Dags att växla upp din digitala marknadsföring
Dags att växla upp din digitala marknadsföring
I dessa tider kanske du har frågat dig själv vad du ska göra annorlunda. Du funderar säkert på hur du ska arbeta med marknadsföring och försäljning. Och hur känslig din verksamhet är för stora störningar samt hur den långsiktiga effekten blir på affärsklimatet i framtiden. Du läser artiklar om att digitalisera din verksamhet och vet knappt var du ska börja.
Hur ska jag kunna ta med mig nybakade kanelbullar till det personliga mötet med den viktiga kunden nästa gång? Du kanske hoppas på att saker och ting skall återgå till det ”normala”.
Vad göra när det plötsligt inte alls är ”Business as usual” längre? Hur ska du egentligen hantera den digitala marknadsföringen och försäljningen? Vilka möjligheter och alternativ finns det?
Fortsätt med den digitala marknadsföring men anpassa ditt budskap
Vi inser att vi måste vara kreativa, anpassa oss, troligen omvärdera våra affärsmodeller och vända ut och in på det vanliga sättet som vi brukar göra saker på. Det som fungerade för bara några veckor sedan är troligtvis inte det bästa sättet just nu.
Ett av de viktiga besluten är att bestämma dig för är om du ska fortsätta med liknande budget för marknadsföringen – eller om du ska minska den.
Marknadsföring i sociala medier är viktigt, oavsett om du bygger varumärkeskännedom, leadsgenerering eller konverteringar. Utan digital marknadsföring skulle man troligtvis varken känna till ditt varumärke eller dina tjänster och produkter.
Anpassa din marknadsföring
Rätt anpassad marknadsföring kan särskilja dig från dina konkurrenter i bruset. Men om dina konkurrenter drar ner på sin marknadsföring, lämnar det mer plats åt dig. Du ska se din marknadsföring som en investering och inte en kostnad.
Många företagare, särskilt småföretagare, känner att de har tappat fotfästet och minskar både på sin marknadsföring och annonsering. Och det verkar ju förnuftigt. Vem kan klandra dem för att vilja spara ner på utgifter när intäkterna sinar?
Dock, i varje svårighet finns också möjligheter. De finns de som inte får panik, de vet att tiderna kommer att förändras igen. De som har is i magen vet att de reder sig och de kan förbereda sig för att sätta sig i en stark position när vi kommer ut ur svackan.
Naturligtvis kan saker förändras och det är vettigt att vara förberedd, sprida risker och att ha alternativa strategier och lösningar tillhands när de behövs.
Men vi behöver också bedöma om förändringarna vi upplever är tillfälliga eller permanenta. Hur länge gäller undantaget? Ännu viktigare är att titta på vad vi själva har för möjligheter att påverka och vad vi har kontroll över, respektive vad som är omvärldsfaktorer som vi helt enkelt måste förhålla oss till. Tänk också ett ögonblick på begreppet ”förhålla sig”. Även om det kan kännas så, är det är inte givet hur du ska reagera i detalj och det är inte givet vilka beslut du kan, borde eller måste ta, eller inte.
En bra strategi för digital marknadsföring i lågkonjunktur kan bl.a leda till:
- ökad synlighet för ditt varumärke
- ökad trovärdighet
- ökat antal besökare på hemsidan
- ökad försäljning
Vad ska du fokusera på gällande din tid och hur ska du fördela din budget, för att vara bäst förberedd?
Här är 5 aspekter som du kan ha som bas och inspiration för din digitala marknadsföring:
#1 Din konkurrenter har inte gett upp och det borde inte du heller
Kanske känner du behovet av att minska dina kostnader för marknadsföringen men det skulle vara ett misstag att helt sluta med dem. Marknadsföring i sociala medier är ett kostnadseffektivt sätt för att nå ut med ett budskap till precis rätt målgrupp.
Dessutom visar statistik att flera sociala medier har ökat antal användare och ett högre engagemang samtidigt som annonskostnaderna har sänkts. Det har alltså aldrig varit billigare att annonsera och dessutom möjligt att nå fler personer.
En viktig lektion som lärs ut i marknadsföringskurser runt om i världen är varför det är betydelsefullt att ta hand om ditt varumärke genom olika insatser gällande marknadsföringen. Det skrivs flera artiklar om det just nu. Den insiktsfulle Mark Ritson skriver om varför neddragningar i din marknadsföringsbudget när tiderna är svåra, faktiskt kan betyda du aldrig kan återfå din position på marknaden igen.
Budskapet är att investera i din digitala marknadsföring
Det essentiella budskapet här är att just nu är det inte dags att låsa in sig i en bunker och vänta på att detta går över. Du kommer troligen att uppleva att landskapet och marknaden ser väldigt annorlunda ut när du kommer upp ur din bunker igen. Men det kommer att vara business. Folk kommer att ha behov. En del kommer att hålla sig framme, lyssna av, bli inbjudna till dialog och diskussion om möjligheter och lösningar.
Varje minut som du spenderar på att underkasta dig krisen för närvarande, matchas av någon annan där ute som kämpar, innoverar och anpassar sig.
En annan anledning till att investera i marknadsföring under ekonomisk nedgång är hur andra uppfattar dig. En ökad digital närvaro under en lågkonjunktur kommer att betraktas av dina kunder som ett tecken på stabilitet. Med andra ord visar du att ditt företag är tillräckligt starkt för att överleva dessa svåra tider.
Det betyder att dina kunder mer sannolikt kommer att köpa från dig än från ett varumärke som plötsligt dök upp över en natt.
Relaterad artikel, 4 tips på hur du bäst hanterar kriskommunikation
#2 Gör smarta och relevanta skiften med digital marknadsföring som ingen kan ta ifrån dig
Om du har förlitat dig på nätverks-evenemang, personliga möten, mässor, konferenser, middagar osv. kan det kännas som att din affärsvärld kollapsar. Det är en svår tid. Det är så för oss alla.
Det finns dock nya möjligheter. Även om nästan alla evenemang, föreläsningar och personliga möten är inställda, (fråga mig, jag vet!) kan du börja bygga upp din kapacitet att uppnå liknande aktivitet, effekt och resultat online.
Kärnan i affärer är, och kommer alltid att vara förtroende. Det personliga mötet har setts som nödvändigt gällande hur vi skapar förtroende. Men det finns mer komplexitet i vad begreppet förtroende är, än vad vi kanske instinktivt brukar tänka kring det.
Säg vad du vill om vad år 2020 har visat sig vara hittills, men du kan inte förneka att sociala medier och digitala kommunikationer har blivit mer uppenbara än någonsin. För många är det ett nytt sätt att kommunicera, bygga förtroende och utveckla relationer med kontakter och potentiella kunder, utan att lämna ditt hem/kontor.
Nu, mer än någonsin borde du trappa upp satsningen på digital marknadsföring – därför att de kan inte tas ifrån dig.
Det innebär att du investerar din tid och din budget för att skapa försäljningsmöjligheter via sociala medier (LinkedIn, Facebook m.fl), telefonmöten, virtuella möten och e-post. Och tänk på att du inte är ensam. Dina kunder kämpar själva med samma utmaningar.
Digital marknadsföring ger dig tydlig statistik då det finns så mycket data att utgå ifrån. En långsiktig satsning är nödvändig, både för att fortsätta bygga trovärdighet men även för att det troligtvis tar längre tid att komma till avslut. Få personer köper på endast ett enda inlägg på LinkedIn, se istället till att publicera bättre och mer anpassat innehåll i väl utvalda sociala medier.
Om du minskar din marknadsföringsbudget ger du dina konkurrenter en möjlighet och ett försprång.
Och sen, om du ursäktar mig, ska du och jag också fundera på vad vi gör om Internet slutar fungera ordentligt i 2-3 veckor. 🙂
Relaterad artikel: 4 tips på innehåll som du kan publicera på LinkedIn
#3 Du måste anpassa dig – snabbt (= just nu)
Det som till slut gäller är inte överlevnaden för de starkaste, det är överlevnaden för dem som anpassar sig bäst. Fundera på hur du kan omformulera din syn på omständigheterna och din beskrivning av verkligheten. Detta behöver inte vara eller enbart benämnas som en ”svår” tid.
Det är helt enkelt andra tider som var och en av oss behöver anpassa oss till. Det är ingen tvekan om att företag som anpassar sig snabbt kommer att vara mycket mer benägna att lyckas.
Jag har själv svårt för att sälja utbildningar eller föreläsningar just nu men jag kan anpassa mig och erbjuda webinars och online-kurser. Helt enkelt anpassa och paketera om mitt erbjudande.
Till exempel:
Om du tillbringade mycket tid på att ha möten med potentiella kunder eller delta i nätverks-event kan du ersätta det med söka lämpliga kontakter via LinkedIn för att bygga relationer med samma avsikter.
Om du fick kunder genom att prata på evenemang (som nu har ställts in) kan du skapa en version av presentationen och göra ett webinar. Därefter kan du marknadsföra det via Facebook eller LinkedIn.
Om du tidigare förlitat dig på rekommendationer från vänner och befintliga kunder men märker att dessa källor sinar, måste du vara proaktiv och skapa dina egna möjligheter.
Vad är nyckeln?
Liksom att du diversifierar dina investeringar i aktier eller fonder, måste du även diversifiera de plattformar och sociala medier som du använder för att undvika att denna situation upprepas.
Jag vet inte vad du tror och tycker, men något säger mig att många av de förändringar som människor gör nu troligtvis kommer att bli kvar på lång sikt. Inte som en komplett ersättning för något som vi gjort tidigare, utan mer som ett väletablerat komplement.
Och det tar mig till en annan punkt – saker kommer att hända vare sig vi har ett virus eller inte. Vilket är en annan anledning till varför det är viktigt att du snabbt kan anpassa dig, det kommer alltid att finnas en eller annan anledning till förändring.
Du vill inte låsas in i en kanal som förhindrar ditt företag att växa. Om det är den verklighet du står inför, eller om du vill komma ut ur detta starkare och bättre positionerad, kommer ditt fokus på digitala plattformar och upprätthållandet av dina insatser gällande marknadsföringen löna sig.
Relaterad artikel: 7 anledningar till att marknadsföring i sociala medier misslyckas
#4 Vissa saker förändrar sig inte och andra mer än du tror
Detta är en central tanke hos bl a Mark Ritson och något som han mer eller mindre predikat under en längre tid. Mer specifikt hävdar han att bra strategisk marknadsföring bygger på väletablerade principer och metoder som inte slutat gälla bara för att verktygen och medierna blir alltmer ”digitala”. Ja, vi tar in och bygger på med nya verktyg, men har kunderna ändrat sig i och med det?
I tillägg finns också tanken att vi som människor har en tendens att tro på och överdriva effekten av förändringar kortsiktigt och tvärtom tenderar att underskatta effekterna långsiktigt.
Alla de digitala kommunikationsverktygen, webbkamerorna och mötes-plattformarna fanns tillgängliga innan krisen. En hel del företag har använt dem och i takt med att bredbandet klarar alltmer kapacitet och kan leverera hög kvalitet på video och ljud globalt kommer detta att fortsätta öka. Nu har vi en tillfällig acceleration och den ”avslöjar” både fördelar och nackdelar. Några kommer att se nya affärsmöjligheter och några kommer mest att göra sig lustiga över att ha haft möte i pyjamas.
Relaterad artikel: 5 gyllene regler som aldrig kommer ändras gällande marknadsföring
Har du sett rubriker och artiklar på temat ”inget kommer att bli som förut efter…”?
Då kan denna artikel vara uppfriskande läsning.
#5 Ta hand om dina befintliga kunder
Istället för att dra ner, handlar det om att vårda och ta hand om befintliga kunder. Det är nu du kan stärka relationerna och de är troligtvis lika trötta på att sitta ensamma hemma som du är.
Prata med kunderna, maila eller ännu hellre ring. Kommunicera med dina kunder och fokusera på relationsbyggande. Se till att de känner till dig och ditt varumärke samt vad du kan hjälpa till med.
Glöm ”spray and pray” och fokusera hellre på relevanta personer.
Begreppet relationsmarknadsföring har funnits i många år och det handlar om att bygga relationer. Engagera dig med dina kunder där de befinner sig, oavsett om det är LinkedIn, Facebook eller Instagram. Det handlar alltså inte främst om att få en affär utan att du långsiktigt bygger upp en relation med dina kunder.
Den bästa tiden för marknadsföring är just nu!
Och till dig som känner vanmakt, oro och vet varken ut eller in. Kom ihåg att du inte är ensam! Ta ett Zoom-möte med några kolleger i branschen. Är du som jag soloföretagare, hitta personer som du kan prata med, stötta och hjälp varandra. Bjud på din kunskap, var generös och dela med dig.
Tillsammans är vi starka!
Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedIn
LinkedIn-expert
Social media manager
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!