Hur du skriver artiklar på LinkedIn
Så här skriver du artiklar på LinkedIn med deras inbyggda bloggverktyg
LinkedIn öppnar upp för fler att bli så kallade Pulse-skribenter. Förra året blev det möjligt för alla användare på den amerikanska marknaden att bli skribenter. Tidigare har detta enbart varit möjligt för ”kända” personer och till de som ansökt om att bli skribent.
Jag har publicerat flera artiklar på LinkedIn, till viss del återanvänder jag material från min blogg. Inlägget om 11 nycklar till succé i sociala medier har fått bra räckvidd och många likes.
Hur gör man för att skriva artiklar på LinkedIn?
När man väl hittat funktionen så är det enkelt. Så här gör du:
- Gå in under inställningar (settings & privacy)
- Välj språk
- Ändra till engelska
När du sedan går tillbaka till startsidan så har du tre alternativ som du kan göra ett inlägg på.
- Dela en uppdatering
- Ladda upp ett foto
- Skriva en artikel
Dela en uppdatering (update) är ett ”vanligt” inlägg som hamnar i ditt flöde. När du väljer att ladda upp en bild så använd dig av en relevant bild med ett budskap, så kallat mikro-content.
Om du istället väljer att skriva en artikel så kommer du till en ny sida och där skriver du dina blogg-inlägg. Under fliken ”more” uppe till höger så hittar du dina utkast och tidigare publicerade artiklar.
Skriver du bra och intressanta inlägg så får du ”följare”, dvs att man kan se dina inlägg utan att vara med i ditt nätverk.
6 tips som hjälper dig lyckas med artiklar på LinkedIn:
- Använd bilder som matchar ämnet
- Välj en bra rubrik
- Länka till din hemsida eller andra relevanta landningssidor
- Var aktiv och publicera ofta (bloggar du på hemsidan så fortsätt även där)
- Dela din artikel i grupper och i andra sociala medier
- Om du delar på Twitter, använd hashtag #PublishOnLinkedIn
- Avsluta inlägget med en tydlig CTA
Relaterad artiklar:
5 tips på hur du bygger ditt personliga varumärke på LinkedIn
Skapa din LinkedIn profil på flera språk
Kommentera och ställ gärna frågor!
Lycka till
Linda Björck <<– Connecta gärna med mig
Social media manager
LinkedIn-expert
Tack Linda. Du är en pärla. Nu ska här skrivas. 😀
Tack Marie. Härligt att vara en pärla en regnig grå måndagmorgon 🙂
Lycka till och dela gärna ditt inlägg så jag ser det.
Hej,
måste man skriva på engelska?
Hej Vesna
Du kan skriva och läsa inlägg på svenska, det är bara själva rubrikerna som ändras till engelska.
Bättre att göra flera korta inlägg än att vänta på det perfekta inlägget.
Lycka till!
Hej Vesna
Du kan skriva och läsa inlägg på svenska, det är bara själva rubrikerna som ändras till engelska.
Bättre att göra flera korta inlägg än att vänta på det perfekta inlägget.
Lycka till!
Hej!
Hur redigerar man ett redan publicerat inlägg? Tack för svar 🙂
Hej Marie
Så fort du går in på ditt Pulse-inlägg så kommer ”edit” upp under din profilbild.
Tack, men jag kan inte se någon sådan funktion. Det är ett inlägg på vår företagssida, så det kanske inte ser likadant ut? 🙂
Hej igen Marie
Det är olika typer av inlägg. Är det ett inlägg på en företagssida finns det ingen möjlighet att redigera så antingen får ni stå ut med att det är fel eller så får ni radera inlägget.
När ni raderar inlägget försvinner ju även historik om någon har tryckt gilla eller kommenterat inlägget.
Vänligen Linda
Hej!
Tänkte nästan det. Tack så mycket för din hjälp och ha det fint!
Tack för tipset! Har klurat på det där ett tag och så hittade jag slutligen ditt inlägg 🙂
Vad kul Stina.
Ett tips, tänk på att du delar kvalitativ information i dina inlägg på LinkedIn.
Du kan kika på mina här om du vill ha något att utgå från.
Gilla om du vill 🙂
https://www.linkedin.com/today/author/115534338
Stort tack! Haha, du fattar inte hur länge jag försökte hitta Pulse på mitt konto. Och hur jag än googlade för att få hjälp lyckades ingen berätta det du säger här. Och det var hela problemet. Språkinställningen! Tusen tack : )
Vad kul att inlägget hjälpte dig Klara.
Kika runt i bloggen, du hittar många bra tips om LinkedIn här.
Hej!!
Tack för det här inlägget! Har också letat för att förstå 🙂
Jag undrar ifall man måste göra blogginläggen som person? Det går inte att göra som företag? Vi vill nämligen börja dela med oss av vår kompetens/erfarenheter/tips men inte som individer utan som företag/grupp. Hur gör man då?
MVH
Gustaf Möller
Hej Gustaf,
Det går endast att göra dessa inläggen som person, alltså från sin egen profil på LinkedIn. Bästa sättet för att dela på företagssidan på LinkedIn är från en blogg på er hemsida som personalen sedan delar med sig av på LinkedIn. Då får inlägget en större spridning. Exempelvis kan bloggen ligga under nyheter på er hemsida. Då drar ni trafiken dit och kan på så sätt fånga upp intresserade personer och som ni förhoppningsvis sedan kan konvertera till en kund. Dessa inlägg kan även användas i en någon förändrad version på LinkedIn pulse.
Tips, ställ dig frågan ”varför” som är första steget i en strategi och svaret ska då stämma överens med du vill ha ut av blogg, hemsida, närvaro i kanaler osv. På bloggen finns det flera artiklar om strategi, använd sökfunktionen så hittar du mycket info där.
Lycka till
Vänligen
Linda Björck
Tack Linda! Vi vill ge bort kunskap för att förhoppningsvis i nästa steg få kunder som blir intresserade av oss. Du rekommendera då en egen blogg som man sedan delar på Linkedin om jag förstår dig rätt?
Det går inte att använda en företagssida på Linkedin för att dela kunskap? Eller att man startar en grupp? Vad är fördelarna och nackdelarna här?
Ursäkta sent svar förresten. Trodde jag skulle få mejl när du hade svarat men så blev det inte…
Hej Gustaf,
Det var många frågor 🙂
Givetvis kan ni ha en företagssida på LinkedIn, vilket jag ofta rekommenderar. https://smartbizz.se/foretagssida-pa-linkedin/#.WHgcFLaLTdQ
På en företagssida behöver du få följare ungefär som på Facebook och ju mer relevant innehåll företaget delar med sig desto fler följare kommer ni att få. Som ett komplement kan och bör personalen dela företagets LinkedIn-inlägg för större spridning och räckvidd men allt handlar om kvalitén på inläggen ni gör.
Oavsett om du använder en grupp eller en sida så behöver informationen du delar med dig av komma någonstans ifrån.
Om ni bara delar korta inlägg direkt på LinkedIn så får ni ingen större ökad trafik till er hemsida vilket jag rekommenderar att ni ska ha. På hemsidan kan ni sedan exempelvis få prenumeranter på nyhetsbrev så ni kan fortsätta dialogen med intresserade personer.
Därför rekommenderar jag alltid att man har relevanta artiklar (blogg) på hemsidan och delar därifrån, i kombination med att dela andras inlägg.
Om du har markerat att du vill bli informerad vid nya kommentarer så ska du bli aviserad via mail när någon svarar.
Det var rappa svar 🙂 Nu funkade aviseringen också! Både via systemet och från dig personligen, tack för det!
Så om jag förstår dig rätt finns det ingen större skillnad i funktionalitet mellan att ha en grupp eller företagssida på Linkedin?
Hej igen
Nej, det är stor skillnad. En grupp behöver ni bjuda in deltagare till. En företagssida får ni följare, ungefär som på Facebook.
Vad ni väljer beror på syfte, mål och strategi. Lycka till.
Tack Linda!
Gustaf, titta igenom inlägget igen. Jag har uppdaterat det nu med nya bilder.