LinkedIn visar alla annonser som ett företag kör
LinkedIn visar på företagssidan vilka annonser ett företag kör
LinkedIn följer efter Facebook och släppte i veckan ännu en funktion, kopplat till annonsering på LinkedIn. Inom kort kommer en ”annons-flik” på alla företagssidor på LinkedIn. Genom att klicka på annonsfliken får du se vilka annonser som ett företag kör, eller har kört på LinkedIn de senaste 6 månaderna.
Anledningen är att de vill öka transparensen och hjälpa användarna förstå varför vissa annonser riktas mot dem. Vem som helst kan klicka på fliken och se vilka annonser som körs men företaget kommer inte att bli debiterat för dessa klick/engagemang och det kommer inte heller att påverka kampanjrapporten.
Den nya annonsfliken bygger på liknande verktyg som LinkedIn nyligen introducerade för att hjälpa användarna att förstå och kontrollera annonsupplevelsen, inklusive nya annonsinställningar som du kan komma åt från ditt LinkedIn-konto.
Fördel med att bevaka konkurrenters annonser på LinkedIn
Det här blir en extra fördel för alla som arbetar med kampanjer och marknadsföring i sociala medier eftersom de kommer att få inblick i vad deras konkurrenter gör på plattformen, och hur de använder LinkedIn-annonser.
Genom att studera hur dina konkurrenter annonserar får du värdefull inblick hur de försöker nå sin målgrupp på LinkedIn. Du ser alltså en lista över alla de annonser som ett företag kör, eller har kört på LinkedIn de senaste 6 månaderna. Den här typen av konkurrentbevakning kan vara enormt värdefull när du planerar dina egna kampanjer.
Andra nyheter gällande annonsering på Linkedin.
Lookalike audience
Nyligen släppte LinkedIn möjlighet att annonsera med ”lookalike audience”. Genom att använda dig av denna kan du upptäcka personer som liknar dem som redan har visat intresse för ditt företag. Exempelvis personer som har besökt din webbplats eller har gett dig deras kontaktinformation.
Annonsera mot intresse
Ytterligare en nyhet är att du kan rikta dina annonser mot specifika intresse baserat på användarnas aktiviteter. Det innebär att du kan nå personer utifrån vad de gör för inlägg och engagerar sig i på LinkedIn.
Annonsfliken är den första av många uppdateringar som kommer eftersom LinkedIn vill fortsätta att ge användarna information om de annonser som de ser på LinkedIn.
Den nya annonsfliken rullas ut till alla användare globalt under de närmaste veckorna.
Social media manager
LinkedIn-expert
Tack Linda för dina jätte bra uppdateringar om LinkedIn. Mycket matnyttigt och intressant. Det är alltid kul att veta nyheter när de är färska. Jag uppskattar så mycket dina uppdateringar!
Ha en fantastisk dag!
/Carina
Tack Carina, glad att du uppskattar mina inlägg. Är det något mer du undrar över så är det bara att fråga 🙂 Ha en härlig vecka //Linda