5 tips på hur du bygger ditt personliga varumärke på LinkedIn
Bygg ditt personliga varumärke på LinkedIn
LinkedIn ökar i populäritet och bara i Sverige är det fler än 3 miljoner användare. Det är viktigt att se till att de som söker på just ditt namn hittar det du vill visa. Det som kommer i toppen på en Google-sökning är Facebook och LinkedIn.
Var det länge sedan du Googlade ditt namn så är det dags att göra det nu. Antingen från en annan dator eller från ett inkognitofönster.
#1 Alla sociala medier är olika
Det är alldeles för lätt att koppla ihop sina sociala medier och dela samma inlägg i alla kanaler, vilket jag ser väldigt ofta. Tyvärr. På LinkedIn ska du undvika att lägga den sortens inlägg som du lägger på Facebook eller Instagram. Visst kan du lägga en bild på Instagram och sedan modifiera den på Pinterest men LinkedIn är annorlunda. Här förväntar sig läsaren på LinkedIn att inläggen som delas är relevant och unikt. Använd en professionell ton och tänk på om inlägget är anpassat för LinkedIn, innan du postar det.
Tänk på vad du gör för inlägg i respektive kanal
Ett färskt exempel:
I veckan såg jag ett ganska stort företag som hade delat ett inlägg från Instagram till LinkedIn. Inlägget var en tävling på Instagram. Men, det fanns ingen text eller information utan bara en länk till en bild på Instagram. Man bör åtminstone skriva en text vad inlägget handlar om. Sedan måste man också fundera på vad syftet är att flytta trafiken från LinkedIn till Instagram eftersom det är olika användare och målgrupper.
#2 Fyll i hela din profil
Jag har sagt det här så ofta, det absolut viktigaste är att börja med en komplett ifylld profil. Vi skapar oss snabbt en uppfattning om en person, oavsett om det är IRL eller via LinkedIn-profilen. Många tittar först på en profil och väljer därefter att skapa kontakt. Om din profil inte är tillräckligt intressant så är det lätt att gå vidare. Gör det värt att skapa kontakt med dig.
Relaterad artikel: 9 misstag du gör på LinkedIn
Om jag tittar på din profil, vad säger den om ditt personliga varumärke?
#3 Skicka aldrig ett standardmeddelande när du skapar kontakt
Ja, jag håller med om att det är alldeles för lätt att bara trycka på ”skapa kontakt”. Så fort du gör det utan att gå in på personens profil skickar du i väg en opersonlig förfråga. Det står så här om du har LinkedIn på engelska : I’d like to add you to my professional network on LinkedIn. Hur proffsigt låter det? Jag som får en förfrågan vill veta mer om dig som person och varför du vill skapa kontakt med just mig.
Det kan skicka en personlig förfrågan från både dator och telefon.
Gör det. Alltid.
Relaterad artikel: Så här skickar du en personlig förfrågan på LinkedIn
#4 Var aktiv i grupper
Det här är ett enkelt sätt att bygga ditt varumärke. Dela med dig av din kunskap, svara på frågor inom ditt ämne och dela med dig av relevanta inlägg. Leta upp grupper inom ditt område. Välj sedan ut ett fåtal bra aktiva grupper och gör det till en daglig rutin att vara aktiv i dessa. Gör ett enkelt schema så du har koll på vad du gör. Sätt gärna en tidsram för hur lång tid detta ska ta. 15-20 minuter om dagen kommer du långt med när du har fått in det som en rutin.
Relaterat inlägg: Tips på hur du får en karriärskjuts i sociala medier
#5 Flytta dialogen från LinkedIn
Att skapa och bygga sitt personliga varumärke är första steget. Nästa steg är att veta när du kan ta dialogen vidare från LinkedIn. När du har skapat kontakt med en ny person så skicka gärna ett kort meddelande. Du kan även be om ett möte eller ett samtal. Genom att skapa en bättre relation öppnar du även möjligheterna för en ny kund, ett nytt jobb eller en blivande samarbetspartner.
Relaterad artikel: 8 sätt LinkedIn kan hjälpa dig till ett nytt jobb
Över till dig, vad tycker du är utmaningen med LinkedIn?
Linda Björck <<– Följ gärna mig på LinkedIn
Social media manager
LinkedIn-expert
Välkommen att följa mig:
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!