GUIDE – så här fungerar algoritmer på LinkedIn 2019
Så här fungerar algoritmer på LinkedIn
Jag har tidigare skrivit om LinkedIns algoritmer och hur du får bättre räckvidd utifrån den informationen som LinkedIn själv har delat med sig av. Algoritmerna ändras ständigt och det som tidigare har fungerat bra får idag en sämre effekt. Men LinkedIn är ett av de mest öppna sociala medier som har berättat hur deras algoritmer fungerar.
Om jag tittar på exempelvis Facebook har LinkedIn inte varit så kontroversiella. Som du säkert känner till sänkte Facebook räckvidden för alla företagssidor förra året.
Här hittar du den senaste artikeln om algoritmer på LinkedIn, som nu premierar bl.a hashtags.
GUIDE – LinkedIn algoritmer
I september 2016 anklagades LinkedIn för att visa fördel till män över kvinnor när man letade efter kandidater via sökfunktionen. Mars 2017 publicerade LinkedIn ett blogginlägg som inkluderade ett diagram över hur de bekämpar spam. I det inlägget berättar LinkedIn att de använder både mänskligt granskande av innehåll och dess algoritm för att bestämma kvalitén på innehåll.
Relaterad artikel: Hur du får bättre räckvidd på LinkedIn med hjälp av algortimer
När ett av dina inlägg börjar få mycket engagemang kommer det att analyseras av människor på LinkedIn som då bestämmer om det är tillräckligt bra för att visas för en bredare publik på plattformen.
Mars 2018 publicerade LinkedIn ytterligare en artikel, ”A Look behind the AI”, som beskriver hur det styr LinkedIns flöde. Den här ger fler insikter om vad LinkedIns algoritmer värderar. Ingenjörsteamet säger att när du loggar in på plattformen, går LinkedIns algoritmer igenom tiotusentals inlägg och rankar de viktigaste överst.
Det är det här som gör att inlägg lever längre på LinkedIn. Dels för att många som är på LinkedIn inte loggar in lika ofta som i andra sociala medier och när de loggar in får de då se inlägg som LinkedIn rankar högst. Om jag tittar på min statistik över mina inlägg är det ganska vanligt att jag har 3 inlägg som parallellt går bra. När någon kommenterar inlägget får det en ny skjuts. Det här beror på att inlägget är läsvärt enligt LinkedIn och har passerat de första stegen i algoritmen.
Därefter använder LinkedIn tusentals signaler för att bestämma och anpassa flödet till dig.
Signalerna sorteras enligt följande
Från dessa signaler sorterar algoritmen på LinkedIn inläggen i tre stora kategorier:
Identitet:
- Vem är du?
- Var jobbar du?
- Vad har du för kompetenser?
- Vem är du ”connectad” med?
Innehåll:
- Hur många gånger har inlägget visats?
- Hur många gånger har inlägget gillats?
- Vad handlar inlägget om?
- Hur gammalt är det?
- Vilket språk är det skrivet i?
- Vilka företag, personer eller ämnen nämns i inlägget?
Beteende:
- Vad har du gillat och delat tidigare?
- Vem interagerar du med oftast?
- Var spenderar du mest tid i ditt nyhetsflöde?
LinkedIn säger: By inputting these signals into our algorithms, we are able to generate personalized news feeds for every member and ensure they are having the conversations they need to become more productive and successful.
Det innebär helt enkelt att de aktiviteter du gör på LinkedIn är direkt kopplade till vad du får se mer av.
Tips: Håll ditt nätverk på LinkedIn relevant för den typ av innehåll som du delar med dig av på plattformen. Det kommer att ha en större chans att sprida sig om de flesta av dina kontakter är i samma bransch som dig och värdesätter samma typ av innehåll.
Kunskapsgrafen och föreslagen intressegraf kommer att ändra LinkedIns algoritmer
2016 publicerade LinkedIn en artikel som beskriver deras ”Knowledge Graph”. Den bygger på användarnas jobb, titlar, kompetenser, företag, geografiska platser, skolor m.m.
LinkedIn säger: these entities and the relationships among them form the ontology of the professional world and are used by LinkedIn to enhance its recommender systems, search, monetization and consumer products, and business and consumer analytics.
Förra året tillkännagav LinkedIn ”Interest Graph” som visar relationer mellan medlemmarna och kategorisering av ämnen. Med hjälp av denna blir det möjligt för LinkedIn att mäta och koppla ”medlem-till-ämne”. Exempelvis om du är intresserad av dykning ligger snorkling nära till hands eftersom det relaterar till dykning. Men även vilka av dina kontakter som delar dina intresse.
Relaterad artikel: LinkedIn uppdaterade algortimer för högre engagemang
Det innebär att algoritmen på LinkedIn tillsammans med kunskapsgrafen och intressegrafen kommer att kunna matcha användarna inte bara utifrån sina jobb utan även vad de tycker om.
Detta är en mycket kraftfull algoritm och kanske mer än vad algoritmen på Facebook kan uppnå. Här är även en koppling till nyheten där du kan annonsera på LinkedIn mot intresse. Dessa intresse baseras på dina aktiviteter på LinkedIn, dvs vad du engagerar sig i.
Den virala effekten på LinkedIn är med dina 2:a handskontakter
En fördel med algoritmen på LinkedIn är att den ger ditt innehåll viral räckvidd genom att visa det för dina kontakters kontakter, som engagerar sig i inläggen. Om någon av dina kontakter eller följare engagerar sig i ditt inlägg, antingen genom att kommentera det eller gillar det, kommer algoritmen att visa den kommentaren eller gilla-markeringen för deras 1:a handskontakter, dvs för dina 2:a handskontakter.
Låt oss säga att några kommenterar ditt inlägg, då visar LinkedIns algoritm det för fem av deras kontakter. Så här förstärks alltså innehållet utanför ditt 1:a handsnätverk till dina 2:a och 3:e handskontakter.
Relaterat inlägg: 4 sätt att skapa inlägg som ger högt engagemang
Använd ”Broetry” för att skapa en viral effekt med dina LinkedIn-inlägg.
Om du använder LinkedIn regelbundet har du säkert sett inlägg som har en mening överst, mellanrum, en mening, mellanrum, ytterligare en mening och mellanrum, så kallade ”Broetry”.
Dessa inlägg är ett format som marknadsförare och kunniga inom sociala medier använder.
Det är en korta stycken, ofta enbart en mening, mellanrum och en ny mening. Inläggen är utformade med en berättande ton och väcker ofta, eller innehåller känslor och sociala triggers. Det här fungerar inte för alla men det går inte att förneka att denna typ av inlägg gillas av algoritmen på LinkedIn.
Jag använder det här själv då och då. Det är lite mer krävande för du behöver verkligen få till en bra text. Här är ett exempel som jag har gjort, bara detta inlägget gav 139 likes och 87 kommentarer. Som du vet har dock algoritmerna ändrats och jag ser att dessa inlägg inte ger lika bra effekt som jag fick för drygt ett år sedan. Även vana användare erkänner att de inte alls får samma effekt som de en gång fick på denna typ av inlägg.
Vi vet följande om algoritmer på LinkedIn
- Innehåll som håller användarna kvar på LinkedIn premieras före inlägg som innehåller länkar till andra webbplatser.
- Innehållet kommer att visas för de mest relevanta personerna i ditt nätverk genom att matcha kompetens, bransch och vem du är kopplad till.
- Innehållet kommer att visas för personer som har interagerat med dig på LinkedIn tidigare och som du ofta interagerar med.
- Likes, kommentarer och delningar har sannolikt olika viktningar.
- Nyckeln till att få ett viralt inlägg är att få algoritmen att visa ditt innehåll till ditt 2:a och 3:e handsnätverk.
- När du publicerar ett inlägg visas det endast till en liten andel av användarna för att först mäta inledande engagemang.
- Ett inlägg med en inledande mening fungerar fortfarande bra som en viral mekanism.
- Innehåll med högt engagemang analyseras av LinkedIns personal och visas eventuellt upp till en bredare publik.
Hur räknas interaktioner på LinkedIn? Och kan de påverka algoritmerna?
Interaktioner, dvs gilla, dela och kommentera är väldigt kraftfullt och ett måste för att ditt inlägg ska få spridning på LinkedIn eller faktiskt i alla sociala medier.
De här vägs på olika sätt och är viktigt att ha med i beräkningarna. Exempelvis bidrar kommentarer till en bättre spridning av ditt inlägg. En delning är värd mindre och en gilla-markering hamnar någonstans mitt emellan.
En delning blir i princip som ett nytt inlägg och ur räckviddssynpunkt får det delade (nya) inlägget ingen nämnvärd räckvidd på LinkedIn. Dock ger en delning av ett inlägg andra bra effekter för dig som skapade inlägget, exempelvis:
- Ökad räckvidd på ditt innehåll
- Ökad trovärdighet
- Får nya följare, kontakter och intressenter
- Når andra innehållsskapare som kan dela, citera eller skapa länkar till ditt inlägg eller blogg vilket….
- Förbättrar SEO
Word-of-mouth (WOM) är, och kommer alltid att vara den mest effektiva formen av marknadsföring.
Så här arbetar du med LinkedIn för att gynna deras algoritmer 2019
- Se till att du skapar ett relevant nätverk med LinkedIn-kontakter.
Om ditt nätverk på LinkedIn är fullt av människor från en mängd olika branscher och sektorer, kommer ditt innehåll inte att passa alla. Satsa istället på att ha kontakter som är relevanta för den industrin eller branschen som du befinner dig i. Då har ditt innehåll en större chans att bli tilltalande och delas till ditt 2: a och 3: e handsnätverk.
- Engagera dig med personer i ditt nätverk
Var en värdefull person att ha i nätverket. Det blir du genom att gilla/kommentera dina kontakters inlägg samt att du bjuder på din kunskap till ditt nätverk.
- Gör hellre inlägg än artikel
Ditt inlägg får en större chans att bli viralt med en statusuppdatering jämfört med en artikel. Det innebär att ett vanligt inlägg får högre synlighet än en artikel. Det beror även på att en artikel räknas först som en visning när någon har klickat på själva artikeln. Detta är överraskande med tanke på Linkedin har fokus på att publicera innehåll och att det är mer tidskrävande att skriva ett blogginlägg. Även om detta kan förändras framöver, är det så här som LinkedIn-algoritmen prioriterar innehåll nu.
- Använd ”native” bild och video
Med tanke på att LinkedIn fokuserar på video och även hur andra sociala medier premierar rörligt innehåll antas det att video premieras i flödet.
- Blanda ditt innehåll med vanliga inlägg och ”uppdelad” text
Även om broetry fortfarande fungerar, ger det inte så viral effekt som det en gång gav. Dock får mina inlägg med enbart text väldigt bra effekt. Du behöver variera dina inlägg och mixa text, bild och video. Bestäm dig för vilket innehåll du ska dela och när.
- Utgå från 80/20 regeln
De flesta personer och varumärken föredrar att använda sociala medier för att driva trafik till en ägd kanal som en webbplats eller en blogg. Nu är det allt svårare att göra det eftersom algoritmerna prioriterar innehåll på plattformen över externa länkar. Men LinkedIns algoritmer kan fortfarande driva mycket trafik till din ägda kanal förutsatt att du inte missbrukar den. Eftersom jag ser en hel del reklam på LinkedIn vill jag även säga att när du gör inlägg, tänk även 80/20 på vilket innehåll du delar med dig av.
Sammanfattning algoritmer på LinkedIn
LinkedIns algoritmer är komplexa och det här är bara en del av vad vi vet. Det finns väldigt många parametrar som styr hur dina inlägg visas. För att ett inlägg ska få bra effekt behöver det alltså gå igenom dessa steg och där första steget är att få några personer att interagera med inlägget.
Det betyder att du måste kontinuerligt testa vilket innehåll som fungerar för dina följare, vad som inte fungerar och fundera på varför. Det innebär att du behöver vara snabb, hålla dig uppdaterad och vara lyhörd när det kommer till kommunikation i sociala medier.
Men låt bli att lura algoritmerna, förutom att det bryter mot LinkedIns användaravtal ser det bara tramsigt ut när du kommenterar inlägg för kommenterandets skull.
Satsa på bra content och äkta engagemang. Får du ingen effekt på LinkedIn behöver du stanna upp och titta på vad du gör för inlägg. Titta på innehållsplanen och gör mer av det som fungerar.
Det här inlägget är delvis kuraterat från LinkedIn, Buzzfeed, Stedavies och mina egna inlägg.
Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedIn
LinkedIn-expert
Social media manager
Trackbacks & Pingbacks
[…] GUIDE -> Så här fungerar algoritmen på LinkedIn […]
[…] och den personen som har skapat inlägget. Personen som har skrivit inlägget får en knuff av LinkedIn’s algoritmer och större synlighet. Och du får synlighet i den personens […]
[…] ett inlägg får högt engagemang når de också ännu fler personer, helt organiskt eftersom algoritmerna gynnar […]
[…] för ger dig tillfällig fejkad synlighet. Det är alltså ett “knep” för att utnyttja LinkedIns algoritmer men som har flera nackdelar. En gillacirkel har en enda uppgift och det är att kommentera & […]
[…] dig här: Guide: hur algoritmerna fungerar på LinkedIn. Och i den senaste uppdateringen handlade det om vikten av engagemang och […]
[…] GUIDE – så här fungerar algoritmer på LinkedIn 2019 […]
[…] Relaterad artikel: Så här fungerar algoritmerna 2019 […]
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!