11 tips som hjälper dig bli mer produktiv och får ökad effektivitet

11 tips som hjälper dig bli mer effektiv

Så här i början på året duggar det tätt med effektivitetstips, målsättningstips och nyårslöften.
Faktum är att dessa tips fungerar lika bra oavsett vilken tid på året det är.

Mina tips som gör mig effektivare är:

  • Pomodoro-tekniken (jobbar i intervaller)
  • stänga av e-post
  • stänga av notisar från sociala medier
  • dela in dagen i block utifrån uppgiftens svårighetsgrad

I detta blogginlägg skrivet av Kathleen Davids på Fast Company delar 11 effektiva människor med sig av sina bästa tips:

Relaterad artikel: 8 tips som gör dig mer effektiv

#1 Fokusera på en stor uppgift åt gången

Det är allt för lätt att bli distraherad av ”arbete” och sociala medier som pockar på uppmärksamheten, Det som tar upp mycket tid och energi men som inte i slutändan ändrar din bana, säger David Rusenko, VD på Weebly .

Vi ser detta hela tiden – företagare fokuserar på detaljer istället för att bara komma igång och att få något gjort.

#2 Organisera din dag i tidsblock

Vissa människor är morgonpigga, vissa är nattugglor, medan andra fungerar bäst mitt på dagen. Ekaterina Walter, CMO på Branderati, och författare till Think like Zuck, rekommenderar att räkna ut när under dagen du är som mest produktiv och sedan jobba i tidsblock där du kan få bättre fokus på arbetet.
Du kan även använda ett autosvar på din e-post så avsändaren får besked på att du återkommer senare.

#3 Gör saker som du INTE vill göra

Kom ihåg denna mening och sätt upp den framför dig:
You don’t have to ”feel like” doing something in order to do it
Du måste inte känna för att göra något för att göra det, säger Oliver Burkeman, författare till The Antidote: Happiness for People Who Can’t Stand Positive Thinking.
Avsätt tid och bara gör det, ibland måste vi även göra måsten som är tråkiga.

#4 Låt bli att fastna i jakten på perfektion

Psykologen och författaren Art Markman påminner om att stora framsteg inte skapas i ett enda idealt ögonblick, och säger istället att (framsteg) är en samling av flera bra och stora ögonblick som läggs till varandra över tiden.

Det bästa projektet är ett avslutat projekt, säger han. Det är lätt att bli paralyserad av perfektion men det är bättre att få något ut genom dörren än att hålla fast vid det under en lång tid i hopp om att ta bort alla små fel.

#5 Var närvarande

Om du känner dig överväldigad (som i stort sett alla gör), behöver det inte bero på att du har så mycket att göra utan snarare att man försöker göra för mycket på samma gång, säger Douglas Merrill grundare av ZestFinance

Om du pratar med din dotter, prata med henne, tänk inte på dina mail. Du kan inte göra två saker på en gång – det är fysiskt omöjligt för hjärnan att ha flera uppdrag, säger han. Även om du inte sänker arbetsbördan kommer det att hjälpa dig att göra en sak i taget att göra det bättre och, lika viktigt, att må bättre.

#6 Låt bli att kolla sociala medier

Drake Baer tillbringade större delen av 2013 med att skriva om produktivitet. När han behövde en paus kollade han inte Facebook och sociala medier. Tipsen är att ta en promenad, ta ett mellanmål eller meditera en kort stund. Byt fokus och miljö.

bli_effektiv_smartbizz_företagare

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

#7 Skriv en gammaldags ”att göra”-lista

Ibland är de enklaste metoderna de bästa. Francesca Gino, professor vid Harvard Business School skriver varje dag ner de uppgifter som hon vill uppnå och bockar av dem när de är avklarade. Hon är författare till Why Our Decisions Get Derailed and How We Can Stick to the Plan.
Att se framstegen får mig att må bra och forskningen visar att vi blir mer produktiva. Det hjälper mig också att vara lite mer realistisk för att förstå vad jag kan åstadkomma varje dag och vilka uppgifter som är högsta prioritet, säger hon.

Relaterad artikel6 tips på hur du kommer igång efter ledigheten

#8 Sätt din hjärna på autopilot för små beslut

Vissa väldigt produktiva människor låter sig inte slösa bort sin tid på de små dagliga besluten som tar upp mycket av vårt hjärnutrymme. Prerna Gupta på Smule säger att hon bättre hanterar stora problem genom att minska beslutströttheten.

#9 Skaffa en person som du redovisar till

De löften vi ger oss själva är lätta att bryta säger Laura Vanderkam, frekvent resenär och författare till What the Most Successful People Do Before Breakfast.
Det är mycket svårare att ringa en vän på fredag ​​och tala om för henne att jag misslyckats med det jag har sagt att jag skulle få gjort. Bestäm dig och boka tid med en vän för uppföljning av specifika arbetsuppgifter, hjälp varandra! 

#10 Hantera det EN gång

Författaren av Zen Habits, Leo Babauta säger: ”hantera det en gång, gör det nu. Sen är det borta ur huvudet och du kan helt fokusera på nästa fråga.
Att ta itu med det bara en gång fungerar för tre av de mest gnagande aspekterna av allas dag:

  • e-mail
  • möten
  • förfrågningar om hjälp

Svara alla så fort det är möjligt och få uppgifterna ur vägen.

#11 Gör en sak i taget

Författaren och entreprenören Faisal Hoque behärskar konsten att göra en sak i taget.
Att vara i ögonblicket helt fokusera på uppgiften tillåter oss att fly från motgångar, bevara vår inre energi och bli mer medvetet produktiv, säger han.

Relaterade artiklar:

6 sätt som saboterar företagets marknadsföring i sociala medier

13 sätt du kan återanvända content för ökad räckvidd

9 gratis verktyg för att bevaka dina konkurrenter

Checklistan som hjälper dig med sociala medier

Jag är säker på att något av dessa tips kan hjälpa dig bli mer effektiv.
Välj ut några av tipsen och testa – berätta gärna hur det går!

 


linda_björck_smartbizz_linkedin
Linda Björck <<– Säg Hej på LinkedIn.

Social media manager
LinkedIn-expert

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

LinkedIn
Twitter
Facebook
Instagram

 
0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *