Annonsera på Facebook
Hur du lyckas med att annonsera på Facebook
Att annonsera på Facebook är väldigt vanligt. Dagligen ser jag annonser i mitt flöde på Facebook och det går ganska snabbt att sätta upp en annons. Med tanke på att den organiska räckvidden är relativt låg bör du fundera på att annonsera. Precis som på LinkedIn har Facebook mycket information om användarna. Information som vi delar med oss självmant och som sedan används för att man bland annat ska kunna hitta rätt målgrupp vid annonsering. Det bästa är att börja med en liten summa och sedan skala upp när du får den effekt du har satt som mål.
Innan du sätter igång så fundera på följande frågor:
Vad är syftet?
- Ökad varumärkeskännedom
- Få användare att överväga att handla från dig
- Få personer att köpa en produkt eller tjänst från dig
Vem vill du nå?
När du vet syftet behöver du veta vilken målgrupp du vill nå. Det här är en fördel med digital annonsering eftersom du kan välja en snäv och precis målgrupp. Tänk hellre rätt målgrupp än bred målgrupp. Under fliken målgruppsstatistik (audience insights) får du fram väldigt mycket intressant information. Avsätt tid och gå igenom alla flikarna, demografi, gillamarkeringar för sida, plats, aktivitet, hushåll och köp.
På Facebook kan du välja mellan följande målgrupper:
- Plats: Nå användare utifrån deras land, delstat eller provins, aktuell ort eller postnummer
- Ålder och kön: Begränsa din målgrupp utifrån ålder och kön
- Språk: Rikta dina annonser mot specifika språk
- Intressen: Nå användare utifrån intressen de har delat, deras aktiviteter, vilka sidor de har gillat på Facebook och nära relaterade ämnen
- Beteenden: Nå användare baserat på inköpsbeteenden eller -avsikter, vilka enheter de använder osv.
- Kopplingar: Nå användare som är anslutna till ditt företags sida, applikation eller händelse på Facebook eller deras vänner
- Anpassad målgrupp: Skapa din egen målgrupp med dina pixlar, e-postadresser, telefonnummer eller applikationsanvändar-id:n
- Lookalike-målgrupp: Nå användare som liknar dina målgrupper
Annonseringsverktyg
Det finns två olika sätt att skapa annonser på. Det ena är Faceook Ads och det andra är Power editor. Är du helt ny på annonsering så rekommenderar jag att du börjar med Facebook ads då den är lite enklare. Dock har du större möjligheter med Power editor.
I Ads manager väljer du annonseringsmål och du kan välja mellan:
- Klick till webbplats: Öka trafiken till webbplatsen.
- Webbplatskonverteringar: Skapa fler konverteringar på webbplatsen. För att kunna skapa den här typen av annons måste du ha en konverteringspixel.
- Användarinteraktioner i sidinlägg: Marknadsför dina inlägg.
- Gilla-markeringar för sida: Marknadsför din sida för att få gilla-markeringar för din sida och nå fler av dem som är viktiga för dig.
- Appinstallationer: Få användare att installera din applikation.
- Appinteraktioner: Öka interaktionen i din applikation.
- Anspråk på erbjudanden: Skapa erbjudanden som användarna kan lösa in i din butik.
- Lokal medvetenhet: Nå personer nära ditt företag.
- Evenemangssvar: Öka antalet evenemangsdeltagare.
- Marknadsföring av produktkatalog: Visa automatiskt produkter från din produktkatalog baserat på din målgrupp.
- Brand Awareness: Nå personer som med större sannolikhet lägger märke till ditt varurmärke.
- Leadgenerering: Samla leads för ditt företag.
- Filmklippsvisningar: Skapa annonser som får fler personer att titta på ett filmklipp.
Placering av annonsen
Det finns tre ställen som din annons kan visas på. Det är i tidsflödet, ute till höger eller i mobilen. Facebook uppger att de har 1.51 miljarder användare via mobilen. Mobilanvändandet ökar och det är något du ska tänka på när du annonserar. Tänk bara på att din hemsida är mobilanpassad och fungerar bra så du inte driver trafik till en sida som är dålig eller ger en dålig användareupplevelse.
Välj annons
Beroende på vad du vilken typ av annons du vill skapa så har Facebook olika rekommendationer. Bilden är det första man ser så tänk på att välja bra talande bilder som engagerar och med en tydlig ”click to action” (uppmaning till handling). De som ser din annons ska förstå vad du vill att de ska göra. När det gäller texten så skriv kort och koncist med tydligt budskap och med kunden i fokus.
I det här annonsexemplet från Facebook är det ”klick till webbplats” samt nyhetsflödet på datorn som visas.
- Rekommenderad bildstorlek: 1 200 x 628 pixlar
- Bildförhållande: 1.9:1
- Text: 90 tecken
- Rubrik: 25 tecken
- Länkbeskrivning: 30 tecken
- Bilden får inte innehålla mer än 20 % text.
A/B-test
Att börja annonsera på Facebook är ganska enkelt. Det du behöver tänka på är att se till att du får den effekt och engagemang som du önskar. Genom att köra ett så kallat A/B-test får du reda på vilken annons som ger bäst resultat. Det innebär att du gör två olika annonser, med olika budskap och olika bilder. Den annons som ger bäst effekt är den annonsen som du sedan använder.
Mät, mät och mät
Över till dig, vad tycker du är utmaningen med att annonsera på Facebook?
Linda Björck <<– Connecta gärna med mig
Social media manager – LinkedIn-specialist
Affärsutvecklare
Följ gärna mig:
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!