så se till att vara aktiv. Både för att ha kontrollen över vad som sägs samt för att visa att ditt företag faktiskt bryr sig om sina följare och kunder genom att uppdatera de kanaler som du har. Det händer mig ofta att jag går in på en Facebook-sida eller LinkedIn-sida där senaste inlägget var för flera månader sedan. Bestäm dig och avsätt tid för att uppdatera de kanaler som företaget är med i.
Bonustips:
Att använda ett verktyg som bevakar när någon nämner ditt företagsnamn är all idé. Det finns många verktyg, allt från Google Alerts, som är gratis, till Mention och Meltwater. Titta på vilket verktyg som passar ditt företag bäst.
Har du något bra tips som du vill dela med dig av?
Lycka till!
Linda Björck <<– Connecta gärna med mig
Social media manager
LinkedIn-expert