Om jag hade börjat om från början på LinkedIn – det här hade jag gjort

Om jag hade börjat om från början på LinkedIn – det här hade jag gjort

LinkedIn har förändrats, både sättet som vi använder LinkedIn på och nya funktioner.
Men om jag hade börjat om från början på LinkedIn – vad hade jag gjort annorlunda?

För jag hade gjort på ett helt annat sätt än vad jag gjorde när jag började med LinkedIn.
Och här kommer du får reda på exakt hur jag hade gjort!

Den här artikeln finns även att se på Youtube.

Om jag hade börjat om från början på LinkedIn - det här hade jag gjort.

När jag började med LinkedIn gjorde jag helt annorlunda än idag

I 11 år har jag utbildat i LinkedIn men när jag själv började gjorde jag helt annorlunda än idag, och en del fel. Jag har gått från noll till nästan 37.000 följare och gick med på LinkedIn 2011.

I början var jag inte speciellt aktiv och gjorde inlägg sporadiskt men jag redan då hade jag  en del utbildningar. Det kombinerade jag med ett uppdrag som Marketing Communications Manager.

Jag jobbade alltså som marknadschef på ett företag med miljoner i marknadsföringsbudget. Och samtidigt utbildade jag parallellt i LinkedIn. Jag hade ingen struktur eller plan för min närvaro, varken hur jag skulle göra eller exakt vem jag ville nå.

Och resultatet blev… sådär.

Vikten av struktur och plan

Du har säkert hört mig prata om hur viktigt det är att ha en tydlig plan eftersom planen visar vägen framåt. Du kan ha en enkel plan för din / företagets närvaro eller en mer avancerad strategi. Det viktiga är att du vet:

  • Vem du vill nå
  • Vad du ska prata om
  • Vilka mätbara mål du jobbar emot
  • Hur du ska göra för att nå dina mål = taktik

Redan 2015 började jag schemalägga mina inlägg och använde ett verktyg som heter Buffer. Det hjälpte mig att publicera mina inlägg på den dagen och tiden som jag hade bestämt. Jag slapp alltså att posta mina inlägg manuellt vilket sparade tid samt att det gav bra struktur och överblick.

Att schemalägga inlägg är ett enkelt sätt för att få en kontinuitet. Och sedan dess har jag schemalagt mina inlägg och skapat en riktigt bra struktur och när strukturen väl var på plats, ja då började hända grejer.

I verktyget jag själv använder och varmt rekommenderar, SmarterQueue [reklamlänk] har jag riktigt bra överblick och statistik. Jag har lagt in kategorier så jag lätt kan mäta och följa upp samt att alla schemalagda inlägg syns i antingen månadsvy, veckovy eller listvy.

schemalägg inlägg sociala medier

Men om jag backar och tänker tillbaka till ursprungsfrågan – om jag hade börjat från noll idag vad hade jag gjort nu? Eller, som en vän skrev till mig, ”jag har haft ett konto men har inte varit speciellt aktiv”. Vännen som kontaktade mig sökte dessutom ett nytt uppdrag och då är det viktigt att vara aktiv. Och det är det självklart oavsett om du är marknadsförare, chef, säljare eller egenföretagare.

#1 Mitt första viktiga tips

När du har bestämt dig för att bli mer aktiv då är det viktigt att du tittar på hur och vad som fungerar på LinkedIn. Anledningen är att LinkedIn fungerar annorlunda än Instagram eller TikTok. Och algoritmerna skiljer sig åt därför är mitt första råd att titta på hur andra gör, de som har många följare och får ett högt engagemang. Vad gör de? Och vad kan du lära från dem?

Det unika med LinkedIn

LinkedIn är unikt, det finns ingen annan plattform som har så många format och sätt som du kan bygga ditt varumärke på. Eller möjlighet att hitta beslutsfattare och din ICP. På LinkedIn kan du se till att du blir synlig för rätt personer och sedd som expert inom ditt område.

En fråga jag ställer varje gång jag utbildar i LinkedIn: hur många av LinkedIn’s format använder du?
Det vanligaste svaret är bild + text och länkar.

Och under alla 11 år som jag har utbildat, och jag har haft över tusen utbildningar, så är det är ingen som har gissat vilka alla dessa format är.

Linkedin _coach marknadsföring

Sätt av tid och lär dig LinkedIn

Det finns en uppsjö av funktioner och smarta sätt som du kan använda LinkedIn på. Därför rekommenderar jag att du sätter av tid, lär dig grunderna och tittar på algoritmerna. Men kom ihåg det här – du skriver till en person och därefter optimerar du för algoritmerna. Anledningen är att algoritmerna ändras hela tiden.

I juli -24 gick LinkedIn ut med nya uppdateringar gällande algoritmerna. Att ha koll på hur grunderna fungerar är viktigt. Dessutom hade jag definitivt kikat på stora personer på LinkedIn.

  • Vad gör de för något?
  • Hur gör de rent konkret?
  • Vilka inlägg får bra effekt?
  • Vilka mönster kan du se och nyttja?

Med 38500 följare och mina aktiviteter kan du lära dig bara genom att följa mig.
Eller så kan du anlita mig som coach eller gå min utbildning, marknadsföring och annonsering på LinkedIn.

Det finns såklart många som är mycket större på LinkedIn än vad jag är. De personerna hade jag identifierat och börjat följa. Och självklart letat utanför Sverige. Exempelvis följer jag flera duktiga copywriters, som skriver på engelska, och av dem lär mig nya saker hela tiden, Och genom att jag studerar hur de gör, blir jag bättre.

Det handlar alltså om att studerar hur andra gör, jag lär mig och det kan även du göra.
Och när du lär dig, vet du vad som händer då? Du gör mer rätt och du sparar mer tid.

För det är en sak som jag ofta ser när personer har kontaktat mig – de har alltid provat själv.
De har testat än det ena än det andra, de har läst ett råd, ett andra, ett tredje och, ett fjärde råd.
Och så kliar de sig i huvudet och säger: jag är aktiv och följer råden men jag får ingen effekt.

Men när jag börjar coacha och strukturera upp allting, då får vi tillsammans ett fint resultat.

Ta plats – LinkedIn ökar

LinkedIn har passerat 6 miljoner svenska användare och därför är det också viktigt att våga ta plats.
Att du hittar ditt sätt och din tonalitet. Och med mycket AI-skapat innehåll blir det bara viktigare och viktigare att du hittar ditt sätt.

Relaterad artikel: LinkedIn ökar igen – rapport från Microsoft Q4 2024

#2 Din LinkedIn-profil

Att ha en bra profil är så viktigt. Det är den som är din säljare 24/7 och det är den som en presumtiv kund kollar på först.
Det kan låta enkelt men varje vecka ser jag profiler som saknar information eller där texten är kopierad från ett CV.

Så här är det min vän, när du har skapat din profil och blir aktiv så väcker du ett intresse.
Det innebär att jag och andra kommer gå in och titta på din profil.

När jag tittar på din profil så bedömer jag dig utifrån den informationen som finns.
Så allt det som saknas eller ännu värre att du har kopierat ditt cv gör att du missar det absolut viktigaste, nämligen att visa ditt allra bästa jag.

Samma sak gäller när företag har tagit sin text ”om oss” från hemsidan och kopierat in på LinkedIn.
Och de där texterna brukar ju sällan vara särskilt intressanta att läsa, eller hur?

Ha inget tråkigt CV, ingen tråkig om oss eller en lång text där du bara pratar om dig själv.
Utan lägg tid på profilen och texten så du riktar den till de personerna du vill nå.

Ha fokus på din målgrupp och din ICP

Ofta ser jag personer som är aktiva eller som kontaktar mig, saknar fokus på den personen som de vill prata med.

Din profil eller företagssida ska ha ett tydligt fokus på den du vill nå, dvs din ICP.
Det är din ideala kundprofil som du har identifierat och vill nå.

Och när det gäller profilen innebär det bland annat:

  • Bakgrundsbilden
  • Rubriken
  • Utvalt
  • Om

Rubriken är superviktig och du behöver ha både sökord och att den är så tydlig att du berättar vad du gör, vem du hjälper och vilket problem du löser. På företagssidan finns en kortare tagline, även där gäller det att ha fokus på vem du vill prata med.

Relaterad artikel: Så skriver du en bra rubrik + 25 exempel

Sektionen utvalt

När det gäller sektionen utvalt så ska du undvika gamla inlägg som har fått 17 000 likes.

Även här ska du ha fokus på din målgrupp och två eller tre saker.
Men här ser jag allt möjligt, gamla inlägg, ett passerat event eller något helt annat – utan fokus på din målgrupp.

Vad du ska ha under sektionen utvalt?
Det beror ju på vilket mål du har med LinkedIn.

Tänk strategiskt och välj noga vad du vill ha under utvalt eftersom det syns högt på din profil och även på företagssidan.

Vikten av social proof  och rekommendationer

Ytterligare en sak som är viktigt på profilen är att det finns rekommendationer och social proof. Alltså någon form av intyg eller inlägg som visar att du kan. Gå in och titta på min profil och på min företagssida, så ser du mina utvalda inlägg som även är social proof.

Se till att du uppdaterar din profil och att du riktar den till den personen som du vill nå.

Linkedin _coach marknadsföring

#3 Hur ska du tänka gällande ditt nätverk?

Att ha ett bra nätverk är viktigt och du kan tänka strategiskt även här. Om jag hade jag börjat om från början då hade jag varit nyfiken och öppen för nya kontakter. Jag hade tackat ja till många personen och hade proaktivt utökat mitt nätverk ganska brett i början. Men sedan hade jag börjat att tratta ner det till min målgrupp.

Relaterad artikel: Så bygger du ett starkt nätverk på LinkedIn

Fokusera på din målgrupp och ICP, vem är det du vill nå?

Om du är anställd, säljare eller marknadschef då är nästa steg att bjuda in dina kontakter att följa företagssidan.
Men då måste du först skapa kontakt med de personerna som du vill bjuda in.

Så i början hade jag varit generös, därefter hade jag trattat ner vilka jag vill ha i mitt nätverk.
Och jag hade satt upp några grundkriterier.

  • Vilka är det som jag främst vill ha i mitt nätverk?
  • Vilka personer ska jag tacka nej till?
  • Och vilka ska jag tacka ja till.

Det är viktigt att våga tacka nej, det är ditt nätverk och du bestämmer!
Dessutom finns det en gräns på hur många kontakter du kan ha.
Det är 30.000 som är max antal kontakter på LinkedIn.

Om det är personer som du ser inte tillför någonting, eller som pratar ett helt annat språk, eller något annat, så handlar det om att du bygger ditt nätverk, proaktivt, som du vill ha det.

Du har fokus på din ICP och experter inom ditt område.
Jag tycker även att du ska connecta med både kollegor och konkurrenter, dvs andra som är i samma bransch.
Och jag brukar säga att det finns plats för alla så tänk hellre samarbete och att hjälpas åt.

Den stora fördelen är att du ser vad de gör, och de ser vad du gör.

Från början skapade jag ett bredare nätverk men idag har jag fokus på min ICP när jag proaktivt skapar kontakt med personer.

Utöka nätverket löpande

Det är viktigt att du ständigt utökar ditt nätverk. Bestäm dig för att skapa kontakt med 10 personer varje dag. Och anledningen till att jag har satt 10, är att det finns en spärr från LinkedIn, och den spärren handlar om hur många och hur ofta du kan skicka kontakter. Skickar du för många förfrågningar kan du bli avstängd från LinkedIn.

Och är du på 10 per dag, då är du i den säkra zonen. Du kan testa 15-20, men det kan också bli att du inte får lov att skicka fler förfrågningar. Så jag rekommenderar att hålla det på max 10 per dag.

Kom ihåg, ett större nätverk är inte detsamma som att du får fler affärer, eller bättre effekt, eller större varumärke, eller vad det nu är för mål som just du har satt upp.

Använd min metod 1+5+10, dvs 1 inlägg, 5 kontaktförfrågningar och 10 kommentarer.
Om du gör det kommer du få ett bra resultat.

Vill du ha leads via LinkedIn?

Då är ett väl utvalt nätverk med rätt personer viktigt.
Därför rekommenderar jag att du skapar en relevant lista med personer du vill ha kontakt med.
Du behöver inte ha tusentals kontakter, du behöver ha rätt personer i ditt nätverk.

Gör så här:

Skapa en lista och välj 50 personer som:

  • Är beslutsfattare
  • Jobbar på rätt typ av företag
  • Är aktiva på LinkedIn (kräver Sales navigator)
  • Matchar din ICP, din ideala kundprofil

Lägg till en kort anteckning om varje person.
Det gör all skillnad när du ska ta kontakt.

Kontakta smart inte spammigt

Börja med att skicka kontaktförfrågan.
När de tackar ja, skriver du:

Hej [förnamn], snabb fråga, använder du LinkedIn i försäljningen?
Jag har spelat in en 5-minutersvideo om hur säljteam bokar fler möten utan kalla samtal.
Vill du att jag skickar den?

De flesta gör fel här.
Antingen glömmer de att följa upp, eller så gör de det för hårt.

Får du inget svar? Påminn efter 2–3 dagar.
Får du ett “nej tack”? Fråga vad de använder i dag.
Får du ett “skicka gärna”? Skicka direkt och följ upp dagen efter.

Det här blir enkelt när du har mallar, rutiner och struktur.

#4 Ha en kontinuerlig närvaro och mät dina resultat på LinkedIn

Det fjärde tipset handlar om att du blir mer aktiv.
Att vara aktiv är viktigt, det är dina aktiviteter som gör att du blir mer synlig.

Bli mer aktiv

Det är en stor framgångsfaktor att vara aktiv och det ser jag ofta resultat på. Men när jag börjar coacha en ny peson så är det vanligt med sporadiska aktiviteter. Man duttar lite här, duttar lite där och då blir det ett dåligt resultat.

Du behöver ständigt jobba med LinkedIn och vara aktiv.
Vad det handlar om är att du måste veta exakt vad du ska göra.

Relaterad video: Lyckas med social selling på 15 minuter per dag.

Välj hur du ska kommentera och gör det bättre

För att arbeta effektivt med LinkedIn behöver du veta hos vem och i vilka ämnen du ska kommentera samt även hos vilka stora profiler. Det bästa är när du kommenterar mina inlägg, då får du synlighet i mitt nätverk som består av 37.000 personer. Och när andra kommenterar dina inlägg, då får de synlighet i ditt nätverk.

Så jag hade även satt en enkel kommentarsstrategi. Och det är viktigt att kommentera på rätt sätt, gärna med längre kommentarer men igen, att du har fokus på var du ska kommentera så du blir synlig inom rätt ämne.

Men givetvis ska du också kommentera hos dina kompisar, ambassadörer eller personer som kommenterar hos dig för du behöver hela tiden ha den här mixen och underhålla ditt nätverk.

Därför rekommenderar jag att du skapar listor så du snabbt och enkelt kan kommentera.
Dessa listorna hjälper dig med:

  • att kommentera hos rätt personer
  • snabbt hitta dina ämnen

Allt detta genom ett enda knapptryck. Och varje morgon hade jag kommenterat på 10 inlägg. Genom att du har gjort förarbetet, skapat listorna och bestämt dig för var du vill bli synlig, inom vilka ämnen och hos vem, ja då sparar du ju otroligt mycket tid.

Exakt hur du gör lär du dig i min masterclass, skapa en kommentarsstrategi.

Så börja prata i andras inlägg och börja prata i DM.
Se till att hålla relationerna levande. Och om vi pratar leadsgenerering, behöver du även prata med dina blivande kunder.

Bygg relationer, skicka ett DM med något av värde för personen. Det kan vara en länk till en artikel, en PDF eller något som bidrar till att bygga relationer. Det kan även vara ett videomeddelande, ett röstmeddelande eller ett litet skojigt textmeddelande för att sticka ut.

Frågor till dig:

  • Hur tänker du gällande dina aktiviteter?
  • Är du aktiv varje dag?
  • Är du proaktiv?

Och tänk på, ju högre upp i organisationen beslutsfattarna är, desto bättre är det att värma upp dem först med kommentarer, då ökar chansen att de tackar ja.

Relaterad artikel: Kommentera mera på LinkedIn

Använd DM – direktmeddelande

Många missar att nyttja DM fullt ut. De kanske skickar ett meddelande till en ny kontakt men det är ofta i DM som du bygger relationer och får leads.

Istället för att börja sälja, börja ge.
Skapa något konkret som din målgrupp vill ha.

  • En checklista
  • En kort video (max 5 min)
  • En guide eller mall du själv använder

Det här steget är guld.
Det visar att du fattar deras vardag och vågar bjuda på din kunskap.

#5 Publicera egna inlägg

Det sista rådet är att du publicerar egna inlägg inom ditt ämne.
Fundera på vilka de tre vanligaste frågorna är som du får i olika sammanhang.
Det kan vara ett kundmöte, en nätverksträff eller i något annat sammanhang. Då har du direkt tre saker du kan prata om i dina inlägg.

Kom ihåg att LinkedIn är en plattform som har flest format av alla sociala medier. Det finns många sätt som du kan kommunicera på utifrån det formatet som du har valt. Och jag hade även valt att fokusera på utbildande innehåll.

Du har säkert hört talas om de 3 U:na, utbildande, underhållande och utmanande.
Få med alla tre i din innehållsplan, på ett bra sätt. När jag säger utmanande så handlar det om att utmana andras tankar så att de verkligen ser att du gör någonting mer och tänker, det här hade jag inte tänkt på innan så det ska jag börja göra.

Relaterad video: Misstagen du gör med ditt innehåll

Testa fler format

Våga testa något annat än bild och text.
De här tre U:na är bra och jag hade även vävt in innehåll som både är personligt och storytelling.

Det postas fler och fler videos och LinkedIn håller på att släppa ett dedikerat videoflöde. Om du saknar video i din innehållsmix är det dags att sätta igång. Det går utmärkt att spela in via mobilen.

Jag hade också satt en tydlig innehållsplan, minst en månad framåt och i den planen ska det framgå vilka ämnen som ska ha fokus. Du kan jobba med tema men även veta vilka format du ska använda. Sikta på att publicera 2-3 inlägg per vecka, hellre kvalitet än kvantitet.

Även om det verkar mycket så handlar det om att börja om från början och då ska du ta plats, bygga ditt personliga varumärke eller företagets varumärke.

Relaterad artikel: 10 idéer till inlägg på LinkedIn

Och det gäller oavsett titel, om du ska bli sedd som expert inom ditt område då måste du levla upp i dina aktiviteter och prioritera LinkedIn.

Innehållsplanen med tre inlägg per vecka, där fokus är på din målgrupp samt att du utmanar, utbildar och underhåller i de olika formaten som LinkedIn erbjuder. Men tänk på att värde och kvalitet slår kvantitet.

Så släng inte ut något halvdant eller bara för att.
Sänk då hellre takten och håll en hög kvalitet på ditt innehåll.

Linkedin _coach marknadsföring

#6 Viktigaste av allt – mät och följ upp

Nu har vi kommit till den sista punkten – att mäta och följa upp hur det går.

I början skrev jag att det är viktigt att ha ett mätbart mål och den sista punkten handlar om att mäta och följa upp allting.

Du behöver veta vad är det du ska mäta för aktiviteter och se till att du får det resultatet som du vill ha av LinkedIn.
Och för att kunna mäta rätt, istället för lätt, behöver du ha satt dina mätbara mål och KPI:er.

Du kan använda LinkedIn’s statistik eller testa Shield som jag själv använder och som ger mycket bättre statistik. [reklamlänk]

Om jag hade börjat om från början på LinkedIn – det här hade jag gjort

Ja, nu har du fått reda på hur jag hade gjort om jag hade börjat om från början. Men det är vissa saker som jag helt har låtit bli att göra.

DET HÄR HAR JAG LÅTIT BLI ATT GÖRA:

✕ Postat inlägg när jag ”känner för det”.
✕ Spenderat 6 timmar om dagen på LinkedIn.
✕ Sålt till en ny kontakt – bums efter de har tackat ja.
✕ Gått med i en gillacirkel för att få fejkat engagemang.
✕ Postat en selfie bara för att öka engagemanget i mina inlägg.
✕ Skickat meddelande till 25 kontakter för att de ska gilla inlägget.

I STÄLLET HAR JAG GJORT SÅ HÄR:

✓ Satt mätbara mål.
✓ Kontinuerlig närvaro.
✓ Analyserat mitt innehåll.
✓ Tydligt definierat min målgrupp.
✓ Litat på att mitt innehåll fungerar bra.
✓ Satt en publiceringsplan som håller över tid.
✓ Schemalagt och planerat allt innehåll för 4 månader framåt.
✓ Bjuder på så mycket kunskap så det är värdefullt för dig att följa mig här.

Nu är frågan – vad kommer du göra framöver?

Fördjupa dig

20 frågor för att få ett bättre resultat på LinkedIn
Få leads via LinkedIn på endast 15 minuter per dag
Hur du bättre kan mäta resultatet med din marknadsföring

Vänligen klicka här och acceptera kakor för att titta på den här videon.


När du är redo finns det två sätt jag kan hjälpa dig

Hur många tips och verktyg du än använder behöver du ha grunderna på plats först. Strategi, mål och plan samt förståelse för hur LinkedIn fungerar.

Under de senaste 10 åren har jag hjälpt många företag att ta sig till en högre nivå på LinkedIn.

Om du fortfarande letar efter sätt för att komma till nästa nivå med marknadsföringen kan jag hjälpa dig på två sätt.

1) Utbildning, internt på företaget eller boka dig på en av mina öppna utbildningar.

→ Marknadsföring & annonsering på LinkedIn

→ Skapa och planera innehåll effektivt till LinkedIn

→ Kontakta mig om du vill boka en intern utbildning

2)  Anlita mig för individuell strategisk rådgivning & coachning.

Du och jag arbetar praktiskt och effektivt vilket snabbt tar dig vidare till nästa nivå.
Det här är för dig som är genuint intresserad av att ta LinkedIn till nästa nivå. Det är främst för beslutsfattare, Vd/chefer, marknad/kommunikation eller om du är en entreprenör som verkligen har bestämt dig för att satsa på LinkedIn.

→ Uppdraget är minst 5 timmar men för bästa resultat rekommenderar jag att du bokar mitt coach-program.
OBS! Dessa uppdrag är helt skräddarsydda och tas i mån av tid.

→ Kontakta mig för ett kort samtal.


Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedInLinda Björck LinkedIn-expert

LinkedIn-expert
Social media manager

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

LinkedIn
Youtube
Spotify
Facebook
Instagram

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *