3 nyheter på LinkedIn | Filmklipp till företagssida | Textfilter | GDPR
3 nyheter på LinkedIn – video till företagssidan, nya textfilter och GDPR på LinkedIn
Att fler och fler börjar använda video & korta filmklipp på LinkedIn syns varje dag. Exempel på bra filmklipp är att dela kunskap, nya ideér, produktinformation, event eller andra projekt. GDPR är också väldigt omtalat och LinkedIn har uppdaterat sina ”terms of service” för att matcha kraven från GDPR.
Filter och text till filmklipp & videos
I veckan släppte LinkedIn en ny funktion för filmklipp – via mobilappen.
- Filter när du delar dina vardagliga ögonblick på arbetet. Du kan använda ”work high five”, ”side hustle” eller ”on the air”. Längre fram kommer det att släppas ytterligare filter som du kan använda.
- Text som du kan använda för att addera ”context” så ditt nätverk vet vad som händer, även om ljudet är av. Här lanserar LinkedIn tre olika stilar, ”FifthAve” ”Geometric” och ”Plain”. Även här är planerna att fler alternativ ska komma framöver.
Relaterad artikel: Hur du lyckas med filmklipp på LinkedIn
I filmklippet nedan visar jag hur det fungerar:
Så här gör du:
- Klicka på videosymbolen i appen på din telefon eller läsplatta.
- Spela in eller ladda upp ett filmklipp.
- Lägg till filter och text genom att klicka på symbolerna uppe i höger hörn.
- Placera filter & text där du vill ha dessa.
- Publicera inlägget.
Relaterat inlägg: Den ultimata längden på filmklipp i sociala medier
Filmklipp till företagssida
Det är nu bekräftat att filmklipp till företagssidan är på väg tillbaka. Förra veckan hade jag två kursdeltagare som hade fått funktionen och nu har även jag fått den på min företagssida.
Håll utkik på din företagssida och har du inte fått video-symbolen ännu så får du den snart.
Den här funktionen är väldigt efterlängtad. I vintras släpptes funktionen, togs sedan bort och är nu alltså på väg igen.
På LinkedIn är det utmärkt att dela så kallade ”tutorials” alltså konkreta tips som hjälper dina följare. Du kan också återanvända befintligt innehåll och göra om till filmklipp.
Relaterad artikel: 11 frågor att ställa dig innan du börjar med filmklipp
LinkedIn och GDPR
LinkedIn håller som bäst på att uppdatera sina ”terms of service” vilket innefattar följande:
Några av sakerna som är uppdaterade:
- More Clarity and Choice Regarding Ads. De har lagt till fler val gällande vilka data som kan kan användas för att skapa anpassade annonser. Även en uppdatering gällande när du tillåter annonsörer att få ta del av din personliga information.
- Insights and Suggestions. Det blir enklare att förstå hur de skräddarsyr det du får se på LinkedIn, vad de föreslår och hur de genererar ”insights”, baserat på din data.
- Professional Community Policies. LinkedIn är en ”community” som utgörs av medlemmarna och de uppdaterade reglerna tillåter LinkedIn att vidta åtgärder ifall någon bryter mot vad som är accepterat.
Du kommer få mer information om dina rättigheter för din personliga data och hur du kan få ta del av dessa under ”terms of service”. Många av ändringarna beror på GDPR, general data protection regulation. På den generella hjälpsidan för alla medlemmar kan du läsa mer om LinkedIn och GDPR.
Nedanför hittar du mer om GDPR per sektion. Tänk på att de uppdateras kontinuerligt och att det finns fler artiklar på varje sida.
Har du några frågor om GDPR kan du kontakta LinkedIn här.
Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedIn
LinkedIn-expert
Social media manager
Välkommen att följa mig:
LinkedIn
Youtube
Spotify
Facebook
Instagram
Twitter
Trackbacks & Pingbacks
[…] kommer satsa ännu mer på video och filmklipp. I dagsläget fungerar det till både profiler och företagssidor. Tidigare har jag läst att det även kommer till grupper men hos mig finns inte den funktionen […]
[…] Nu satsar verkligen LinkedIn på filmklipp. I höstas släppte LinkedIn (som en av de sista stora plattformarna) möjligheten för profiler och förra veckan släpptes äntligen möjligheten att ladda upp filmklipp på företagssidan. […]
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!