Så fungerar flödet på LinkedIn
Så fungerar flödet på LinkedIn
Under de senaste åren har flödet på LinkedIn förändrats, vilket speglar den snabba utvecklingen på plattformen. Mer än någonsin söker vi insikter, kunskap och nyheter på LinkedIn. LinkedIn ökar för varje kvartalsrapport och har över 1 miljard användare. Men utvecklingen går så snabbt att 64 % av yrkesverksamma globalt, upplever det överväldigade av hur fort arbetet och arbetsplatser förändras. Och 48 % oroar sig för att hamna efter.
Hur LinkedIn-flödet fungerar: En översikt
Flödet på LinkedIn är inte bara en lista av inlägg, utan en noggrant kuraterad samling innehåll som anpassas efter dig och dina intressen samt dina kontakter och mål. Det som visas i ditt flöde påverkas av en rad faktorer, och det är dessa faktorer du kommer få reda på här.
1. Din profil: Grunden för ditt flöde
Din LinkedIn-profil är kärnan i hur flödet fungerar. Den hjälper LinkedIn att förstå vilka ämnen och typer av innehåll som är mest relevanta för dig. Genom att titta på din erfarenhet, dina kunskaper och din utbildning kan LinkedIn visa innehåll som passar dina intressen och professionella mål.
Råd: Se till att din profil är uppdaterad och speglar dina nuvarande intressen och yrkeserfarenheter. Om du till exempel arbetar med digital marknadsföring, välj att följa relevanta företag, personer och gå med i grupper som delar insikter inom detta område. Ju mer detaljerad din profil är, desto bättre blir flödet anpassat för dig.
2. Ditt nätverk: Vikten av rätt kontakter
Det nätverk du bygger på LinkedIn påverkar direkt vilket innehåll som visas för dig. När du skapar kontakt med personer eller följer företag och grupper, kommer dessa att påverka vilka inlägg du ser i ditt flöde. Ditt nätverk är en spegelbild av dina intressen och dina ambitioner.
Råd: För att skapa ett flöde som är relevant och inspirerande, bygg ett nätverk som ligger i linje med dina professionella mål. Engagera dig med personer som delar dina intressen och värderingar. På så sätt kan LinkedIn visa dig ännu mer av den typ av innehåll som hjälper dig att växa. Om du till exempel är intresserad av hållbarhet, följ till företag och personer inom det ämnet.
3. Dina aktiviteter: Hur du interagerar på plattformen
Din aktivitet på LinkedIn har en direkt påverkan på ditt flöd. När du gillar eller kommenterar ett inlägg, eller delar innehåll, hjälper du LinkedIn att förstå vad som är intressant och relevant för dig.
På samma sätt, om du scrollar förbi ett inlägg eller markerar det som “Göm”, skickar du en signal gällande vad du inte vill se.
Råd: Engagera dig aktivt i innehåll som du tycker är relevant och som stöder dina mål. Genom att kommentera, dela och interagera med innehåll som tillför värde till din utveckling, hjälper du LinkedIn att optimera flödet för dina behov.
Relaterad artikel: 13 senaste nyheterna på LinkedIn (okt -24)
Format och innehåll i ditt LinkedIn-flöde
Vad är det egentligen för innehåll som dyker upp i ditt flöde, och varför?
LinkedIn analyserar all tillgänglig information för att ge dig det mest relevanta innehållet. Det innebär att de går igenom två huvudtyper av innehåll som kan dyka upp i ditt flöde.
Innehåll från dina kontakter: Det du vill se från ditt nätverk
Innehåll som publiceras av personer eller företag som du redan följer eller är i kontakt med. Det innebär inlägg som videor, artiklar och nyhetsbrev. Antingen har de publicerat det själv eller så har de delat någon annans inlägg.
Detta innehåll är visas ofta eftersom det kommer från ditt direkta nätverk.
Exempel:
- En kontakt till dig berättar om sitt nya jobb.
- En branschexpert du följer delar en video om aktuella trender inom din bransch.
- Någon du följer delar en personlig berättelse eller lärdom som du tycker är inspirerande eller lärorik. Enligt LinkedIn vill vi också se mer av kunskapsbaserade inlägg.
Råd: För att skapa ett flöde med intressant innehåll som verkligen tillför värde för dig, se till att du följer personer och företag som är relevanta för dina professionella intressen. Men det är minst lika viktigt att du engagerar dig i deras inlägg.
Det gör att LinkedIn lättare kan visa dig inlägg som stärker din kunskap och utveckling inom ditt område.
Relaterad artikel: Bra innehåll är viktigare än någonsin – mina bästa tips!
Innehåll från personer utanför ditt nätverk
När LinkedIn hittar ämnen och inlägg som passar dina intressen och erfarenheter får du även se innehåll från personer utanför ditt nätverk. Även om du varken följer den person eller företaget som publicerar innehållet. Det kan handla om nyheter från företag i din bransch eller inlägg som engagerar dina kontakter.
Exempel:
- Ett företag inom din bransch delar en video om marknadstrender och förväntade förändringar.
- En journalist publicerar en artikel som är relevanta för dig och ditt arbete.
- En branschexpert delar ett inlägg som dina kontakter engagerar sig i.
Råd: Var öppen för innehåll från utanför ditt nätverk. Det kan ge dig nya insikter och hjälpa dig att hålla dig uppdaterad om de senaste trenderna och utvecklingarna i din bransch. Välj även att aktivt börja följa nya personer som ger dig kunskap.
Vad du kommer se mindre av
För att hålla flödet relevant och användbart, visar LinkedIn färre inlägg som är alltför personliga eller irrelevanta ”click-bait”-inlägg. Dessa typer av inlägg är designade för att få dig att klicka utan att ge något verkligt värde. Och det är ingenting som LinkedIn vill premiera.
Råd: Om du ser innehåll som inte känns relevant eller användbart, använd ”dölj”-knappen. Genom att göra detta hjälper du LinkedIn att bättre förstå vad du vill se, vilket förbättrar kvaliteten på ditt flöde.
Fördjupa dig: Algoritmerna, så fungerar de (okt -24)
Ett bättre och mer relevant flöde
Ditt flöde kommer att vara dynamiskt och förändras varje dag, eftersom LinkedIn ständigt förändras. LinkedIn uppdaterar flödet i realtid baserat på dina handlingar. Ju mer du engagerar dig på plattformen, desto mer skräddarsytt och relevant blir ditt flöde.
Men även om du bara läser inlägg så påverkar du ditt flöde, tack vara dwell time.
46% av användarna på LinkedIn tycker att korta videor är det mest hjälpsamma och engagerande formatet när de letar efter information. Och det växer snabbt på LinkedIn, där antal publicerade videos har ökat med 34 % jämfört med föregående år.
Råd: För att få ut det mesta av LinkedIn, engagera dig regelbundet. Detta gör att du får ett mer personligt och bättre anpassat flöde. Det ger dig de bästa möjligheterna att utvecklas och skapa affärer.
Men det gäller att du även postar egna inlägg som skapar både intresse och engagemang.
Sammanfattning – så fungerar flödet på LinkedIn
LinkedIn-flödet är kuraterat och skapat för dig, allt för att du ska hålla dig uppdaterad, skapa meningsfulla kontakter och utvecklas i din karriär. Genom att förstå hur flödet fungerar kan du bättre utnyttja plattformen och säkerställa att du får det innehåll som hjälper dig att nå dina mål.
Tänk på hur du kan förbättra ditt flöde genom att justera din profil, vara mer aktiv i det du vill se och nätverka smartare.
Vad kommer du att göra för att få ett mer relevant flöde i dag?
Källa: LinkedIn
När du är redo finns det två sätt jag kan hjälpa dig
Hur många tips och verktyg du än använder behöver du ha grunderna på plats först. Strategi, mål och plan samt förståelse för hur LinkedIn fungerar.
Under de senaste 10 åren har jag hjälpt många företag att ta sig till en högre nivå på LinkedIn.
Om du fortfarande letar efter sätt för att komma till nästa nivå med marknadsföringen kan jag hjälpa dig på två sätt.
1) Utbildning, internt på företaget eller boka dig på en av mina öppna utbildningar.
→ Marknadsföring & annonsering på LinkedIn
→ Skapa och planera innehåll effektivt till LinkedIn
→ Kontakta mig om du vill boka en intern utbildning
2) Anlita mig för individuell strategisk rådgivning & coachning.
Du och jag arbetar praktiskt och effektivt vilket snabbt tar dig vidare till nästa nivå.
Det här är för dig som är genuint intresserad av att ta LinkedIn till nästa nivå. Det är främst för beslutsfattare, Vd/chefer, marknad/kommunikation eller om du är en entreprenör som verkligen har bestämt dig för att satsa på LinkedIn.
→ Uppdraget är minst 5 timmar men för bästa resultat rekommenderar jag att du bokar mitt coach-program.
OBS! Dessa uppdrag är helt skräddarsydda och tas i mån av tid.
→ Kontakta mig för ett kort samtal.
Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedIn
LinkedIn-expert
Social media manager
Välkommen att följa mig:
LinkedIn
Youtube
Spotify
Facebook
Instagram
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!