4 tips på vad du kan publicera på LinkedIn
4 tips på vad du kan publicera på LinkedIn
Vad ska du egentligen prata om, dvs publicera på LinkedIn? Det är många som känner sig osäkra och inte riktigt vet vad de ska publicera för inlägg. Jag rekommenderar att det innehåll du publicerar på LinkedIn ska vara av värde för dina kontakter, följare och din målgrupp.
Engagemanget på LinkedIn ökar och det är inte oväntat att se att många använder plattformen för att både fråga om råd och berätta om rådande situation.
Nyligen publicerade jag ett inlägg på LinkedIn med tips på vad du kan publicera men här kommer ännu fler tips. I förra veckan släppte LinkedIn tips på hur du kan använda plattformen, inte bara nu under Covid-19 utan dessa tips kan du använda lång tid framöver.
Bonustips, lyssna på LinkedInpodden – där hittar du många bra och konkreta tips!
Här är de 4 tipsen på vad du kan publicera på LinkedIn
Oavsett vilken bransch du befinner dig i eller var du befinner dig i din karriär, är det en bra tid att dela dina historier och perspektiv. Här är fyra tips att dela på LinkedIn:
#1 Skriv om dina erfarenheter
Att berätta om dina personliga upplevelser kan inspirera och hjälpa andra, och det finns många sätt som du kan göra detta på. En bra idé för ditt nästa inlägg är frågan, ”vad hjälpte mig verkligen?” Prata om något du bryr dig om och se det som en konversation du skulle ha med en kollega eller vän. Var mer personlig och hitta det som är viktigt för dig i stunden.
Du kan även dela ett inlägg om hur din arbetsdag ser ut. Troligtvis har du sett flertalet bilder på hemarbetsplatser där strykbordet blir en ståarbetsplats eller där datorn är upphöjd med toalettrullar som har publicerats på LinkedIn
Har du ”bara” lärt dig ny teknik, varit med i Zoom-möte, haft ett webinar eller liknande?
Berätta om dina lärdomar och misstag så kan du bidra till att andra utvecklas. Att lägga till en fråga är ett utmärkt sätt att få andras synpunkter på saker som du kanske inte ens hade tänkt på. Använd ditt nätverk och bjud in till konversationer.
GUIDE: Så blir du en trovärdig tankeledare på LinkedIn
#2 Kommentera inlägg som är mest relevanta för dig
Förutom att publicera eget innehåll är det bra att dela dina egna insikter genom kommentera andras inlägg inom din bransch och nisch. Att söka och följa hashtags är ett snabbt sätt att hitta rätt inlägg. Om du nyligen lärt dig ett tips om webinar som hjälpte dig lyckas, sök på #webinar och kommentera inlägget med dina råd. Har du ett konkret tips på hur man arbetar effektivt hemifrån, skapar en digital utbildning eller håller motivationen uppe? Berätta om det och tagga några kolleger eller personer som du tror har nytta av dina tips.
Relaterad artikel: GUIDE: Hashtags på LinkedIn
#3 Var dig själv och berätta om dina perspektiv
Det du publicerar på LinkedIn behöver inte alltid handla om jobbet. Några av de mest framgångsrika inläggen kommer från personer som diskuterar saker som de har lärt sig från sina personliga liv, att de visar uppskattning för sina medarbetare eller delar uppmuntrande ord och inlägg om att hjälpas åt. Här är tre inlägg som jag har publicerat på just temat ”hjälpas åt”, det ena handlar om att vi måste omboka istället för att avboka, det andra där jag lyfter några duktiga företagare i mitt nätverk och det tredje att vi måste hjälpas åt och stötta varandra i corona-tider.
Hur personlig du vill vara är upp till dig men testa att posta inlägg som inte enbart är kopplat till ditt arbete. Dock är det många användare som vill hålla LinkedIn professionellt så testa dig fram. Nyckeln är att vara genuin och äkta vilket också visar mer om dig och hur du verkligen är.
Du kan även testa att ge din chef, medarbetare eller en duktig person i ditt nätverk ”kudos”. Be om hjälp och krångla inte till det. Och kom ihåg att använda 2-3 hashtags på dina inlägg för att öka synligheten.
Kom & lär dig LinkedIn – heldagsutbildning den 28/5 – i en dator nära dig!
4. Håll dig informerad och dela dina tankar
Nyheter om Coronaviruset rör sig snabbt och vi letar alla efter korrekt information när vi anpassar oss till den här tillfälliga situationen. LinkedIn har samlat nyheter med uppdateringar från experter inklusive Världshälsoorganisationen och Centers for Disease Control and Prevention. Att följa de senaste nyheterna, kommentera eller dela artiklar till ditt flöde är ett annat bra sätt att delta i konversationen samt engagera och informera ditt nätverk på LinkedIn.
Nu är det viktigt att vara aktiv, publicera inlägg och berätta om dina berättelser när vi navigerar genom denna osäkra tid. Och om det finns en utmaning du står inför kan du vara säker på att andra förmodligen också gör det.
Våga be om hjälp, berätta om du har lyckats med något och bjud in till konversationer.
Tips för företag
LinkedIn har publicerat ytterligare tre tips på hur företag kan kommunicera under Covid-19.
Med högre känslighet kring diskussionsämnen, särskilt i marknadsförings- och varumärkessynpunkt, rekommenderar LinkedIn att företag också bör överväga att fokusera på:
- Hjälpa anställda i förändring
- Leda med förtroende
- Anpassa för att driva verksamhetens kontinuitet
Konversationer på LinkedIn återspeglar vanligtvis vad som händer i näringslivet. I januari och februari var de två bästa hashtaggarna på LinkedIn #marketing och #leadership. I mars var det hashtagarna #coronavirus och #COVID-19.
På LinkedIn ökade antalet artiklar om coronavirus med 17X mellan 1 februari och 17 mars. De största diskussionsämnen LinkedIn har sett är perspektiv och råd om att arbeta på distans, social distansering, krishantering och online learning. Till exempel tredubblades sökningarna på ”Remote Working” i LinkedIn Learning vilket också är en av de 16 utbildningar som LinkedIn släppt tillgängliga för alla.
Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedIn
LinkedIn-expert
Social media manager
Välkommen att följa mig:
LinkedIn
Youtube
Spotify
Facebook
Instagram
Twitter
Trackbacks & Pingbacks
[…] Relaterad artikel: 4 tips på innehåll som du kan publicera på LinkedIn […]
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!