7 avancerade tips för marknadsföring på LinkedIn
7 avancerade tips för framgångsrik marknadsföring på LinkedIn
I den snabbt föränderliga världen av digital marknadsföring krävs det både en tydlig strategi och en bra innehållsplanering för att sticka ut och nå framgång. Med grundläggande kunskaper inom marknadsföring på LinkedIn är det dags att gå in i de mer avancerade strategierna för att verkligen maximera din närvaro på plattformen.
I artikeln kommer du att få 7 avancerade tips gällande din marknadsföring på LinkedIn. Det hjälper dig att ytterligare optimera din närvaro, generera fler leads och öka din synlighet på LinkedIn. Bl.a kommer du att lära dig hur du kan optimera dina aktiviteter för att nå ut till rätt målgrupp till hur du kan använda LinkedIn för att nå och bygga relationer med dina kunder.
Strategin är klar, innehållsplanen är spikad och grunden för marknadsföring är satt, nu är det dags att ta nästa steg. Låt oss dyka in i tipsen för att levla upp din marknadsföring på LinkedIn!
Är du redo?
#1 Företagssidan är grunden för marknadsföring på LinkedIn
Det finns några grundläggande steg för att optimera din företagssida och för att generera leads. Bortsett från att ha en tydlig plan, strategi och KPI:er bör du redan nu tänka framåt, på nästa steg.
Fånga intresse med en intressant bakgrundsbild, kanske för att berätta om ett erbjudande eller något som du bjuder på. Pitcha till din målgrupp i beskrivningen. Och använd en inbjudande, tydlig text och rubrik som drar in potentiella kunder.
Ha med det väsentliga, men ha målgruppen i fokus. Givetvis kan du prata om både produkter, lösningar eller karriärmöjligheter men fundera på vad som är det absolut viktigaste att berätta.
LinkedIn ger dig möjlighet att både ha ett leads formulär, meddelande-funktion och en CTA, det här är enkla sätt för att komma i kontakt med dig och generera fler affärer.
Du har en stor möjlighet att sticka ut som företag på LinkedIn, tänk förbi den tidigare tråkiga och stela plattformen till en mer lättsam plats där du kan bygga kännedom om ditt varumärke och generar leads.
#2 Lär känna din målgrupp och ideala kund på LinkedIn
På företagssidan har du bra statistik och demografi över dina befintliga följare. Lär dig tolka statistiken och förstå vilka dessa är. Även om ditt företag har massor av innehåll behöver du fundera på hur du kan få det att resonera med både dina befintliga följare och potentiella kunder.
Att skapa innehåll som får engagemang är viktigt och för det behöver du känna din målgrupp. Visst berättar demografin en del men varken titlar, företagsnamn och annan data är tillräckligt. Du måste veta vilka problem de har och hur dina produkter eller tjänster kan hjälpa dem.
Ju mer du vet desto bättre kommer det att gå. Frågor du bör ha svar på:
- Vilka problem har dina kunder just nu och framåt?
- Hur påverkar marknadstrender deras köpbeslut?
- Har de andra behov och mål nu än förra året?
- Hur kan du ta del av deras samtal?
Ett av de bästa sätten att få nya insikter om dina ideala kunder är att titta på dem på LinkedIn. Du kan du söka efter företag och personer som passar din ideala kundprofil (ICP). Därefter kan du se deras aktiviteter och inlägg som du kan granska.
Företag kan följa andra företag, dina medarbetare bör följa eller skapa kontakt med beslutsfattarna.
Att lyckas med LinkedIn är ett gemensamt arbete. Inte en enskild person eller en avdelnings jobb, (oftast marknadsavdelningens).
Relaterad artikel: 7 vinster när sälj och marknad jobbar tillsammans på LinkedIn
#3 Uppmuntra dina medarbetare att bygga en stark närvaro på LinkedIn
LinkedIn är en kraftfull plattform för att nå ut med ett budskap mot rätt målgrupp. Men att enbart jobba via företagssidan är både tidskrävande och svårt. Företagssidor har en lägre räckvidd än en profil och därför behöver det vara fler som aktivt använder LinkedIn. Att använda LinkedIn för social selling är både bra och effektivt, plattformen är full av möjligheter. Du kan prata med och skapa kontakt med vem du vill. Och du kan även engagera dig i vilka inlägg som helst.
Att ha aktiva medarbetare, säljare och chefer är en stor del av hur du bör arbeta med LinkedIn. Men det gäller att uppmuntra dina medarbetare att bli aktiva, när det grundläggande arbetet är klart bör det också finnas med i strategin.
Tack vare dagens moderna teknik har behovet minskat av en personlig närvaro. Med ett smart arbetssätt kan företag hantera försäljningen på distans och där LinkedIn är en del av strategin för att få in ny affärer.
Det handlar om att skapa kontakt och börja bygga relationer. Att ha innehåll anpassat för målgruppen som både kan publiceras i flödet men som även går att använda som en form av lead magnet (pdf / white paper) för att ge extra värde till en presumtiv kund.
Dessutom kan du få reda på många bra saker som du troligtvis hade missat. Och det gäller både information om dina befintliga och presumtiva kunder samt konkurrenter. Det får du genom att du följer, interagerar med samt statistik som du har tillgång till. Och med bättre information får du en högre konverteringsgrad.
En enkel sak som jag ofta ser missas, är att gå igenom vilka som följer företagssidan. Du som är administratör har säkerligen koll på vilka de är och demografin, men har du säkerställt att dina säljare har skapat kontakt med relevanta följare? Det är ett enkelt sätt att utöka nätverket med personer som redan känner till företaget.
Ytterligare ett tips är att gå igenom de personer som besöker din profil. Genom att du gör det systematiskt utökas nätverket löpande – med relevanta personer. Dessa kontakter kan därefter bjudas in till att följa företagssidan. Kopplingen mellan din profil och företagssidan är bra och innefattar flera funktioner. Igen, du behöver se LinkedIn som ett ekosystem där alla på företaget bidrar.
Själv har jag i snitt 4000 profilbesök per 90 dagar. Varje vecka skummar jag igenom dessa och ser om det är några personer som är min målgrupp. Därefter gör jag något av följande:
- skapar kontakt
- börjar följa
- ingenting
Medarbetarna bör även analysera sitt nätverk utifrån den statistik som finns tillgänglig, samt förstå vikten av att både nätverka och att utöka sitt nätverk. Men om nätverket mest består av gamla studiekompisar eller kolleger är första steget att utöka antal kontakter med idealkunder.
Förutom att dina medarbetare behöver bli mer aktiva kan de hjälpa till med att sprida företagets varumärke och innehåll. Antingen genom att de delar företagets inlägg eller ännu hellre, postar eget innehåll med sin personliga vinkel.
Men innan de blir mer aktiva så måste de ha en riktigt bra profil. Glöm CV:et, profilen ska fungera som en landningssida och både attrahera och prata direkt till målgruppen. Men undvik att ha samma text till samtliga medarbetare, jag vill se människan bakom namnet, inte en generisk text från företaget.
Relaterad artikel: Medarbetarna är dina bästa ambassadörer på LinkedIn
#4 Publicera värdefullt innehåll med målgruppen i fokus
Troligtvis postar du (företaget) redan inlägg men vad ger det rent konkret? Som tur är finns det bra statistik och en mängd format att välja mellan. Dessutom finns flera smarta funktioner och trix som kan bidra till att innehållet får större synlighet. Om du följer mig (Linda Björck) på LinkedIn har du säkert hört mig säga att du ska publicera innehåll anpassat för LinkedIn istället för webben. En sak jag ofta ser när jag hjälper företag är att det länkas till hemsidan.
Istället för att ”bara” dela en länk till hemsidan kan du testa att skriva en artikel eller ett nyhetsbrev på LinkedIn. Att skriva och publicera artiklar kan hjälpa dig att öka din synlighet eftersom dessa även är rankas av Google och blir synliga utanför LinkedIn. De ger dig även en större möjlighet att variera själva innehållet och visa upp din expertis.
En välskriven och genomarbetat artikel ger en betydligt större räckvidd, långt utanför LinkedIn och dess användare.
Det gör nyhetsbrev och artiklar idealiska för att dela längre innehåll som branschtrender eller tankeledarskap – innehåll som är mer sannolikt att intressera potentiella kunder som är närmare en konvertering.
LinkedIns nyhetsbrev tillåter (gratis) prenumerationer med aviseringar, därför är de bra för att få och stanna kvar på din målgrupps radar. Och eftersom varje nyhetsbrev även publiceras som ett inlägg på företagssidan, ger det dig extra möjligheter att utbilda befintliga följare och potentiella kunder.
Våga bli mer familjär och personlig även som företag. Det vinner i längden. Berätta om kunder, visa behind the scenes och lyft medarbetarna. Använd LinkedIn på bästa sätt för att nå ut och bygga både varumärkeskännedom och employer branding. När du blandar ett mer lättsmält innehåll med mer avancerade tips blir du också sedd som kunnig inom området. Det innebär att ditt innehåll bör vara väl planerat, med både mål och syfte för det specifika inlägget.
Variera ditt innehåll mellan kunskap och personligt så har du en bra innehållsmix. Det i sin tur skapar intresse och engagemang. Ju mer engagemang, desto större synlighet. Ju bättre innehållsplan, desto bättre resultat får du av dina insatser.
Ett annat alternativ är dokument, där kan du ge massor av värde. Det är dessutom ett roligt format som du kan variera i oändlighet. Men det är långt ifrån så flexibelt som både artiklar och nyhetsbrev är.
Men ett bra dokument kan även fungera som en lead magnet. Ett dokument kan fungera som en mindre kurs, ful med enkla och praktiska råd. Eller med en steg-för-steg guide för att hjälpa läsaren. Ett snyggt paketerat dokument på LinkedIn kan ge både leads och ökad trovärdighet. Dina potentiella kunder får se värdefullt innehåll – utan att ge ifrån sig sin e-postadress.
Här är ett exempel på ett dokument jag har publicerat, den enda checklista du behöver för LinkedIn.
Tänk på att vem som helst kan ladda ner ett dokument på LinkedIn. Så se till att du har ditt namn och gärna en mindre logotype på varje sida så det tydligt framgår vem som har skapat dokumentet. Att posta ett dokument ger visserligen ingen e-postadress men i det här fallet är syftet att bygga trovärdighet och varumärkeskännedom. Och det är viktigt för att driva potentiella kunder och konverteringar.
Tänk värde för din målgrupp och etablera dig och/eller några medarbetare som tankeledare, dvs experter inom området.
Ditt innehåll ska handla mer om målgruppen än om dig och företaget.
#5 Använd video och visuellt media
Att ha som mål att vinna potentiella kunders förtroende är en framgångsfaktor gällande marknadsföring. LinkedIn ger dig flera möjligheter att skapa engagerande innehåll.
I din innehållsplan ska det finnas med video. Enligt Wyszowl’s årliga rapport framgår det att:
- 9 av 10 företag använder video
- 90% säger att video har gett en bra ROI
- 88% ser video som en viktig del av sin övergripande strategi
- 90% säger att video har hjälpt dem att öka varumärkeskännedom
Du kan attrahera potentiella potentiella kunder genom att använda bilder, dokument och texter men det är få (eller inget) format som slår video. De flesta av LinkedIn’s format fungerar bra eftersom de uppmuntrar användarna att stanna kvar på plattformen. Men video är det innehåll som är i topp överallt. Men livevideo slår vanlig video på LinkedIn gällande engagemang.
Och kom ihåg att du laddar upp videon direkt till LinkedIn istället för att länka till Youtube.
Håll videon kort, gärna under 1 minut och se till att du textar videon.
Relaterad artikel: 7 verktyg för att texta videos
I videon nedan får du ytterligare 5 tips gällande företagssidor på LinkedIn. OBS, ser du ingen video måste du acceptera cookies, eller klicka här.
#6. Skapa evenemang på LinkedIn
Alldeles för får personer och företag använder event på LinkedIn. Du kan använda event för livesändningar, video eller ljud, eller ett externt event som kan vara antingen digitalt eller IRL. Men det digitala är här för att stanna och att använda event på LinkedIn gör att du når fler. Att sända live på LinkedIn gör att du når utanför din kända följarskara och du och dina medarbetare kan bjuda in dina kontakter att delta i ett evenemang.
När du skapar ett event postas det automatiskt ett inlägg vilket gör att själva eventet får synlighet innan du ens ha börjat bjuda in deltagare. När någon tackar ja till att medverka öppnar det också upp en möjlighet att nätverka med varandra.
Och under själva livesändningen kan du interagera via kommentarer med deltagarna och när sändningen är avslutad finns den kvar som ett vanligt inlägg.
Livesessioner, intervjuer och webinarie med talare i din bransch lockar deltagare och berättar om din expertis. Det kommer i sin tur att ge ökad trovärdighet och varumärkeskännedom. Dessutom kommer det att öka dina chanser att samla in leads från personer som redan vet vem du är.
När företaget är arrangör så rekommenderar jag att använda ett formulär för registrering. På så sätt kan du även samla in e-postadresserna. Alternativt kan du göra som jag gör, ha en PDF som deltagarna får hämta. Då får du mer information om deltagarna som du kan jobba vidare med via e-postmarknadsföring och såklart att skapa kontakt samt bjuda in att följa företagssidan.
Ytterligare ett tips jag vill ge dig är att ändra ett format till ett annat.
Du kan enkelt förvandla artiklar, guider eller rapporter till en livesändning. Eller en paneldiskussioner med andra experter. Eftersom det är live har du möjlighet att interagera med potentiella kunder i realtid via kommentarerna.
Och när företaget är arrangör så rekommenderar jag att använda ett formulär för registrering. På så sätt kan du även samla in e-postadresser. Alternativt kan du göra som jag gör, ha en PDF som deltagarna får hämta. Då får du mer information om deltagarna som du kan jobba vidare med via e-postmarknadsföring och såklart att skapa kontakt samt bjuda in att följa företagssidan.
För att utöka räckvidden kan du samarbeta med andra företag eller personer. Leta efter personer som erbjuder kompletterande produkter eller tjänster och välj ämnen som är relevanta för bådas målgrupper.
Att sända live på LinkedIn är vansinnigt roligt, Jag har passerat 160 livesändningar och har över 120 personer som deltar varje vecka. Dessutom ger det ett högt engagemang.
Du kan använda event-funktionen för evenemang direkt på LinkedIn, eller via en extern plattform. Möjligheterna är många. Mitt råd till dig, våga testa livesändning på LinkedIn, ljud eller video. Och använd evenemangs-funktionen på LinkedIn oftare.
Relaterad artikel: Guide, skapa event på LinkedIn
#7. Nå längre med annonser på LinkedIn
LinkedIn har fortfarande en hög organisk räckvidd men eftersom räckvidden har sänkts flera gånger börjar de närma sig ”pay to play”. Här gäller det verkligen att ha en strategi och helst undvika enstaka annonser.
En stor fördel med att annonsera på LinkedIn är möjligheten att rikta annonsen mot din målgrupp. Det finns ett stort urval av kriterier som du kan använda för att nå din målgrupp. Du hittar det bästa urvalet och du kan välja att annonsera bl.a:
- titlar
- intresse
- demografi
- kompetens
- företagsnamn
- antal år inom en viss bransch
Och mycket, mycket mer.
Det finns ett flertal annonsformat att välja mellan såsom:
- bilder
- video
- dokument
- evenemang
Och titta lite extra på det senaste annonsformatet, LinkedIn tought leader ads, det genererar (oftast) ett bättre resultat än andra format.
Använd retargeting för att nå besökare på hemsidan
Att vara aktiv på LinkedIn och ha en kontinuerlig närvaro är viktigt. Det gör att du blir synlig med hjälp av engagemang i inläggen. Men du har även data från din webbplats som du kan nyttja. Med hjälp av retargeting kan du nå personer som har besökt din webbplats, dvs din hemsida.
Om en användare har besökt en specifik sida på din webbplats och lämnade utan att konvertera, kan du alltså nå dessa via en retargeting-annons på LinkedIn. Men se till att anpassa annonsen till deras aktivitet på din hemsida.
Det vill säga att du bör använda retargeting för att nå dessa besökare igen på LinkedIn, med relevant kommunikation genom att försöka förstå vad de letade efter tidigare.
Det bästa är att använda avancerade målgruppskriterier och begränsa de personer du vill nå – under förutsättning att du har tillräckligt många besökare på din hemsida som matchar din primära målgrupp.
För att kunna spåra dina besökare och använda retageting måste du ha LinkedIn Insight tag installerad på din webbplats.
Ditt säljteam kan även använda LinkedIn Sales Navigator för att skapa listor över dina tidigare kunder och målgrupp (företag, geografi etc) för att hjälpa till med deras prospektering. Det låter dem få kontakt med rätt personer som är mer mottagliga för ditt budskap.
Relaterad artikel: Hur dyrt och vad kostar det att annonsera på LinkedIn
Summering – 7 avancerade marknadsförings-tips för LinkedIn
Om jag ska sammanfatta vad ett företags marknadsföringsstrategi på LinkedIn innehåller känner du förmodligen till de generiska råden. Att posta frekvent, ha målgruppen i fokus, bjuda på värde och skapa engagemang. En hög kvalitet på innehållet är nyckeln eftersom bra innehåll ökar antal följare, och med rätt innehåll ökar antal följare i din primära målgrupp. Dessutom bör engagemangsgraden öka när du både har rätt följare och bra innehåll.
Men oavsett vad du väljer att göra är det viktigt att du förstår statistiken och både mäter och följer upp. Använd LinkedIn’s avancerade statistikverktyg för att mäta och utvärdera resultatet, både för ditt organiska innehåll och dina annonser. Följ KPI:er som konverteringsgrad, kostnad per klick (CPC), och avkastning på annonskostnaden (ROAS). Använd insikterna för att optimera dina kampanjer och förfina din strategi över tid.
Artikeln belyser tekniker som skräddarsydda målgruppsstrategier, annonsering och LinkedIn’s avancerade statistikverktyg. Genom att du implementerar en eller flera av dessa avancerade tips kommer du att kunna differentiera ditt företag från dina konkurrenter och öka chanserna för framgångsrik närvaro och leadsgenerering på LinkedIn
Berätta, vad tycker du?
När du är redo finns det två sätt jag kan hjälpa dig
Hur många tips och verktyg du än använder behöver du ha grunderna på plats först. Strategi, mål och plan samt förståelse för hur LinkedIn fungerar.
Under de senaste 11 åren har jag hjälpt många företag att gå till en högre nivå på LinkedIn och rankas som Sveriges främsta LinkedIn-expert.
Om du fortfarande letar efter sätt för att komma till nästa nivå med marknadsföringen kan jag hjälpa dig på två sätt.
1) Utbildning, internt hos på ditt företag eller boka dig på en av mina öppna utbildningar.
→ Skapa och planera innehåll effektivt till LinkedIn
→ Kontakta mig om du vill boka en intern utbildning
2) Anlita mig för individuell strategisk rådgivning & LinkedIn-coach.
Du och jag arbetar praktiskt och effektivt vilket snabbt tar dig vidare till nästa nivå.
Det här är för dig som är genuint intresserad av att ta LinkedIn till nästa nivå. Det här är främst för beslutsfattare, Vd/chefer, marknad/kommunikation eller om du är en entreprenör som verkligen har bestämt dig för att satsa på LinkedIn.
→ Uppdraget är minst 4 (2×2) timmar men för bästa resultat rekommenderar jag 10 timmar.
OBS! Dessa uppdrag är helt skräddarsydda och tas i mån av tid.
→ Kontakta mig för ett kort samtal.
Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedIn
LinkedIn-expert
Social media manager
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!