7 nya sätt för att få ut mer av din annonsering på LinkedIn
7 nya sätt för att få ut mer av din annonsering på LinkedIn
LinkedIn utvecklas ständigt och nya funktioner släpps löpande. Bara under Q1 har det släppts ett 50-tal nyheter. Den här gången är det kopplat till hur du kan få ut mer av din annonsering på LinkedIn.
Nya funktioner ökar påverkan för LinkedIn-annonsering
LinkedIn’s senaste uppdateringar för annonsering öppnar upp en mängd nya möjligheter för marknadsförare. Det hjälper dig att maximera dina resurser och skapa resultat som är lätta att visa.
Här är en snabb sammanfattning av vad du behöver veta om de senaste nyheterna och funktionerna för annonsering på LinkedIn. Det är bl.a utökad LinkedIn thought leader ads, Shutterstock-integrering, förbättringar av sponsrade meddelanden och mycket mer.
Det som jag tycker är riktigt intressant är att LinkedIn har utvecklat Thought leader ads, dvs att du annonserar med medarbetarnas innehåll. Nu har det blivit ännu bättre vilket jag berättade om ett inlägg på LinkedIn.
Det här öppnar upp för massor av nya idéer och sätt.
Exempelvis för:
- UGC
- Influencers
- Kunders innehåll
Thought leader ads är det annonsformat som just nu presterar bäst och jag rekommenderar att du tittar på det alternativet.
Thought Leader annonsering – för icke-anställda
Vad det är: Thought Leader-annonser utökas, vilket gör att företag kan sponsra innehåll från alla medlemmar, inklusive de utanför din organisation.
Varför det är användbart: Dra nytta av potentialen för influencer-marknadsföring genom att samarbeta med de främsta personerna i din bransch, eller genom att förstärka rekommendationer.
Viktiga fördelar: Öka ditt varumärkes trovärdighet på ett autentiskt och effektfullt sätt. Forskning från LinkedIn och Edelman fann att 90 % av B2B-beslutsfattarna säger att rekommendationer från personer de känner och respekterar är effektiva för att få deras uppmärksamhet och överväganden.
Läs mer: Så fungerar LinkedIn thought leader ads
Content Hub uppdateras
Vad det är: Få tillgång till hela din innehållsportfölj sömlöst i Content Hub, ett dedikerat utrymme utanför flödet för att skapa kampanjer.
Varför det är användbart: Perfekt för varumärken med olika innehållsportföljer som använder båda organiska och betalda strategier på LinkedIn.
Viktiga fördelar: Bryt dig från format- eller objektiva begränsningar, upptäck toppresterande innehåll och få rekommendationer på plattformen för framgångsrika kampanjer.
Shutterstock integration
Vad det är: Få tillgång till mer än 370 miljoner Shutterstock-bilder gratis i mediebiblioteket.
Varför det är användbart: Förbättra dina annonsmaterial utan att tänja på din budget. Den här funktionen är särskilt användbar för små och medelstora företag.
Viktiga fördelar: Lyft dina kampanjer med gratis bilder av hög kvalitet, ställ in kampanjer effektivt och förbättra prestandan med ökade klick och klickfrekvenser.
När Microsoft Advertising gjorde Shutterstock-bilder tillgängliga på sin plattform såg annonsörer som använde Shutterstock-bilder i kampanjer en ökning med 21 % i klick och en ökning med 7 % i klickfrekvens.
Sponsrade meddelande
Vad det är: Maximal leverans och intelligenta ämnesrader är nu tillgängliga för sponsrade meddelanden.
Varför det är användbart: Marknadsföringsteam kan skala övertygande ämnesrader och optimerad budgetering för meddelande-kampanjer med hjälp av AI.
Viktiga fördelar: Spara tid och förbättra nyckelresultaten. Maxleverans har hjälpt annonsörer att uppnå 20-30 % högre budgetutnyttjande, medan AI-genererade ämnesrader har gett 45 % acceptans.
Relaterad artikel: LinkedIn tar bort lookalike audience
Sponsrade artiklar
Vad det är: Du kan nu sponsra LinkedIn-artiklar, vilket förstärker räckvidden för ditt företags längre innehåll på plattformen.
Varför det är användbart: Bygg upp förtroende i stor skala genom att kombinera effekten av djupgående tankeledarskap med precisionen hos LinkedIn’s målgruppsinriktning för annonsering.
Viktiga fördelar: Placera ditt mest värdefulla innehåll direkt framför din bästa målgrupp. Tidiga användare har sett en tre gånger högre CTR med sponsrade artiklar jämfört med traditionella annonser med endast en bild.
Läs mer: Artiklar på företagssidor
Dynamisk UTM
Vad det är: Lägger automatiskt till UTM-parametrar för att spåra effekten av LinkedIn-annonser på webbtrafiken och ersätter den tidigare manuella skapandeprocessen.
Varför det är användbart: Den här strömlinjeformade lösningen kan avsevärt förbättra din effektivitet och samtidigt minska felen i spårningen av annonsresultat.
Viktiga fördelar: Spara tid och mät kampanjens effekt med större tydlighet.
Boosta Lead Gen forms
Vad det är: Du kan nu koppla Lead Gen Forms med boostade inlägg från din LinkedIn-sida.
Varför det är användbart: Förvandla ditt högpresterande organiska innehåll till leadgenererande magneter utan de extra stegen att återskapa innehållet i Campaign Manager.
Viktiga fördelar: Få ut det mesta av dina bästa inlägg på LinkedIn genom att fullt ut utnyttja det intresse de genererar.
Se mer i videon eller läs guiden Så boostar du inlägg på LinkedIn
Fördjupa dig om annonsering på LinkedIn
Hur dyrt och vad kostar det att annonsera på LinkedIn
Hitta annonser i LinkedIn’s annonsbibliotek
4 sätt att få ut mer av din annonsering på LinkedIn
Artikel är ursprungligen från LinkedIn
När du är redo finns det två sätt jag kan hjälpa dig
Hur många tips och verktyg du än använder behöver du ha grunderna på plats först. Strategi, mål och plan samt förståelse för hur LinkedIn fungerar.
Under de senaste 10 åren har jag hjälpt många företag att ta sig till en högre nivå på LinkedIn.
Om du fortfarande letar efter sätt för att komma till nästa nivå med marknadsföringen kan jag hjälpa dig på två sätt.
1) Utbildning, internt på företaget eller boka dig på en av mina öppna utbildningar.
→ Marknadsföring & annonsering på LinkedIn
→ Skapa och planera innehåll effektivt till LinkedIn
→ Kontakta mig om du vill boka en intern utbildning
2) Anlita mig för individuell strategisk rådgivning & coachning.
Du och jag arbetar praktiskt och effektivt vilket snabbt tar dig vidare till nästa nivå.
Det här är för dig som är genuint intresserad av att ta LinkedIn till nästa nivå. Det är främst för beslutsfattare, Vd/chefer, marknad/kommunikation eller om du är en entreprenör som verkligen har bestämt dig för att satsa på LinkedIn.
→ Uppdraget är minst 4 (2×2) timmar men för bästa resultat rekommenderar jag att du bokar mitt coach-program.
OBS! Dessa uppdrag är helt skräddarsydda och tas i mån av tid.
→ Kontakta mig för ett kort samtal.
Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedIn
LinkedIn-expert
Social media manager
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!