5 tips på hur du använder LinkedIn för social selling
Så lyckas du med social selling på LinkedIn
Ofta får jag frågor om det är lönt att använda LinkedIn och vilken effekt det kan ge. Svaret är att du kan få en stor effekt, om du är villig att göra jobbet! LinkedIn fungerar utmärkt att använda för social selling, bygga varumärke, varumärkeskännedom och generera leads.
De flesta företag jag utbildar har som mål att öka kännedomen om företagets varumärke, vilket så småningom kommer att påverka affären. För att verkligen lyckas med social selling på LinkedIn behöver du lära dig hur LinkedIn fungerar. Och faktiskt mer än så, du behöver kunna kommunicera, antingen via text, video eller något av de andra formaten som LinkedIn erbjuder.
Genom att du kopplar närvaron till både ett individuellt säljmål och företagets sälj- och marknadsföringsstrategi kommer du enkelt kunna se om du får den effekten som du önskar. Men det gäller att mäta rätt saker. Allt för många tittar på statistik som knappt säger något så för att du ska veta om du har lyckats behöver du ha tydliga mätbara mål.
5 tips på hur du använder LinkedIn för social selling
#1 Se proffsig ut med din LinkedIn-profil
Din profil är otroligt viktig. Inte bara att den ska vara helt ifylld utan att du behöver tänka att din profil är det som andra ser om dig, innan vi ens har pratat med varandra. Därför behöver din profil vara så tydlig och inspirerande att jag förstår vem du är och vilket problem du kan hjälpa mig med. När jag som besöker din profil förstår vem du är så bestämmer jag mig för om jag ska skapa kontakt med dig, eller om jag ska gå vidare till någon annan.
Sänder du WOW-signaler eller NO-signaler?
Tänk på din profil som en landningssida, våga ta skala bort och ha med det viktigaste.
När du har lyckats fånga en person som besöker din profil börjar de leta efter ”social proof”. Dvs finns det något på din profil och i dina aktiviteter som stärker din kompetens?
Är du så bra som du säger att du är?
Genom att du har en bra profil och är aktiv kommer du att se att antal profilbesök kommer att öka. Ta för vana att kika på vilka personer som har besökt din profil.
#2 Var proaktiv
LinkedIn har passerat 4 miljoner svenska användare. Det är världens största professionella affärsnätverk. Många av oss som är på LinkedIn är nyfikna, intresserade och öppna för att nätverka. Genom att du är proaktiv och letar upp beslutsfattare kommer du att få ett försprång. Men idag fattas ett beslut sällan av en enda person så du behöver identifiera vilka dessa är och det kan vara 4-5 personer. Men för att du ska kunna hitta dessa personer behöver du veta vem du vill nå. Vilka företag, personer, titlar etc vill du komma i kontakt med?
Nästa steg är sedan att skapa kontakt med de prospekts som du har identifierat. Men undvik den största fallgropen – att sälja för snabbt. Du behöver visa intresse och prata med de personer som du har skapat kontakt med. Exempelvis kan du hjälp personen genom att skicka en artikel, något läsvärt som du ser personen får nytta av.
Relaterad artikel: 7 vinster när sälj & marknad arbetar tillsammans på LinkedIn
#3 Gå från passiv till aktiv på LinkedIn
På LinkedIn kan du vara aktiv på flera sätt. Det viktiga är att du blir mer aktiv än vad du redan är men även att du blir aktiv på ”rätt” sätt.
Att publicera egna inlägg är värdefullt men också det som tar mest tid. Du behöver ha en bra text, och gärna en bild eller video där du bjuder på din kunskap. Det innebär att de inlägg du publicerar bör i första hand stärka din kompetens men våga även vara lite personlig.
För att ytterligare sticka ut kan du, som jag, använda en återkommande färg, tonalitet och ett sätt som du skriver på.
Genom att du har en bra profil och är aktiv kommer du att se att antal profilbesök kommer att öka. Ta för vana att kika på vilka personer som har besökt din profil.
Få personer kommer att ringa dig efter ett enda inlägg. Det tar tid och du behöver tänka långsiktigt. Ha en plan för vad du ska publicera, hur ofta och vilka andra aktiviteter sk a du göra på LinkedIn. Men kom ihåg, allt behöver inte vara perfeckt 🙂
Relaterad artikel: Hjälper eller stjälper ditt innehåll ditt varumärke?
#4 Bygg relationer & trovärdighet
Du som person får större synlighet än ett företag. Du får dessutom (oftast) ett högre engagemang eftersom vi gör affärer med människor, inte varumärket. Därför är det viktigt att du och dina kolleger blir mer aktiva på LinkedIn. Och det gäller alla som har kundkontakt men även chefer och ledning. Om ni gör detta tillsammans kommer resultatet snabbare. Du behöver prata med dina kontakter & prospects. Genom att du bjuder på kunskap stärker du din position och ditt varumärke.
När jag skriver detta så har min blogg 392 blogginlägg. Min podd, LinkedInpodden har släppt 174 avsnitt och jag har sänt live 77 gånger, alla livesändningar hittar du på Youtube. Det är mycket kunskap och värde för dig som läser, lyssnar och är med på min fredagslive.
Våga bjud på kunskap, det funkar utmärkt att göra det.
Det ska alltså vara mindre om dig, och mer om dem. Prata med dina kontakter, ha en dialog och engagera dig.
Relaterad artikel: Så blir du top of mind på LinkedIn
5 Mät & följ upp
Det finns en mängd saker du kan (& bör) mäta på LinkedIn. Men oftast upplever jag att det mäts det som är lätt snarare än det som är rätt. På din profil har du en del statistik, på företagssidan har du betydligt mer. Men du behöver veta vad du ska mäta och gärna kombinera detta med företagets övergripande marknadsföringsstrategi. Det du mäter på LinkedIn bör du kombinera med mer data. Vad du mäter beror på vad du har för KPI:er men exempelvis bör trafik vara en KPI, inte enskilt utan i kombination med antal leads du får på LinkedIn. Dessa går hand i hand, genom att du ökar närvaron kommer också intresset för varumärket att öka vilket oftast syns i Google Analytics.
Relaterad artikel: 5 viktiga saker du behöver mäta på LinkedIn
Summering social selling LinkedIn
Jag har hjälpt många företag och organisationer att bli bättre på LinkedIn. Det går alldeles utmärkt att använda LinkedIn som ett säljredskap och generera leads. Men du måste göra jobbet. Du kan få hjälp att fa fram innehållet men du måste vara på LinkedIn. Vara aktiv och ta plats. Och du behöver göra det nu.
Behöver du också hjälp, skicka ett mail så får du reda på hur jag kan hjälpa ditt företag lyckas på LinkedIn.
Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedIn
LinkedIn-expert
Social media manager
Trackbacks & Pingbacks
[…] Relaterad artikel: 5 tips på hur du kan använda LinkedIn för social selling […]
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!