[ GUIDE ] UPPD 2025 | Bildstorlek LinkedIn | Rätt storlek bilder | SmartBizz

Använder du rätt storlek på dina bilder på LinkedIn?

LinkedIn bildstorlek bild storlek

Artikeln är uppdaterad mars 2025

GUIDE – bildstorlek på LinkedIn

LinkedIn fortsätter att växa och har nu passerat 6 miljoner användare i Sverige. I den här guiden får du de senaste rekommendationerna för bildstorlekar och visuellt innehåll på plattformen.

Varför det är viktigt att använda rätt bildstorlek

Ofta ser jag inlägg på LinkedIn där bilden har fel storlek.

Och när du använder fel storlek på dina bilder kapas bilden eller visas på ett konstigt sätt. Håll dig uppdaterad och bokmärk den här guiden som jag uppdaterar löpande!

Felaktiga bildstorlekar kan:

  • Beskära eller förvränga ditt visuella innehåll.
  • Minska det professionella intrycket.
  • Minska engagemanget i dina inlägg.
  • Ge lägre synlighet.

LinkedIn fortsätter att öka och har passerat 6 miljoner användare i Sverige. Årligen släpps över 200 nyheter så det gäller att hålla sig uppdaterad.

På LinkedIn har läsaren större förväntningar på innehåll och jag brukar rekommendera att du verkligen ska tänka efter en extra gång om det du tänker posta är relevant för målgruppen. Oftast handlar det om att bygga varumärket på LinkedIn, både det privata och företagets. Med hjälp av medarbetarna utökas räckvidden men se till att samtliga profiler är helt uppdaterade!

Det går även att lägga till Youtube-länkar i de anpassningsbara avsnitten. Stillbilden som visas för filmen är bildikonen som hämtats från Youtube. Du måste uppdatera bildikonen på Youtube för att kunna uppdatera bilden som visas på karriärsidorna.

Tänk på att du anpassar din omslagsbild efter både mobil och läsplatta. Tidigare har bilden kapats och har man text i bilden så har ofta en del försvunnit. Du redigerar bilden genom att gå in på din profil, välj redigera bild och där kan du anpassa hur bilden ska visas. Här får du testa dig fram.

Bildstorlek LinkedIn företagssida

Företagssidorna på LinkedIn har nytt utseende och nyheter släpps ofta. Eftersom LinkedIn släpper nyheter pö om pö tar det tid innan alla användare har fått nya funktioner och det kan se annorlunda ut eller att du inte har tillgång till allt.

Se till att skapa en intressant sida som lockar besökare och att du använder allt utrymme du får använda. I utrymmet ”om oss” har du 2000 tecken och när du skriver ett inlägg har du numera hela 3000 tecken. Skriv dock hellre ett kort inlägg med en tydlig CTA i slutet.
Om du vill lägga till en bild i ett inlägg så rekommenderar LinkedIn fortfarande att bilden ska vara 1200×627 px. Dock rekommenderar jag att du använder 1:1 eller 1080×1350.

Om bilen är mindre än 200px bred kommer den att visas som en så kallad ”thumbnail” till vänster om inlägget. Bilder som visas på mobilen kommer inte att justeras utan visas i full storlek.

Relaterad artikel: Så här många tecken kan du ha på LinkedIn

 

Rekommenderad bildstorlek LinkedIn företag:

Omslagsbild

  • Rekommenderad storlek: 1128 x 191 pixlar
  • Maximal filstorlek: 4 MB
  • Proffstips: Placera viktiga visuella element till höger för störst synlighet

Företagslogotyp

  • Rekommenderad storlek: 400 x 400 pixlar
  • Syns: I alla företagsinlägg, sökresultat och kommentarer

Inläggsbild

  • LinkedIns rekommendation: 1200 × 627 pixlar
  • Förbättrad rekommendation:
    • 1:1-format
    • 1080 x 1350 pixlar
  • Minsta bredd: 200 pixlar

Omslagsbild företagssida:

Den här bilden är smal så testa gärna några olika förslag innan du väljer vilken du ska använda.
Måttet är 1128 x 191 pixlar och bilden får vara max 4mb.

Logotype: 400 x 400 px. Den här bilden följer med på alla dina inlägg och syns i flödet när företagets inlägg dyker upp samt när du får förslag på företag du kanske vill följa.
Kom ihåg att om du inte har karriärsidor till företagssidan, saknar du vissa moduler. Karriärsidor är en premiumfunktion.

Bild i ett inlägg: LinkedIn rekommenderar fortfarande att du använder en bild med måttet 1200 × 627 px. Bilden måste vara minst 200px.

Dock rekommenderar jag att du använder antingen 1:1 och 1080 x 1350. Det tar större plats i flödet och får högre synlighet.

Om du använder annan en stående bild kommer den att få grå kanter (utfyllnad) på sidorna vilket syns mest via datorn.

bildstorlek inlägg LinkedIn

LinkedIn stories: 1080 x 1920 pixlar.
Ratio 9:16. och längden kan vara max 20sek på dina videos.

Artikel: En artikel är LinkedIns ”bloggverktyg” och dessa ligger kvar på en egen flik. Bilden (överst) till en artikel ska vara 2000 x 600 px och max 10MB. Formatet som stöds är JPG, static GIF och PNG. I en artikel kan du även bädda in länkar till en video och/eller andra inlägg.

Bildstorlek LinkedIn företagssida

Rekommenderad bildstorlek LinkedIn profil

Profilbild

  • Storlek: 400 x 400 till 7680 x 4320 pixlar
  • Format: PNG, JPG, GIF
  • Maximal filstorlek: 10 MB
  • Syns: I alla inlägg, sökresultat och kommentarer.
  • Tips: Välj en professionell bild som kräver minimal beskärning

Omslagsbakgrund

  • Storlek: 1584 x 396 pixlar
  • Maximal filstorlek: 4 MB
  • Proffstips: Använd bilden för att förstärka ditt personliga varumärke

ProfilbildAnvänd en bild som är mellan 400 x 400 och 7680 x 4320 pixlar. Bilden visas i 400 x 400 och kan justeras när du har laddat upp bilden. LinkedIn rekommenderar att du använder en bild som inte kräver så mycket justering och att filen ska vara i PNG, JPG or GIF. Max bildstorlek är 10MB.

Omslagsbild profil: 1584 x 396 pixlar Använd en bra bakgrundsbild på din profil.
Koppla den till vad du jobbar med och som förstärker både ditt personliga varumärke och din kompetens.
Med hjälp av bakgrundsbilden kan du snabbt förstärka ditt personliga varumärke!
Max bildstorlek är 4MB.

Bild i ett inlägg: LinkedIn rekommenderar fortfarande att du använder en bild med måttet 1200 × 627 px.  Men jag rekommenderar att du använder antingen 1:1 eller 4:5, dvs 1350 x 1080. Bilden måste vara minst 200 px.

Om du använder annan storlek (stående) kommer bilden att få grå kanter (utfyllnad) på sidorna. Via mobilen ser det dock bra ut.

Artikel: En artikel är LinkedIns ”bloggverktyg” och en den ligger kvar på din profil under en egen flik. Bilden (överst) till en artikel ska vara 2000 x 600 px och max 10MB. Formatet som stöds är JPG, static GIF och PNG. I en artikel kan du även bädda in länkar till en video och andra inlägg.

Nyhetsbrev: November 2021 släppte LinkedIn nyhetsbrev globalt. Där kan du använda H1, H2, infoga bilder och videos. När du skapar ditt nyhetsbrev ska den stora översta bilden vara 1280×720 och den lilla bilden (logotype eller annan bild) ska vara 300×300.

Evenemang: Oktober 2019 släppte äntligen LinkedIn möjlighet att skapa evenemang och har sedan dess släppt flera funktioner.
Omslagsbilden för ditt event ska vara 1774 x 998 px (16:9) och för logotypen är det 400 x 400 pixlar som gäller.

Dokument: Det här är när du laddar upp en pdf som blir svajpbar i sidled. Du kan använda olika mått, exempelvis 1:1, liggande A4 eller stående A4. Här är ett exempel på ett dokument i 1:1 och ett exempel på ett dokument i stående A4. Filen kan max vara 100MB och 300 sidor. Jag rekommenderar att använda PDF. Tänk på att alla dokument går att ladda ner. Här kan du läsa ”best practices” gällande dokument på LinkedIn.

LinkedIn stories: 1080 x 1920 pixlar.
Ratio 9:16. och längden kan vara max 20sek på dina videos.

Bildstorlek Linkedin företagssida bild storlek

Bildstorlek för andra format på LinkedIn

Artiklar & Nyhetsbrev

  • Omslagsbild: 2000 x 600 pixlar
  • Maximal filstorlek: 10 MB
  • Format: JPG, statisk GIF, PNG

Evenemang

  • Omslagsbild: 1774 x 998 pixlar (16:9)
  • Evenemangslogotyp: 400 x 400 pixlar

Dokument

  • Rekommenderade format: PDF (1:1, 4:5 eller stående A4)
  • Maximal filstorlek: 100 MB
  • Max antal: 300 sidor

Video på LinkedIn – mått och rekommendationer

LinkedIn satsar stort på video och är det format som växer snabbast på plattformen.

Rekommenderad storlek och pixlar för video på LinkedIn

Även här har du flera valmöjligheter. Min rekommendation är att antingen jobba med  9:16 eller 4:5. Liggande format, dvs 16:9 tar minst plats i flödet.

  • 1:1 = 1080 x 1080
  • 4:5 = 1080 x 1350
  • 9:16 = 1920 x 1080
  • 16:9 = 1200 x 627

Det finns stöd för filtyperna ASF, FLV, MPEG-1, MPEG-4, MKV, WebM, H264/AVC, MPEG-4, VP8, VP9, WMV2 och WMV3.

LinkedIn har även stöd för följande ljudfilsformat: AAC, MP3 och Vorbis.

Vilka specifikationer gäller för video på LinkedIn?

  • Största filstorlek: 5 GB
  • Minsta filstorlek: 75 kB
  • Maximal videolängd: 15 minuter
  • Minsta videolängd: 3 sekunder
  • Upplösningsintervall: 256 x 144 till 4096 x 2304
  • Bildförhållande: 1:2,4–2,4:1
  • Bildfrekvens: 10 fps– 60 fps
  • Bithastighet: 192 kbit/s–30 Mbit/s

Relaterad artikel: Hur du lyckas med video / filmklipp på LinkedIn

Fokusera på vilken lösning du erbjuder och inte på dina produkter eller tjänster. Det som ger bäst effekt är bra innehåll som ger läsaren mervärde, i kombination med bilder eller video.

Kom ihåg att analysera statistiken så du vet vilka inlägg som fungerar och inte. Även om du följer rekommendationerna på hur många inlägg och vilken tid du ska göra inlägg på kan du se vad som verkligen fungerar genom att mäta och testa dig fram.

Här är LinkedIn´s rekommendationer.

Fördjupa dig:

10 tips på hur du skapar en företagssida som lockar besökare

12 sätt att öka effekten av en företagssida

Så skapar du en strategi för LinkedIn

Det här artikeln ingår i en serie där jag går igenom storleken på bilderna för sex olika sociala medier. Här kan du läsa om bildstorlek på: FacebookPinterestInstagram, Youtube och Twitter. Samlingsartikeln hittar du här snabbguiden bildstorlek i sociala medier.


Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedInLinda Björck

LinkedIn-expert
Social media manager

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

LinkedIn
Youtube
Spotify
Facebook
Instagram

10 Kommentarer
  1. Ida Ronholt
    Ida Ronholt says:

    Hej Linda!

    Vad är det för storlek när man ska ladda upp dokument på Linkedin? Att det ska vara pdf/ppx osv med max 100 mb och 300 sidor har jag lycktas googla mig fram till.

    När jag laddar upp vanliga pdf filer som är ca 6 mb blir de suddiga o man inte klickar upp inlägget i helskärmsstorlek, varför blir det så och vad kan jag ändra på så att de blir skarpa även i ”vanligt läge” Tack på förhand för svar! 🙂

    Svara

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Fördjupa dig: Rätt bildstorlek på LinkedIn […]

  2. […] man kan eller bör publicera för inlägg på LinkedIn. Det är allt från vilket format och vilken storlek på bilder & video du ska använda till själva innehållet i ditt inlägg. Och det är ju innehållet som är det […]

  3. […] hittar du vilken storlek du ska använda på bilderna på LinkedIn och hur du kan skapa video med låg budget på […]

  4. […] Tidigare inlägg för bildstorlek: LinkedIn, Facebook, Pinterest och Instagram. […]

  5. […] kan du fördjupa dig ytterligare om bildstorlek på: LinkedIn, Pinterest, Instagram, Twitter […]

  6. […] Fördjupa dig: Vilka bildstorlekar gäller på företagssidan […]

  7. […] Det här inlägget ingår i en serie där jag går igenom storleken på bilderna i flera plattformar. Här kan du läsa om bildstorlek på: LinkedIn, Facebook och Instagram. […]

  8. […] jag går igenom storleken på bilderna i flera plattformar. Här kan du läsa om bildstorlek på: LinkedIn, Pinterest och […]

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *