Nyheter på LinkedIn 2018
Kommande nyheter på LinkedIn
Förra veckan medverkade jag på ännu ett expertmöte hos LinkedIn. I ett inlägg på LinkedIn fick jag flera frågor och jag lyfte några av dessa. Under mötet fick jag ta del av kommande nyheter och några nyheter har redan införts på LinkedIn.
Lisa Gunnarsson, Nordenchef på LinkedIn berättade om 3 trender som de ser på arbetsmarknaden. Det är kompetensbrist, gig-ekonomin och AI ( artificiell intelligens).
LinkedIn Learning
Det som bland annat kom upp under mötet var att LinkedIn kommer att satsa ännu mer på ”Learning”. Learning är LinkedIns kunskapsbibliotek med mängder med av videos. Learning ingår i premiumkonto.
Norden bäst på LinkedIn
Thomas Bourgault, EMEA Business Operations på LinkedIn fanns på plats för att ta emot feedback. Han berättade bl.a att vi i Norden är bäst på att använda LinkedIn och flest använder mobilen. Intressant fakta är att Europa har fler MAU än i USA. Det innebär att vi är fler i Europa som använder LinkedIn varje månad än i USA. Kanske det beror på att vi har kommit långt i digitaliseringen.
Automatisk översättning
På mötet berättade de att i USA testar de automatisk översättning av innehåll i flödet. Den här funktionen släpptes till svenska marknaden förra veckan. Det här innebär att du kan nå en betydligt större målgrupp då inläggen översätts automatiskt.
I mitt exempel översätts texten från Frida Thelbergs inlägg till engelska eftersom jag har min profil på engelska. När du klickar på ”see translation” översätts texten automatiskt och du får även möjlighet att bedöma mellan 1-5 hur bra texten är översatt. Dock fungerar det här enbart till inlägg med text och/eller bild. Inga inlägg med länkar har funktionen – som det ser ut idag.
Om texten översätts bra tror jag mycket på idéen och som du ser på bilden här ovanför kan du alltså bedöma hur bra översättningen är – använd gärna den så kommer det bli ännu bättre framöver!
Helt plötsligt växer publiken för oss som exempelvis skriver på svenska. Bra funktion helt enkelt!
Mer video
LinkedIn kommer satsa ännu mer på video och filmklipp. I dagsläget fungerar det till både profiler och företagssidor. Tidigare har jag läst att det även kommer till grupper men hos mig finns inte den funktionen ännu. Tidigare i våras släpptes också funktionen där du kan annonsera med video så det här är verkligen något som LinkedIn satsar på.
Om du inte har börjat med video är det dags att börja nu!
Bättre meddelandefunktion
Även LinkedIns meddelandefunktion, inMail kommer att förändras. Det kommer flera nyheter och ännu fler funktioner. Även video är att vänta här. Det jag saknar är någon form av mappar eller filter så det är lättare att hålla koll bland alla meddelande. Detta var en funktion som vi diskuterade under mötet så vi får helt enkelt hoppas på att de tog till sig av våra förslag.
Förändring av grupper
Grupperna vara eller inte vara har diskuterats i omgångar. Sedan LinkedIn stängde grupperna, dvs att man måsta vara medlem för att se innehållet har aktiviteterna minskat drastiskt i grupperna. Flera grupper har blivit vad jag kallar ”länk-kyrkogårdar” dvs bara länkar och ingen interaktion. Tidigare i våras backade LinkedIn och det gjordes en förändring på grupperna. Då återinfördes aviseringar och grupp-appen pensionerades men nu är alltså fler förbättringar att vänta.
Här kommer en större förändring men det får vi vänta på ett tag.
Släppta nyheter
Det som också redan är släppt är att du nu äntligen kan redigera ett inlägg på företagssidan och att du kan målgruppsinrikta inlägg, även det på företagssidan.
Håll dig uppdaterad!
Följ mig på LinkedIn, prenumera på nyhetsbrevet eller följ mitt företag på LinkedIn så får du reda på de senaste nyheterna inom LinkedIn och sociala medier.
Linda Björck <<– Connecta gärna med mig på LinkedIn 
Social media manager
LinkedIn-expert
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!