6 sätt som saboterar marknadsföring i sociala medier
6 sätt som saboterar företagets marknadsföring i sociala medier
De flesta företag har en närvaro i sociala medier och det är en viktig del i företagets marknadsföring. Men det blir bara så bra som du gör det. Här är 6 sätt du saboterar företagets marknadsföring i sociala medier.
Att ha en plan med tydliga mål är viktigt för att se resultaten av insatserna du gör. Det gäller att fokusera på några plattformar och bli riktigt bra där kunderna finns.
#1 Saknar en strategi
En strategi ska svara på:
- Varför
- Vem
- Var
- Vad
- Hur
Det vill säga, vad du ska dela med dig av, var du ska göra det, när du ska göra inlägg, vem som ansvarar för att inlägg blir gjorda och följer upp målen.
Relaterad artikel: 5,5 steg för att skapa en strategi i sociala medier
#2 Pratar bara om dig själv
Ingen är intresserad av att bara läsa om företaget eller dess nyheter. Dina inlägg bör kombineras med egna artiklar, bilder & filmklipp med andras artiklar inom din bransch. Det finns olika riktlinjer här och en som är bra är 80/20. Dvs 80% ska vara av värde för dina följare och 20% ska vara reklam. En del säger 90/10 – hur ser det ut hos dig?
Vill du lära dig mer om marknadsföring i sociala medier?
Gå en utbildning, läs mer & boka här!
#3 Låter bli att använda visuellt innehåll
Allt fler plattformar premierar visuellt innehåll och framför allt filmklipp & video. I planen behöver du ha med framtagning samt anpassning av visuellt innehåll till de plattformar företaget är representerat i. Dessutom har både Facebook och LinkedIn sagt att inlägg med länkar får per automatik lägre räckvidd. Du får alltså bättre effekt om du använder bilder och filmklipp.
Relaterad artikel: 5 typer av visuellt innehåll du kan använda i sociala medier
#4 ”Glömmer” att svara och uppmuntra engagemang
Om du gör riktigt bra inlägg kommer du att få personer som engagerar sig i dina inlägg. De kommenterar, gillar och delar. Var där, svara på frågor och håll i gång diskussionen.
#5 Delar EXAKT samma innehåll – överallt
Alla sociala medier fungerar olika och dessutom är användarna i plattformarna van vid ett speciellt språk. När du delar exakt samma inlägg får du en sämre effekt.
Bland det sämsta man kan göra är att korsposta och det ser jag varje dag. Det vanliga är att man korspostar från Instagram till Facebook eller från Instagram till Twitter. Förutom att @-person kan ha olika namn ser det oproffsigt ut med alla hashtags på Facebook. Korspostar du från Instagram till Twitter följer enbart en länk med, dvs ingen bild. Då försöker du flytta de som är på Twitter till Instagram.
Själv använder jag Buffer, ett verktyg som schemalägger mina inlägg, på den tid och dag jag har bestämt. Här anpassar jag också mina inlägg för respektive kanal. I bland små justeringar, ibland större.
Relaterad artikel: 13 sätt du kan återanvända innehåll (content) för ökad räckvidd
#6 Använder fel antal hashtags
För varje kanal finns det en rekommendation för hur många hashtags man ska använda. Använder du för många kan det uppfattas som spam och har du för få kan det ge lägre räckvidd. Se till att du använder relevanta hashtags så kommer andra lättare att hitta dig.
Instagram har infört att du kan följa en hashtag och där är det extra viktigt att du använder relevanta hashtags så du inte riskerar att bli ”shadow banned”
Hashtags fungerar bland annat på:
- Google+
- Youtube
Relaterad artikel: Den ultimata guiden till hashtag
Vad är ditt bästa tips för att lyckas med marknadsföringen i sociala medier?
Linda Björck <<– Connecta gärna med mig på LinkedIn
Social media manager
LinkedIn-expert
Välkommen att följa mig:
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!