Ny studie visar de mest effektiva formaten på LinkedIn 2024

Ny studie visar de mest effektiva formaten på LinkedIn 2024

Vad är det som fungerar bäst på LinkedIn 2024?

Ja det är en vanligt fråga jag får, vilka format är det som bäst att använda på LinkedIn? Men även vad som är en bra engagemangsgrad, eller aktivitetsfrekvens som LinkedIn kallar det för. Teamet från Socialinsider har publicerat sin senaste studie med de bästa råden för inlägg på LinkedIn.

Den här studien är baserad på konton med en aktiv närvaro på LinkedIn mellan januari 2022 och december 2023. De har bara utgått ifrån sidor som har mellan 1 000 och 1 miljon följare, detta för att eliminera alla extremvärden som skulle kunna förvränga genomsnittligt engagemang eller visningar.

Och den här artikeln kan hjälpa dig att använda LinkedIn på ett bättre sätt.

De mest effektiva formaten på LinkedIn 2024

Ökad engagemangsgrad på LinkedIn

Engagemangsgraden på LinkedIn har ökat med 44 % på årsbasis. Det finns ingen bättre tid än nu för varumärken som vill ha mer engagemang i sina inlägg. 2024 nådde engagemangsgraden hela 3,85 %.

Utbildning Linkedin marknadsföring och annonsering

Det som är intressant med engagemanget på LinkedIn är just denna betydande ökning. Speciellt vid en tidpunkt då det finns ett tapp av engagemang i sociala medier, enligt 2024 års studie för engagemang i sociala medier.

Varje inläggstyp och format har sina fördelar, men i slutändan är det verkligen viktigt att använda rätt format för att leverera ett budskap på bästa sätt.

format engagemangsgrad LinkedIn

De bästa formaten på LinkedIn

LinkedIn har en mängd format men när jag utbildar märker jag ofta att företag har fastnat i enstaka format. Med format menar jag bild, video, dokument etc. Och LinkedIn är den plattform som erbjuder flest format av alla sociala medier.

I studien så framgår det att inlägg med flera bilder genererar i genomsnitt högst engagemang.

Det genererar mycket mer engagemang jämfört med andra format. Den här trenden började långsamt, men 2024 tar inlägg med flera bilder verkligen fart och är nu den inläggstypen som får högst engagemang på LinkedIn.

Även i algoritm-rapporten från Richard Van der Bloom framgår det att inlägg med flera bilder premieras men bara upp till fem bilder.

Dokument och bildinlägg har också haft högre nivåer av engagemang 2024 än tidigare år.

B2B-varumärken måste tänka H2H, alltså människa till människa.
Bara det kan ha en enorm inverkan på innehållet du producerar och även interaktionerna.

Företag måste ta en djupdykning i vem deras målgrupp är genom att studera och tolka statistiken av sidans följare. När du väl förstår vem din målgrupp är blir du bättre på att servera innehåll för din målgrupp och vad som resonerar med dem. Och det kan dramatiskt öka engagemanget på dina inlägg.

Relaterad artikel: 7 trender för LinkedIn att hålla koll på för 2024

Länka i inlägg på LinkedIn

Den eviga frågan som jag får nästan varje vecka, hur ska jag länka och är det bra eller dåligt med länkar i inlägg?

Tyvärr är det så att många företag lever i gamla tider och fortfarande vill länka till webbplatsen – trots att det ger en sämre effekt på LinkedIn. Även detta ser jag ofta när jag utbildar, att många företag gärna länkar och har det som ett första alternativ. Sociala medier vill inte att deras användare klickar iväg till andra webbplatser, de vill behålla dem så länge de kan, så länkinlägg ger en lägre effekt.

Vissa har försökt komma runt detta genom att lägga länken i den första kommentaren, vilket är en praxis (dålig sådan enligt mig) som många sidor följer. På något sätt tror de att det är bra men jag har ännu inte sett några definitiva data som tydligt indikerar att detta är det bästa tillvägagångssättet. Och LinkedIn visar sällan alla kommentarer så att det är speciellt effektivt har jag svårt att tro.

Utbildning Linkedin marknadsföring och annonsering

Företag postar oftare på LinkedIn

Studien visar att företag har ökat frekvensen av inlägg på LinkedIn med 10% under 2024. Det kan delvis förklara ökningen av engagemang är att företag publicerar inlägg oftare – i genomsnitt upp till 18 inlägg per månad. Och nyligen berättade LinkedIn om de uppdaterade algoritmerna där nischat och värdefullt innehåll premieras.

Så även med ökande konkurrens kan du med bra innehåll fortfarande nå rätt målgrupp.

företag postar oftare på LinkedIn

Undersökningar fungerar fortfarande på LinkedIn

LinkedIn har gradvist sänkt synligheten för undersökningar men fortfarande genererar dessa högst antal visningar på LinkedIn 2024.

Med tanke på att inläggsfrekvensen har ökat innebär det att fler inlägg kämpar om uppmärksamhet/synlighet. År 2024 har den genomsnittliga visningsfrekvensen för undersökningar på LinkedIn nått 9,50 %. Mest troligt på grund av dess mycket interaktiva karaktär får den här innehållstypen flest visningar, följt av inlägg med flera bilder.

Videor får flest antal delningar

Studien visar också att videoinlägg genererar flest delningar. Diagrammet här nedanför är lite förvirrande, men du kan se på färgerna att videoinlägg genererar flest delningar i genomsnitt.

Relaterad artikel: Använd mer video och rörligt innehåll på LinkedIn

Det kan vara viktigt för dig som vill öka företagets varumärkeskännedom och eftersom LinkedIn också satser mer på video finns det även fler möjligheter för just video.

antal delningar per format på LinkedIn

Format som får flest kommentarer på LinkedIn

Inlägg som publiceras på personliga profiler får upp till 561 % mer interaktion än inlägg på företagssidor. Detta är en anledning till varför det är viktigt att involvera dina medarbetare i din marknadsföringsstrategi på LinkedIn.

Linkedin _internt_utbildning employee advicacy

I snitt får ett inlägg publicerat av ett företag 45 gilla-markeringar men bara 4 kommentarer! Det är alltså dags att satsa på en dialog för att få ett högre engagemang i företagets inlägg. Även här är det inlägg som innehåller flera bilder som är i toppen.

engagemang format LinkedIn

Formatet som ger högst engagemangsgrad på LinkedIn

Ett inlägg med flera bilder och korta bildtexter har den högsta engagemangsgraden. Enligt data från studien framgår det att högst engagemangsgrad är att para ihop flera bilder med kort text, under 19 ord och om du vill se en större ökning av din engagemang så testa det här.

Summering av bästa formaten på LinkedIn 2024

När det kommer till strategin, även på andra plattformar, letar folk alltid efter den perfekta innehållskombinationen. Den idealiska innehållstypen publicerad vid precis rätt tidpunkt, den perfekta matchningen mellan bildtexter och bilder… listan  bara fortsätter och fortsätter.

Det här är några bra punkter som kan hjälpa dig att formulera en mer effektiv LinkedIn-strategi. Och även om det inte finns något som passar alla eller ett perfekt tillvägagångssätt kan det hjälpa dig att hitta rätt sätt för dina inlägg.

Dock saknar jag helt livesändningar som enligt LinkedIn ger högst engagemang.

Sammantaget ökar engagemanget på LinkedIn men företag postar även oftare än de brukade göra. Det är också värt att notera att även konkurrensen ökar. Och med allt AI-skapat innehåll är det av största vikt att publicera bra och värdefullt innehåll för de som följer företagssidan.

Satsa på de här formaten på LinkedIn för 2024

  • Välj inlägg med flera bilder för maximalt engagemang.
  • Dokument och enstaka bildinlägg är också mycket engagerande . integrera alla tre i din strategi.
  • Prioritera videoinnehåll om du vill att ditt LinkedIn-innehåll ska vara mer delbart.
  • Interagera med din målgrupp med undersökningar för att få många visningar.
  • Håll dina bildtexter korta och para ihop dem med flera bilder för högre engagemang.
  • Att ge anställda möjlighet att skapa och hantera sina egna personliga profiler strategiskt kommer att förbättra företagets effekt på LinkedIn.
  • Företag behöver förstå och tolka demografin över följarna.

Sammanfattningsvis är det följande format som genererar högst antal visningar:

  • videor
  • undersökningar
  • inlägg med flera bilder

Läs hela studien från SocialInsider LinkedIn Benchmarks 2024.

Bästa formaten på LinkedIn 2023

Siffror och statistik för LinkedIn 2022



När du är redo finns det två sätt jag kan hjälpa dig

Hur många tips och verktyg du än använder behöver du ha grunderna på plats först. Strategi, mål och plan samt förståelse för hur LinkedIn fungerar.

Under de senaste 10 åren har jag hjälpt många företag att ta sig till en högre nivå på LinkedIn.

Om du fortfarande letar efter sätt för att komma till nästa nivå med marknadsföringen kan jag hjälpa dig på två sätt.

1) Utbildning, internt på företaget eller boka dig på en av mina öppna utbildningar.

→ Marknadsföring & annonsering på LinkedIn

→ Skapa och planera innehåll effektivt till LinkedIn

→ Kontakta mig om du vill boka en intern utbildning

2)  Anlita mig för individuell strategisk rådgivning & coachning.

Du och jag arbetar praktiskt och effektivt vilket snabbt tar dig vidare till nästa nivå.
Det här är för dig som är genuint intresserad av att ta LinkedIn till nästa nivå. Det är främst för beslutsfattare, Vd/chefer, marknad/kommunikation eller om du är en entreprenör som verkligen har bestämt dig för att satsa på LinkedIn.

→ Uppdraget är minst 4 (2×2) timmar men för bästa resultat rekommenderar jag att du bokar mitt coach-program.
OBS! Dessa uppdrag är helt skräddarsydda och tas i mån av tid.

→ Kontakta mig för ett kort samtal.


Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedInLinda Björck

LinkedIn-expert
Social media manager

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

LinkedIn
Youtube
Spotify
Facebook
Instagram

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *