Så här gör du målinriktade inlägg på företagssidan på LinkedIn
Målinriktade inlägg på LinkedIn
På företagssidan kan du även göra inlägg riktade mot en specifik målgrupp, så kallade målinriktade statusuppdateringar. Dessa uppdateringar riktas efter information som finns på de profiler som följer din företagssida på LinkedIn.
På företagssidan kan du göra flera typer av inlägg. Text, bild, film/video som antingen görs separat eller kombineras med en länk till ett inlägg. Tidigare har inläggen gått ut till dina följare utan att du har kunnat styra dessa efter någon specifik målgrupp men nu kan du nå en utvald del av företagets följare.
Så här säger Victor Jangentorp, digital and social media manager på Epiroc.
Med riktat innehåll når vi ut till färre men däremot når vi rätt personer och engagemangsgraden ökar. Med riktat organiskt innehåll når vi rätt personer först vilket innebär att vi kan skapa mer innehåll utan att det blir spammigt.
Relaterad artikel: Så här styr algoritmerna räckvidden
Så här gör du ett målinriktat inlägg för en specifik målgrupp
Du går in på företagssidan som administratör via ”du-ikonen” i menyn. Där klickar du på namnet på företagssidan och hamnar då på företagets LinkedIn-sida.
OBS! Företagssidan måste ha minst 300 följare för att du ska kunna målgruppsanpassa ett inlägg.
#1 Skapa ett inlägg
Skapa ett inlägg i den vanliga rutan där du skriver dina inlägg. Om du använder en bild som jag har gjort i exemplet nedan ska bilden vara 1200×627 px och minst 200 px bred. Om din bild är mindre än 200 px kommer den inte visas i det större formatet utan den visas som en ”thumbnail”, dvs minityrbild till vänster om inlägget.
Relaterat inlägg: GUIDE – Bildstorlek för LinkedIn
#2 Välj hashtags
Du får förslag av LinkedIn på hashtags som du ska använda. Välj från listan och/eller lägg till egna.
Relaterad artikel: Allt du behöver veta om hashtags på LinkedIn
#3 Klicka på ”post settings”
Här väljer du ”targeted audience” och hamnar på en ny sida.
#4 Välj målgrupp
När du är på sidan för målgruppsinställningar väljer du målgrupp. Klicka i de val som du vill att inlägget ska riktas mot.
- Språk
- Geografi
- Jobbfunktion
- Universitet
- Bransch
- Företagsstorlek
- Yrkesnivå
#5 Uppskattad räckvidd
Efter att du har klickat i dina val som du vill att inlägget ska visas för får du en uppskattad räckvidd som du ser ute till höger. I mitt exempel nedan har jag enbart valt ”Sweden” och får då en uppskattad räckvidd på 800 personer. Räckvidden är potentiellt hur många av dina följare som ser ditt inlägg, både i flödet och på företagssidan.
För liten målgrupp
Om du har gjort för snäv målgruppsanpassning, dvs för många val kan du inte publicera inlägget. Som grund ligger antal följare på företagssidan samt vilken målgrupp du redan har. I exemplet nedan har jag valt ”Sweden” och industri ”Marketing and advertising” och då blir räckvidden på mitt inlägg för liten. Minsta räckvidd är 300 följare. Jag har knappt 1000 följare så har du färre följare än så kommer det bli svårt att använda flera kriterier. Du får testa dig fram helt enkelt.
Du följer väl SmartBizz på LinkedIn?
#6 Spara & publicera
Om du har fått en bra målgrupp och räckvidd klickar du på ”save”längst ner på sidan. Därefter klickar du på ”publicera”. Är du inte nöjd med räckvidd eller att den blir för snäv har du möjlighet att annonsera på LinkedIn.
I den här artikeln hittar du allt du behöver veta om hur du annonserar du på LinkedIn.
Linda Björck <<– Connecta gärna med mig på LinkedIn
Social media manager
LinkedIn-expert
Trackbacks & Pingbacks
[…] Relaterad artikel: Så här målgruppsanpassar du dina inlägg på LinkedIn […]
[…] är släppt är att du nu äntligen kan redigera ett inlägg på företagssidan och att du kan målgruppsinrikta inlägg, även det på […]
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!