3 tips som sparar din tid i sociala medier
3 tips som sparar din tid i sociala medier
Varken du eller jag kan vara i sociala medier 24/7 och posta inlägg eller hålla koll på vad som sägs om oss. Här listar jag ett antal saker som kommer spara dig många härliga timmar!
#1 Automatisera dina inlägg
Genom att använda dig av en så kallad schemaläggare så kan du fylla en lista med flera inlägg som publiceras när du vill. Det finns flera sådana verktyg och de flesta har en gratisversion.
Själv schemalägger jag runt 85% av mina inlägg och sedan kompletterar jag med spontana aktuella inlägg. Det kan vara allt från artiklar till bilder eller filmsnuttar och ofta med en egen kommentar, framför allt om artikeln jag delar är någon annans.
Vilka kanaler kan jag schemalägga till?
Det beror på vilket verktyg du använder och vilken version men i princip klarar de flesta att schemalägga till:
- Google+
Instagram tillåter inte några 3:e partsappar. Det som finns till Instagram är att du kan göra allting i datorn och ”schemalägga” via exempelvis Buffer. Men du får en påminnelse när inlägget ska göras så du måste alltså göra sista steget manuellt.
Vilka verktyg finns det?
Det finns ett antal verktyg och det som oftast skiljer dessa åt är hur många kanaler du kan skicka inlägg till. I Buffers gratisversion är det fyra och i deras Awesome plan är det 10st. I Hootsuite är det tre kanaler i gratisversionen och 50st i deras pro-version. Utöver antal kanaler så skiljer det på hur många inlägg du kan schemalägga eller hur många administratörer det kan vara. Själv använder jag Buffer för jag gillar deras enkla och tydliga gränssnitt.
Förutom att kunna schemalägga får du även bra rapporter över hur det går för dina inlägg. Med hjälp av rapporterna ser du även vilka tidpunkter du får bäst respons, anpassa och justera inläggen efter hand som du har mer information. Här kan du alltså anpassa varje inlägg på ett enkelt sätt trots att det är samma artikel du delar.

Bilden visar hur det ser ut i min Buffer
Facebook har ett eget inbyggt verktyg för schemaläggning. Det är väl värt att titta lite extra på och faktum är att en del säger att räckvidden försämras på Facebook om man använder ett 3:e partsverktyg. I bland är det bättre att posta ett inlägg direkt i respektive kanal. Framför allt då du vill vara säker på att inlägget kommer att se ut så som du vill att det ska se ut.
Tänk på att även om du schemalägger dina inlägg så måste du ändå vara närvarande och svara på frågor eller kommentarer.
”You can get more money but you can´t get more time”
Relaterad artikel: 10 bästa verktygen som sparar tid i sociala medier
#2 Google alerts
Genom att sätta upp Google alerts får du ett mail med information gällande ett visst ämne som du har valt. Du kan ställa in hur ofta du vill ha mailet och du kan exempelvis hålla koll på vad som sägs om:
- dig
- ditt varumärke
- dina konkurrenter
- specifika ämnen
Som alternativ till Google Alerts finns Mention och till större företag finns exempelvis Meltwater.
Relaterad artikel: 12 vanliga misstag företag gör i sociala medier
#3 Avsätt 30 minuter om dagen för att leta artiklar
Att leta bra artiklar, inspiration eller nyheter kan ta tid och jag tror många känner igen sig. Vi ska bara…. och så vips så har det gått en timme på Facebook med planlöst surfande. En artikel leder till nästa och så vidare och så vidare. Även här finns det bra verktyg såsom Pocket eller Evernote, även ett tomt dokument kan fungera. Välj det som fungerar bäst för dig!
Ställ en klocka på 30 minuter och kopiera länkar från respektive kanal. Vips har du mängder med bra artiklar som du kan använda för att dela, skapa nya egna inlägg eller helt kuratera.
- Spendera 5 minuter på Twitter, sök på relevanta hashtag eller sök på artiklar och personer som är kopplade till ditt ämne.
- Spendera 5 minuter på Facebook, sök på artiklar, gå in på relevanta sidor
- Spendera 5 minuter på LinkedIn, gå in på Pulse och sök på ditt ämne samt gå in i dina viktigaste grupper.
- Spendera 5 minuter på Google och sök på nyheter inom ditt ämne.
- Spendera 10 minuter på att gå igenom bloggar och hemsidor. Jag har en lista på 5-7 sidor/bloggar jag kikar ofta på, Buffer tycker att man ska ha 10-15st.
Efter endast en halvtimme så har du en lång lista med bra relevant material som du kan använda i flera dagar.
Vill du ha fler tips som sparar tid i sociala medier så har Buffer skrivit en artikel, spara 6 timmar per vecka i sociala medier och ännu en artikel med ytterligare 26 tips från Small business trend.
Berätta, har du något bra tips som hjälper dig vara effektiv i sociala medier?
Kommentera och tipsa gärna!
Lycka till
Linda Björck <<– Connecta gärna med mig!
Social media manager
LinkedIn-specialist
Välkommen att följa mig:
hej,
tack för en bra artikel, jag undrar lite om SproutSocial, vad är din uppfattning av det? Testat det mycket?
Hej Kristoffer
Jag har bara testat det som ”free trial” och den uppfattningen jag fick var att programmet är bra.
Det har några fler funktioner är exempelvis Buffer som jag använder. Det som gillade var deras smarta inbox som samlar alla meddelanden på ett ställe. Den billigaste versionen kostar $59 per månad så jag rekommenderar dig att fundera över vad ditt behov är. Annars testa programmet, du får prova 30 dagar gratis.
Vilka funktioner behöver du?
Kanske klarar du dig med Buffers eller Hootsuite´s gratisversioner?
Bra genomgång, fick en påminnelse om Google alert som jag tidigare använt för att hitta leads. Själv tycker jag om Feedly för att snabbt kunna scanna av relevanta bloggar. Ett väldigt smidigt verktyg..
Tack Torbjörn för tipset om Feedly. Det är också ett bra verktyg där det är enkelt att hitta intressanta inlägg.
Tack för bra tips.
Tar till mig då jag behöver bli effektivare.
Tack själv, hoppas du får bra användning av tipsen. Vänligen Linda