Så når du rätt målgrupp på LinkedIn
Så når du rätt målgrupp på LinkedIn – både organiskt och med annonsering
Att förstå din målgrupp och hur du når dem på bästa sätt är avgörande för en effektiv marknadsföring. På LinkedIn har du flera sätt att nå din målgrupp och med en genomtänkt målgruppsinriktning får du både större synlighet samt ett bättre resultat både på din organiska marknadsföring och annonsering.
Och först när du fokuserar på att nå rätt personer kan du maximera din marknadsföring.
Så riktar du dig mot din målgrupp på LinkedIn
Det finns två huvudsakliga sätt att nå din målgrupp på LinkedIn: genom annonsering och organiskt innehåll.
Här får du veta hur du kan använda båda metoderna samt ett tredje sätt, och hur de kan kombineras för bästa resultat.
1. Annonsering – Nå rätt personer på rätt plats
Annonsering på LinkedIn ger dig möjlighet att bli synlig exakt inför den målgruppen du vill nå. LinkedIn erbjuder en detaljerad och avancerad målgruppsinriktning baserat på yrkesroll, bransch, företagsstorlek, geografi, intressen och mycket mer. Det innebär att du kan rikta dina annonser så att de når de personerna du vill nå, precis där de befinner sig.
Genom att rikta annonser till beslutsfattare, experter eller andra nyckelpersoner kan du säkerställa att du når de som verkligen kan påverka beslut inom företaget.
2. Organiskt innehåll – Bygg relationer på längre sikt
Det andra sättet som du kan nå din målgrupp på är genom organiskt innehåll. Här handlar det om att optimera både profil och företagssida för att skapa relevant innehåll för att attrahera och engagera din målgrupp – utan att använda annonsering.
Genom att aktivt delta i diskussioner, dela läsvärda artiklar och visa upp din expertis, kan du bygga ett starkt nätverk och på så sätt skapa ett förtroende.
Den organiska metoden bygger på långsiktiga relationer och gör att andra ser att de får ett värde av dig innan de tar nästa steg.
3. Aktiviteter – Proaktivt skapa kontakt med målgruppen
Ett tredje sätt som kräver tid är att du (och/eller dina medarbetare) aktivt arbetar med LinkedIn. Du skapar kontakt med din ICP och börjar att interagera i både DM och i kommentarsfält.
Att arbeta proaktivt med LinkedIn för att nå och påverka beslutsfattare är vanligt. Det kräver att sälj och marknad arbetar tillsammans och att medarbetare får både kunskap och pepp.
Vikten av att arbeta med organiskt innehåll
Att satsa på organiskt innehåll är en viktig del i att bygga långsiktiga relationer och engagemang på LinkedIn. Både företagssidan och din och dina medarbetares profiler spelar en central roll här. Och genom att optimera företagssidan och uppmuntra medarbetare att göra detsamma, kan ni hjälpas åt att nå ut till fler och samtidigt. Det skapar möjligheter för nätverksbyggande och kontakt med potentiella kunder. Att skapa innehåll som resonerar med beslutsfattare kan också hjälpa till att påbörja den viktiga första kontakten.
En annan fördel med organiskt innehåll är att det stärker trovärdigheten för ditt företag, och ger en möjlighet att visa upp värdefull kunskap med syftet att skapa engagemang. När annonsering kombineras med organiskt innehåll blir strategin ännu starkare och mer effektiv.
Kombinera annonsering och organiskt innehåll på LinkedIn
Genom att kombinera både annonsering och organiskt innehåll på LinkedIn får du det bästa av två världar. Annonsering ger dig snabb räckvidd till en specifik målgrupp, medan organiskt innehåll hjälper dig att bygga långsiktig trovärdighet och engagemang. Tillsammans gör dessa metoder att du inte bara når rätt personer, utan också bygger relationer som varar.
Så här optimerar du din målgruppsinriktning
För att få ut det mesta av dina annonser bör du skapa segment som är både relevanta och detaljerade. LinkedIn gör det möjligt att skapa mycket specifika segment baserat på bransch, yrkesroll eller även specifika intressen. Genom att utnyttja dessa avancerade möjligheter av målgruppsinriktning kan du se till att din annons endast visas för de som är mest benägna att vara intresserade av ditt erbjudande.
3 misstag gällande annonsering på LinkedIn
Felriktad annons – ett vanligt problem
Ett vanligt problem med annonsering är att annonsen träffar fel personer. Jag har sett det många gånger och det har säkert även du gjort. Flera gånger har jag fått helt felriktade annonser där annonsören helt enkelt har valt fel målgrupp.
Kriterierna är många i campaign manager men att veta EXAKT vem du vill nå är a och o för en framgångsrik annonsering.
Om du t.ex. annonserar för data-lösningar men riktar in dig på lärare, då kommer du få ett dåligt resultat. Och anledningen är att du når fel personer eller målgrupp. Det är slöseri med din budget och är bortkastade annonser.
Som mottagare av dessa felriktade annonser blir det oftast bara ett tillfälligt irritationsmoment och du scrollar snabbt förbi. Men för företagen som riktar annonser till fel målgrupp?
De misstagen kostar B2B-sektorn miljontals dollar varje år i bortslösade annonspengar. Och allra viktigast för framgång är segmentering och inriktning för beslutsfattare och influencers.
B2B marketers are wasting millions of dollars every year on misguided spray-and-pray campaigns.
Källa: CMO Council
Annonsslöseri: Motsatsen till effektiv B2B-marknadsföring
Den gamla approachen ”kasta det på väggen och se vad som fastnar” slutade att fungera för längesedan.
Detta slöseri liknar att skicka ett brev till fel adress – oavsett hur välformulerat meddelandet är, når det aldrig fram till sin destination.
Som marknadsförare är det avgörande att inte bara känna sin målgrupp utan att kunna leverera det rätta budskapet direkt till rätt personer. Det handlar om att eliminera slöseri och fokusera på att nå dem som verkligen behöver höra det.
Fördjupa dig: 7 dyra misstag gällande annonsering på LinkedIn
Grundregel: Välj rätt målgrupp från början
Oavsett hur bra ditt kreativa material är, om dina annonser för data-lösningar når lärare, kommer de inte att generera försäljning. LinkedIn Ads erbjuder en avancerad målgruppsinriktning. Ingen annan marknadsföringsplattform har lika många val. Och via LinkedIn når du över 1 miljard användare och 6 miljoner svenska användare. Människor som delar både professionella och personliga erfarenheter.
På LinkedIn kan du filtrera målgrupper baserat på
- bransch
- företag
- roll & titel
- och mycket mer.
Detta innebär att du kan rikta dina annonser på ett sätt som minimerar slöseri och maximerar effektiviteten.
Men endast om du har valt rätt!
Organiskt innehåll för att nå målgruppen
När det gäller organiskt innehåll betalar du med din tid istället för pengar. Det tar tid att skapa bra innehåll – även med hjälp av AI. Och tack vare AI behöver även ditt organiska innehåll att vara bättre eftersom fler och fler postar inlägg på LinkedIn. Enligt LinkedIn publiceras 1,5 miljoner inlägg – varje minut och där video är det format som ökar mest, +34% under Q4.
Det är ”lätt” att få synlighet på LinkedIn.
Men det handlar om att veta vem du vill nå och hur du gör det.
Att posta ”5 misstag .. ” kan alla skriva med hjälp av AI. Detta är även ett generiskt inlägg som riktar sig brett.
Låt mig ta ett exempel:
- 5 misstag alla gör på LinkedIn.
- 5 misstag B2B-marknadsförare inom fastighetsbranschen gör på LinkedIn.
Ser du skillnaden?
Engagemanget kommer att bli lägre på det andra alternativet men det når rätt målgrupp.
Och det är här som många marknadsförare hellre väljer den breda vägen än att våga nischa sig.
Kombinera organiskt innehåll från anställda med LinkedIn thought leader ads
När anställda är aktiva, med en bra profil, då bör du fundera på att använda LinkedIn thought leader ads. Det är ett annonsformat som levererar riktigt bra resultat. Givetvis gäller det även här att veta vem du vill nå men här tar du ett befintligt inlägg, som redan har presterat bra, och sponsrar det.
På bilden nedanför ser du två annonser, båda är från LinkedIn och den till vänster är thought leader ads. Ganska stor skillnad, eller hur?
Sammanfattning – så når du rätt målgrupp på LinkedIn
Oavsett om du väljer annonsering, organiskt innehåll eller en kombination av båda är målet alltid detsamma – att nå rätt personer och bygga relationer som leder till affärer. Genom att kombinera annonsering med organiskt innehåll, både på företagssidan och medarbetarnas profiler – då kan du skapa en målinriktad strategi som både ökar räckvidd och konverteringar.
Fördjupa dig här:
Video: Så når du rätt målgrupp på LinkedIn
Artikel: Find your perfect audience on LinkedIn
Artikel: Få bättre resultat med din annonsering på LinkedIn
Artikel: 7 dyra och onödiga misstag gällande annonsering på LinkedIn
Artikel: Få bättre resultat med din marknadsföring och annonsering på LinkedIn
När du är redo finns det två sätt jag kan hjälpa dig
Hur många tips och verktyg du än använder behöver du ha grunderna på plats först. Strategi, mål och plan samt förståelse för hur LinkedIn fungerar.
Under de senaste 10 åren har jag hjälpt många företag att ta sig till en högre nivå på LinkedIn.
Om du fortfarande letar efter sätt för att komma till nästa nivå med marknadsföringen kan jag hjälpa dig på två sätt.
1) Utbildning, internt på företaget eller boka dig på min öppna utbildning.
→ Marknadsföring & annonsering på LinkedIn
→ Kontakta mig om du vill boka en intern utbildning
2) Anlita mig för individuell strategisk rådgivning & coachning.
Du och jag arbetar praktiskt och effektivt vilket snabbt tar dig vidare till nästa nivå.
Det här är för dig som är genuint intresserad av att ta LinkedIn till nästa nivå. Det är främst för beslutsfattare, Vd/chefer, marknad/kommunikation eller om du är en entreprenör som verkligen har bestämt dig för att satsa på LinkedIn.
→ Uppdraget är minst 5 timmar men för bästa resultat rekommenderar jag att du bokar mitt coach-program.
OBS! Dessa uppdrag är helt skräddarsydda och tas i mån av tid.
→ Kontakta mig för ett kort samtal.
Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedIn
LinkedIn-expert
Social media manager
Välkommen att följa mig:
LinkedIn
Youtube
Spotify
Facebook
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!