8 steg för att få lönsamhet på företagets marknadsföring i sociala medier
8 steg för att få lönsamhet på företagets marknadsföring i sociala medier
Sociala medier handlar om att göra inlägg, eller? Du schemalägger inlägg och gör det på bästa tid. Insatserna du gör för marknadsföring i sociala medier leder trafik till hemsidan och de konverteras till kunder. Enkelt eller hur?
Nja, inte riktigt.
Som privatperson kan du göra vilken typ av inlägg som helst i sociala medier. Du kan spela spel och dela bilder på katter. Men för företaget är det inte så, utan sociala medier bör tas mycket mer seriöst, precis som vilken annan annonsering eller marknadsföringskampanj som du vill se tydliga resultat på.
Marknadsföring i sociala medier har blivit mer förankrad i modern affärspraxis och utvecklas till något mycket mer seriöst än vad många trodde var en ”trendgrej för yngre” från början. Utvecklingen har gått från ungdomar till flera miljarder användare världen över och nu spelar sociala medier en avgörande roll i vårt sätt att söka och exponeras för innehåll på nätet. Med det kommer kravet på moderna och kunniga marknadsförare som behöver behärska ett bredare kompetensområde för att maximera företagens marknadsföringsresultat.
Så här gör du för att få lönsamhet på marknadsföring i sociala medier
Vilka kompetenser behövs?
Den här infografen från MDG Advertising visar några av de viktigaste sakerna som varje person inom marknadsföring i sociala medier måste behärska. Det är en verktygslåda som alltid utvecklas, växer och blir mer specialiserad varje dag.
Utöver att få ”likes” och ”retweets” är nu möjligheterna med plattformarna på sociala medier en del av en modern marknadsföringsmix. Det lönar sig att känna igen vad som är viktigt och att du har koll på dessa funktioner.
Här är en checklista med 8 viktiga punkter som du behöver ta i beaktande inför företagets närvaro och varumärkesbyggande i sociala medier. Längre ner hittar du flera artiklar så du kan fördjupa dig ytterligare.
#1 Strategi
En strategi ligger som grund för alla aktiviteter i social medier och ska ge svar på
Varför, vem, var, hur och vad.
#2 Analysera och förstå vad som fungerar
Du behöver utvärdera tidigare insatser och satsa på det som fungerar samt även kika på vad konkurrenterna gör som är bra eller dåligt.
#3 Förstå tekniken
Varje företag har sin målgrupp och ställer olika krav på vad du behöver känna till.
#4 Annonsera i sociala medier
I dag är det mer eller mindre ett måste att annonsera i sociala medier. Förbi är tiden när inlägg fick stor räckvidd utan betalning.
#5 Utveckla bra content
Företag behöver bra och läsvärt content (innehåll) och mer än ”bara” en blogg. Tänk värde för läsaren och visuellt innehåll.
#6 Kundservice
Sociala medier öppnar upp för engagemang med dina kunder. Se till att vara där och fånga upp både positiva och negativa kommentarer.
#7 Riskbedömning (Compliance & Risk Assessment)
Tänk efter och fundera på om företaget klampar in på andras varumärken, skor sig på andras förtjänster/lycka/olycka eller försöker göra sig rolig på andras bekostnad.
#8 Mät
Det handlar om så mycket mer än likes och delningar. Mät resultatet kopplat till företagets mål med kampanjerna eller insatserna i sociala medier. Dina mål för närvaron i sociala medier ska vara mätbara.
Fördjupa dig med dessa artiklar:
6 tips för att lyckas i sociala medier
5 typer av visuellt innehåll du behöver i din marknadsföring
11 frågor du behöver ställa dig innan du börjar med filmklipp i sociala medier
6 sätt som du saboterar företagets marknadsföring i sociala medier
Över till dig, vad tycker du är utmaningen med sociala medier?
Linda Björck<<– Säg Hej på LinkedIn
Social media manager
LinkedIn-expert
Följ gärna mig:
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!