Så skapar du affärsmöjligheter via en företagssida på LinkedIn

Så skapar du affärsmöjligheter via en företagssida på LinkedIn

I en av mina tidigare livesändningar gästade Rickard Amidani, från Nordic Hotels & Resorts. Vi pratade om hur du kan generera affärsmöjligheter via företagssidan på LinkedIn.

Rickard har jobbat frekvent med LinkedIn i 6år och har byggt upp flera företagssidor. Bl.a Nordic Hotels och Resorts som gick från 4000 till 18000 följare på bara två år.

I den här artikeln får du konkreta tips samt hur Rickard arbetar med företagssidan på LinkedIn.

affärsmöjligheter via företagssidan på LinkedIn

Vikten av att få fler följare på en företagssida på LinkedIn

En fråga som vi diskuterade var – hur får du fler följare på en företagssida, men även rätt följare?

Rickard säger att det gäller att ta ett steg tillbaka, identifiera din målgrupp och ta reda på vilken målgrupp som är mest lönsam. Vilken företagsstorlek har era kunder och satsa på att hitta dessa på LinkedIn.

Det handlar alltså om att identifiera vem, vad och hur.

På företagssidan finns en funktion där du kan bjuda in dina kontakter att börja följa sidan. Både jag och Rickard rekommenderar att du använder den funktionen men tänk ett extra varv innan du bjuder in. Du har 100 krediter, dvs 100 personer som du kan bjuda in – varje månad. Det är viktigt att bjuda in rätt personer eftersom om du får ”fel” följare kommer engagemangsgraden att sjunka.

Rickard tipsar om två sätt:

  • Bjud in personer som engagerar sig i företagets inlägg.
  • Vem vill du nå? Identifiera din målgrupp och skicka även ett personligt meddelande från din profil, innan du bjuder in dem till att följa företagssidan.

Relaterad artikel: 23 sätt att få nya följare på företagssidan på LinkedIn

Posta frekvent riktat till din målgrupp

Att ha en frekvent närvaro är viktigt. Testa att öka publiceringstakten och våga prova dig fram. Därefter är det viktigt att utvärdera vad som fungerade bra och vad som inte fungerade.

Exempelvis:

  • Vill du attrahera nya medarbetare? Då ska du posta inlägg som handlar mer om dina medarbetarna och ha fokus på employer branding.
  • Är det försäljning som är i fokus? Då ska du posta fler tips och berätta på vilket sätt som ni kan skapa värde för era kunder – utan att vara säljig.

Du måste alltså veta varför och vem du vill nå. Först när du har identifierat det kommer resultatet att bli bättre eftersom du får ett mer anpassat innehåll till din målgrupp.

utbildning kurs Linkedin

Vanliga fallgropar företag gör på LinkedIn

I sändningen kommer vi även in på vanliga fallgropar som vi ser att företag gör på LinkedIn. Rickard säger att det är vanligt att man som företag misslyckas med att konvertera följare till leads.

En annan fallgrop är att man tror att man postar för mycket men det är faktiskt sällan så. Testa att öka antal inlägg vilket kommer att generera fler följare.

Ytterligare en fallgrop är att man missar att bjuda in personer till att följa sidan. Använd interna resurser och gör dina medarbetare till administratörer. Då kan de bjuda in sina kontakter att börja följa sidan.

Och genom att du skriver ett personligt meddelande från din profil och berättar varför du bjuder in personen att bli följare kommer det att hjälpa till med att öka antalet som tackar ja.

Relaterad artikel: Undvik dessa vanliga fallgropar på LinkedIn

Analysera och sätt dig in i statistiken på din företagssida

Du har ganska bra statistik på en företagssida på LinkedIn. Det är viktigt att kunna läsa, förstå och analysera datan.

Gå tillbaka och se vilka inlägg som faktiskt fungerar. Titta även igenom vilka beslutsfattare det är som följer sidan och vilken företagsstorlek det är. Det ska gå hand i hand med ambitionen och vad ni vill uppnå.

Relaterad artikel: 5 viktiga saker att mäta på LinkedIn

Engagera dig i dina följare

Ett återkommande misstag som vi båda ser är att många glömmer, eller prioriterar bort, att svara på kommentarer. När någon har engagerat sig i dina inlägg är det viktigt att du är där och svarar. Det är genom dialogen som du blir mer intressant. Och var gärna mer personlig. Ni vill vara ett bolag med värme för att bygga upp ett ambassadörsskap. Då måste ni svara på alla kommentar och våga vara mindre corporate.

Våga posta oftare

Många postar för sällan på LinkedIn för att det ska ge en bra effekt. Genom att du ökar publiceringstakten kommer det att ge ett bättre resultat, om det är riktat till din målgrupp.

Det är få företag som klarar av att posta 5 inlägg per vecka och de flesta postar 2-3 inlägg.

Rickard tipsar om att använda serier och korta ner dessa till veckovisa inlägg. Utgå ifrån antal inlägg du ska göra, antal veckor du ska publicera på och dokumentera det du kan. Det som du hade tänkt att posta på ditt personliga konto kan du faktiskt även använda på en företagssida. Även här handlar det om att våga vara lite mer personlig.

Nordic Hotels & Resorts gjorde så här:

De hade serier med inlägg och visste vad de skulle posta. Dessa tre serier utgick de ifrån och hade med i innehållsplaneringen

  • Introduce our hotels – varje vecka introducerades ett hotell i koncernen.
  • Conscious mind – de tog hjälp av externa experter där de ställde frågor inom försäljning, ledarskap och personlig utveckling. Det gav mervärde och kunskap för följarna men även för expertena som blev synliga för Nordic Hotel & Resorts följare. Förutom experter är det även värt att titta bland dina branschkolleger.
  • Introduce a colleague – här var det fokus på employer branding och varje vecka visades en kollega upp.

Öka engagemanget genom att testa

Att få engagemang på inläggen är viktigt. En vanlig fråga är: Hur får vi ett bra engagemang på inläggen som postas på en företagssida?

Här säger Rickard att den som är administratör måste avsätta tid för att gå igenom, och svara på, alla kommentarerna. Genom att du själv som admin är aktiv får du en direkt påverkan på om någon kommer engagera sig framöver. Lägg till en en ödmjuk approach och du har en framgångsformel.

Ett annat sätt att öka antal inlägg är att utmana dig själv. Öka publiceringstakten och posta 50 inlägg under en period,  därefter utvärderar du. Du kommer få fler visningar och ett högre engagemang när du ökar takten men kom ihåg att du mäter och utvärderar.

Och när du utvärderar kommer du att se vilka inlägg som har gått bra, du ser mönster, klockslag, innehåll och vad som faktiskt har fungerar riktigt bra. Det här bör du sedan applicera i innehållsplaneringen.

Men det är även viktigt att se efter så att antal följare ökar och vilka som börjar följa sidan. Igen handlar det om att få rätt följare.

Rickard gjorde även ett test på Instagram med 100 inlägg, därefter utvärderade de alla inläggen. Det som tydligt syntes var att deras målgrupp gillade spa-bilder. Efter testet så valde de att posta just spa-bilder oftare.

Det är svårare att få engagemang på ett företags inlägg än en personlig profil. Allt handlar om hur engagerad du är. Men det handlar också om själva innehållet. Generellt har en företagssida en lägre organisk synlighet. Men med en bra frekvens, intressant innehåll och engagemang får du högre synlighet. Sen gäller det att mäta rätt. Vilka är det som engagerar sig i inläggen?

Relaterad artikel: 6 verktyg för att mäta på LinkedIn

Identifiera och analysera din målgrupp

Genom att du identifierar din målgrupp kan du sedan använda det när du planerar ditt innehåll. Om du exempelvis arbetar mot marknadschefer, vilka utmaningar har de?

Ändra ditt mindset och lämna tänket med att prata inifrån-ut och gå till utifrån-in. Vad tycker din målgrupp är viktigt? Det som de vill se mer av ska du posta mer av. Identifiera deras utmaningar och använd mer av det i ditt innehåll.

Rickard tipsar även om att ha en CTA som går till ett formulär på hemsidan. Om du dessutom kan UTM-tagga länken blir  det lätt att mäta effekten.

Följande KPI:er mäter Rickard:

  1. Beslutsfattare, titel på de som följer oss
  2. Företagsstorlek, går den hand i hand med målgruppen?
  3. Hur många unika besökare får de
  4. Antal följare och hur de växer
  5. Hur de benchmarkar sig med konkurrenterna i branschen

Relaterad artikel: 10 KPI:er du bör ha koll på

Vilka resultat har det gett?

I början på pandemin gjorde de ett arbete på företagssidan som gav 72 leads –  på två veckor. Av dessa blev det åtminstone tre stora affärer.

Men kom ihåg, LinkedIn är ingen quickfix, det gäller att bara fortsätta även om du inte får ett omedelbart resultat.

Se till att du avsätter tid för LinkedIn. Det är ett kommersiellt mål / insats som ska ge något. Då måste det prioriteras. Och du måste mäta, utvärdera och justera.

Stort tack till dig Rickard för att du ville vara gäst i min liveändning!


Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedInLinda Björck

LinkedIn-expert
Social media manager

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

LinkedIn
Youtube
Spotify
Facebook
Instagram
Twitter

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *