7 anledningar till att marknadsföring i sociala medier misslyckas

7 anledningar till att marknadsföring i sociala medier misslyckas

Ofta hör jag på mina utbildningar att marknadsföringen i sociala medier inte fungerar och att resultatet uteblir.

Vad är då skillnaden mellan de som lyckas jämfört med de som misslyckas med sin marknadsföring i sociala medier?
De som misslyckas med sociala medier får negativa erfarenheter, lågt engagemang och dåliga eller inga resultat.

Finns det några hemligheter eller principer som du bör känna till?
Ja, det gör det och här är 7 konkreta tips som kan ta din marknadsföring i sociala medier till nästa nivå.

marknadsföring i sociala medier misslyckas

Här är 7 faktorer som bidrar till att du misslyckas i sociala medier

Oftast är det enkelt – det finns några grundläggande egenskaper, utmaningar och fenomen som företagare och ansvariga för företagets marknadsföring behöver vara medvetna om. Och inte bara medvetna om utan även ta hänsyn till för att få ett bra resultat i marknadsföring på sociala medier. Det är grunderna som möjliggör eller begränsar kapaciteten att bygga en engagerad publik. I artikeln har jag sammanställt 7 anledningar till att företag misslyckas med sociala medier.

#1 Vi vill utgå från sådant vi är bekanta med och känner igen

När vi stöter på och måste förhålla oss till något som vi inte känner till, försöker vi snabbt hitta något som vi känner till och som liknar det nya vi försöker förstå. Om detta lyckas så behöver vi inte tänka efter så mycket vilket innebär att det sparar energi.

Därför blev hemsidan – som används av de flesta företag – broschyren på nätet.

Det är också därför som kontaktsidor på webben fortfarande är en stor version av ett visitkort.
Och kontaktformulär… de är ”formulär-iga” stela, torftiga och icke säljande. Eller så ställer de för många krav på information som besökaren ska lämna, kanske även i kombination av ett fåtal förvalda alternativ.

Om det inte går så snabbt och enkelt att klassa något nytt utifrån något vi redan känner till vill vi i första hand ha en ny enkel definition som vi kan använda när vi hör ett ord, t ex ”sociala medier”.

Weblog blev blog (blogg) med ett nytt eget namn eftersom den var mer levande och läsvärd, något annat än det man förknippade med vanliga webbsidor.

Sociala medier har genererat mängder med enkla påstående som har satt sig i hjärnan. Ungefär som att du inte ska bada efter du har ätit. Falska påstående får dessutom ofta stor spridning och för sociala medier är det bl.a

  • Det är gratis
  • Man kan nå alla med sitt budskap – en ny megafon
  • Det går inte att mäta resultatet på sista raden

Alla tre påståenden är falska, det är varken gratis och du når inte alla.

Om du tänker att dina kunder är professionella och att de inte håller på med sociala medier.
Håll det i minnet när du läser tipsen här nedanför.

Relaterad artikel: 4 tips som kickstartar din marknadsföring i sociala medier

#2 Du har dålig kännedom om din målgrupp

Att ha god kännedom om sin målgrupp är helt avgörande. Om du inte tar reda på vad detta betyder i praktiken innebär det att du försöker prata med nästan alla. Dvs de som du kan anta finns i en vald kanal. ”alla” är inte en målgrupp. Och ändå hör jag det hela tiden, att alla är vår målgrupp. Möjligtvis om du är verksam med samma bredd som Konsumentverket eller Skatteverket. Men att vända sig till alla är som att stå på torget och skrika rakt ut – och hoppas att någon kanske hör. Om du dessutom betalar för annonser i sociala medier som ska nå ut till alla, då är det säkerligen både dyrt och ineffektivt.

Om du inte kan skapa kontakt med just de människor som intresserar sig för dina lösningar, kan du inte räkna med att kunna sälja något till dem. Att förstå vem din målgrupp är – vad de vill, vad de behöver och var du passar in är avgörande för att maximera resultatet av din marknadsföring i sociala medier.

målgrupp sociala medier

#3 Du publicerar inlägg inkonsekvent

I denna sociala medie-värld som styrs av algoritmer är ett konsekvent agerande nyckeln till att stadigt och långsiktigt bygga en relevant publik. Men det betyder inte att du måste publicera varje dag. Att vara konsekvent innebär att du utgår från en innehållsplan som fungerar för dig, och som du sedan verkligen håller dig till.

Även om det känns som om du inte får omedelbara resultat i sociala medier skickar du påminnelser till din målgrupp när du publicerar regelbundet. Det innebär också att du tillhandahåller färskt och relevant innehåll varje gång någon kollar upp dig eller stöter på ditt företag i olika sociala medier. Det är alltså en väldigt bra anledning att påminna din målgrupp om dig så de fortsätter att komma tillbaka till dina sociala medier.

Nyckeln till att maximera din närvaro för sociala medier är att planera och att arbeta med utvalda teman med starka budskap där innehållet är anpassat till det din målgrupp har behov av.

Publicera innehåll regelbundet och håll dina följare informerade. Med tiden bygger du mer förtroende och vinner trovärdighet.

Relaterad artikel: 5 sätt att spara tid när du planerar och skapar innehåll för sociala medier

#4 Ditt primära mål är att få följare i sociala medier

Tiden är förbi när man kunde satsa på att samla följare ungefär som man samlar på kort med Pokémon eller Hockeyspelare.

Finns det risk att man överskattar den egentliga betydelsen och styrkan i detta, kanske till och med jämställer det med en slags ”medlemmar i min Fan Club?”

Vad betyder det egentligen att en person ”gillar” eller ”följer” din sida?

Avsaknad av syfte, mening och sammanhang kan inte ersättas av en stor hög med följare som du inte vet något om. När du bygger en publik för sakens skull, som du inte vet om den är rätt för ditt företag, ”får” du en folkmassa som faktiskt försvårar det arbete du behöver göra. Siffror kan se fina ut och få dig att må bra för stunden, men om personerna bakom statistiken troligen inte kommer att bli betalande kunder, då hjälper de inte dig och företaget.

Säkerligen har du bjudit in dina vänner att följa företagets Facebook-sida men är de verkligen din målgrupp?

Det här kallas för ”Vanity metrics”, vilket ungefär betyder ”tomma mätvärden som endast smickrar din fåfänga”.
Lite som tomma kalorier i mat. Antal följare är inte det viktigaste, det är att du får engagemang av de följare du har.

Relaterad artikel: Därför ska du schemalägga inlägg i sociala medier

#5 ”Vanity metrics” ger missvisande underlag för att mäta, analysera och förbättra

Det kan bli ännu värre. Att som i punkt 4 satsa på och titta på ”fel” siffror och mätvärden saboterar också nyttan du kan få av din data. En stor fördel med marknadsföring på sociala medier är att det skapas mycket data som du kan mäta, jämföra, analysera som du sedan kan använda för justeringar och förbättringar. Detta stämmer endast om du har bra kvalitet på din data. Därför gäller tyvärr också principen GIGO ”garbage in = garbage out” eller “skräp in = skräp ut”.

Om du har 1000 följare på din sida, men 900 av dem aldrig kommer att köpa någonting från ditt företag, riskerar dina analyser och insikter att bli dåliga, eller vilseledande. Du får missvisande statistik som du utgår ifrån och som leder dig till antaganden  som gör det ännu svårare att få en tydlig förståelse för vad din rätta målgrupp tycker.

utbildning marknadsföring sociala medier

Exempel:
Låt oss säga att du har 1000 följare och frågar dem hur ofta du ska publicera inlägg. Om 73% svarar ”högst 2 ggr i månaden”, hur ska du veta hur många personer som finns bland de 100 följarna (10%) som är rätt målgrupp för dig?
Tänk om majoriteten av de som finns bland de 100 rätta, önskar att du ska publicera innehåll 2-3 ggr i veckan?

Siffror kan också köpas och förfalskas, vilket de flesta nu är medvetna om. Innehållet i din kommunikation med din rätta kvalitativa målgrupp är mycket viktigare. Det är det som kommer att ge dig ett bättre resultat på lång sikt. Att mäta fel saker har en direkt påverkan på om du lyckas eller misslyckas med sociala medier.

Relaterad artikel: Vad betyder alla förkortningar i digital marknadsföring som CPC, CPM, CTA, CTR? 

#6 Du behärskar inte tillgängliga funktioner i sociala medier

Verktyg är till för att användas för olika syften. Den sekund du låter verktyget avgöra, eller sätta gränserna för vad du ska göra, har du tappat styrka i möjligheten att åstadkomma det som du ville från början.

Detta är en slags variant av historien om den person som tappat sina nycklar på vägen hem en sen kväll men bara letar efter nycklarna under gatlyktan, fast det visar sig att nycklarna inte tappats där. ”Men det är ju här jag kan se något…”
Har man ingen ficklampa eller är osäker på hur jag får tag på en, så faller liksom tanken bort på att leta i mörkret.

Om du inte förstår hur verktygen fungerar eller de du använder inte levererar det du vill ha behöver du avsätta tid för att lära dig hur det fungerar. Oavsett om det gäller att exportera statistik eller att få fram de mätpunkter du behöver. Listan med verktyg kan bli lång men ofta finns det verktyg som klarar betydligt mer och det kan vara värt att byta verktyg eller gå upp en nivå. Med rätt verktyg som du kan använda kommer du både spara tid och utgå från bättre data.

#7 Du betraktar sociala medier som en separat värld

Handen på hjärtat, om du inte själv jobbar aktivt med marknadsföring via sociala medier, hur viktigt tycker du det är för era affärer? Och hur ska du egentligen kunna bedöma det om du bestämmer dig för att utvärdera värdet för ert företag i en nära framtid respektive på längre sikt?

Ofta leder osäkerhet och bristande kunskap/insikt till förenklade resonemang och slutsatser. Vi tolkar världen på bas av det vi känner till. Det är så våra hjärnor fungerar. Om det verkar som trenden är man ”ska finnas på sociala medier” så ber man oftast marknadsavdelningen fixa det. Precis som man en gång lade upp en hemsida och kunde bocka av det i ”vi hänger med i tiden”-listan.

Men marknadsfolket är fullt upptagna med allt som redan skall skötas. Säljarna är skeptiska. Och budgeten är lagd. Då får man hitta någon som ändå är lite intresserad och som får sköta det så gott det går utöver andra arbetsuppgifter.

Just det här ser jag hela tiden, att en person har fått “ta hand om” sociala medier och gärna på så kort tid som möjligt.

Sedan får du syn på artiklar som berättar om trender, att du behöver ha video, jobba med social selling och att ”content is king”. Budgeten höjs så du kan publicera innehåll regelbundet och statistiken som du tittar på visar fina kurvor på ökat antal följare och ”likes” på de bästa inläggen.

Marknadsavdelningen blir bekväm med att systematiskt göra inlägg, kanske genom att lägga ut delar av jobbet på extern leverantör. Men många företag är sedan länge vana att prata om sig själv, sina aktiviteter och sina produkter och tjänster. Därför tenderar man att göra samma sak i sociala medier. Dessutom ser det då ut som ”att man faktiskt försöker sälja något”, vilket kanske är en reflex hos många som lite från sidan i organisationen försöker bedöma vad detta ska vara bra för.

Även om du som beslutsfattare och ansvarig inte riktigt förstår mekanismerna eller ser affärsnyttan eller några tydliga positiva effekter på företagets resultat så vill du troligtvis inte ställa för många frågor och låta okunnig.
Och så rullar det på…

Relaterad artikel: 8 enkla steg på hur du skapar en strategi för sociala medier

Nyckeln som gör skillnad och skapar resultat

Så här är det: skillnaden mellan människor som säger att sociala medier inte fungerar och de som får kunder, som säljer och som över tiden ökar sin målgrupp med nya leads (kundämnen) från sina sociala medier är enkel. De har en strategi som fungerar.

De förstår vad siffrorna betyder och hur de uppstår, baserat på god kännedom om hur verktygen är konstruerade och vad man rimligen kan förvänta sig av dem.

De har kommit fram till vad deras målgrupp vill se, de levererar innehåll konsekvent och de observerar konstant och finjusterar.

Även om detta kan låta som väldigt mycket att göra, så är det inte så.

I praktiken, om du utöver själva produktionen av innehåll spenderar mer än en timme på sociala medier om dagen, slösar du förmodligen tid på små aktiviteter som varken är bråttom eller viktiga… och det är inte till nytta för någon.

Skriv upp och spika de viktigaste uppgifterna som du ska utföra varje dag. Skapa ett schema, formulera en plan baserad på dina målgruppsdata och leverera därefter enligt det.

Den viktigaste punkten som differentierar de som ser framgång på sociala medier ligger i planering och att skapa en tydlig förståelse för vad din publik behöver. Genom att sätta dig in i och förstå både din målgrupp och din data kommer du troligtvis slippa misslyckas med marknadsföringen i sociala medier

Vill du fördjupa dig ytterligare, då läser du den här artikeln som innehåller 5 avancerade tips för marknadsföringen i sociala medier


Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedInLinda Björck

LinkedIn-expert
Social media manager

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

LinkedIn
Youtube
Spotify
Facebook
Instagram
Twitter

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *