LinkedIn är 277% mer effektivt för att generera leads än Facebook

LinkedIn är 277% mer effektivt för att generera leads än Facebook

Du känner troligtvis till att LinkedIn och sociala medier kan bidra till att företag får fler leads och kunder, både inom B2B och B2C. I en nyligen genomförd studie med över 5000 företag fann HubSpot att trafik från LinkedIn genererade den högsta konverteringsgraden på 2,74%, nästan 3 gånger högre (277%) än både Twitter (0,69%) och Facebook (0,77%).

LinkedIn generera leads

LinkedIn gav högst konverteringsgrad för leads

LinkedIn’s konverteringsgrad överträffade också sociala medier som en kanal totalt sett. Med andra ord, av all trafik som kom till dessa företags webbplatser via sociala medier konverterade 0,98% av den trafiken till leads, jämfört med LinkedIn 2,74%.

Relaterad artikel: 8 sätt att hitta leads på LinkedIn.

Varför är LinkedIn den mest effektiva sociala kanalen för att generera leads?

LinkedIn är en effektiv kanal för att arbeta med leads generering, frågan är hur du kan använda LinkedIn till din fördel?

Människor har ett konto på LinkedIn för att berätta om sin karriär, sina kunskaper samt att hitta innehåll och information för att göra sina yrkesliv bättre. Det innebär att företag som riktar sig mot andra företag (B2B) kommer hitta en större del av sin målgrupp på LinkedIn. När någon besöker LinkedIn är de troligtvis fokuserade på affärslivet, vilket hjälper företagets innehåll att i sig prestera bättre.

Relaterad artikel: 10 sätt att generera leads med lead magneter

Så vad sägs om företag på LinkedIn som är fokuserade på  B2C?

Vanligtvis publiceras det färre innehåll på LinkedIn än i andra sociala medier. Det beror troligen på att människor nästan uteslutande publicerar innehåll relaterat till marknadsföring i motsats till sina barns foton eller “sociala småprat”. Det innebär att det knappt finns några privata inlägg på LinkedIn vilket gör att en person kan konsumera en högre andel av innehållet på LinkedIn vid varje given tidpunkt.

Med andra ord, ett företags marknadsföringsinlägg är mer benäget att synas på LinkedIn än någon annanstans.

Leads LinkedIn

Bild från HubSpot

Så här använder du LinkedIn på bästa sätt för ditt företag

#1 Investera tid

LinkedIn är ingen quick fix och du behöver avsätta tid för att växa på plattformen. Ett trick är att satsa på att kvalitativt nätverk där du får både engagemang och skapar gemenskap.

LinkedIn utbildning företag

#2 Publicera värdefullt innehåll

Använd en publiceringsplan och rikta innehåll till din målgrupp. Om du märker att människor särskilt gillar dina blogginlägg, videos eller något annat – fortsätt publicera det! Enklaste sättet att veta vad din målgrupp resonerar med är att hålla koll på engagemanget. Om de gillar, kommenterar och delar ditt inlägg är det ett bevis på att det innehåll du publicerar är uppskattat.

Relaterad artikel: 7 anledningar till att marknadsföringen misslyckas

#3 Använd relevanta CTA

Hitta fler sätt att använda relevanta CTA, dvs uppmaningar. Kan du generera leads på  fler sätt i dina inlägg? Här gäller det att hitta en lagom balans mellan CTA och ditt innehåll så du inte tröttar ut ditt nätverk.

Relaterad artikel: Hur du säljer via LinkedIn utan att vara säljig

#4 Fortsätt utvecklas

Om du ser att ditt innehåll ger resultat så ta inge framgången för givet. Du behöver fortsätta att lära dig och utvecklas med det innehåll du publicerar. Det finns alltid möjligheter att förbättra.
Fortsätt att testa, analysera din data och öka resultaten!

Sammanfattning av hur du kan generera leads på LinkedIn

LinkedIn är en utmärkt plattform att arbeta med leadsgenerering. Det kräver tid och uthållighet för att få ett resultat men när du har bestämt dig för att satsa på LinkedIn kommer du att se ett betydligt bättre resultat. Börja med att bli mer aktiv i relevanta inlägg och publicera egna, värdefulla inlägg. Bygg ditt nätverk och odla relationer, precis som IRL. De som får framgång på LinkedIn har en strukturerad plan och har skapat en tydlig förståelse för vad din publik behöver. Genom att sätta dig in i och förstå både din målgrupp och din data kommer du troligtvis få ett mycket bättre resultat.

Den här artikeln är kuraterad från HubSpot.


Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedInLinda Björck

LinkedIn-expert
Social media manager

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

LinkedIn
Youtube
Spotify
Facebook
Instagram
Twitter

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *