LinkedIn utökar engagemangssignaler för bättre anpassat flöde
LinkedIn utökar engagemangssignaler för bättre anpassat flöde
Har du märkt en förändring i ditt flöde på LinkedIn under den senaste tiden?
Kanske ser du fler inlägg från samma personer upprepade gånger, eller så får du färre aviseringar?
Det finns en anledning till det.
LinkedIn har nyligen justerat algoritmerna och aviseringarna vilket avsevärt har förändrat hur de distribuerar inlägg och visar folk vad de är mer benägna att engagera sig i.
I ett inlägg från Richard van der Bloom framgår följande:
- LinkedIn visar dig mer innehåll från de personer och sidor du interagerar mest med.
- De lägger mer fokus på engagemang på hashtags för att lyfta fram relevanta ämnen.
- LinkedIn’s har minskat på antal aviseringar.
- Inlägg får mer räckvidd över tid.
Att engagera sig i andras inlägg på LinkedIn är viktigt av flera skäl. För det första visar det din uppskattning och respekt för dina kollegor och ditt nätverk. När du engagerar dig ger du ditt stöd och visar du att du bryr dig om deras innehåll. Dessutom får du synlighet i den personens nätverk.
Ändringen av ditt flöde på LinkedIn
Enligt ny information från LinkedIn har de nyligen uppdaterat algoritmerna. Detta för att ta hänsyn till fler engagemangs-signaler, inklusive hur användare interagerar med hashtags, vem de interagerar med och vad de interagerar med, när det gäller enskilda inlägg.
Relaterad artikel: Därför ska du använda hashtags på LinkedIn
Genom att analysera användarnas beteende och preferenser kommer LinkedIn nu visa mer relevant innehåll och prioritera inlägg från personer som du oftare interagerar med. Detta syftar till att skapa en mer meningsfull och engagerande upplevelse på plattformen. Och om du har märkt en förändring på LinkedIn, kan det vara resultatet av dessa förbättrade engagemangssignaler.
Som förklarat av LinkedIn:
”Vårt flöde på hemsidan producerar datauppsättningar med miljarder rekord över miljontals glesa ID:n dagligen. För att förbättra prestandan och anpassningen av flödet har vi lagt till representationen av glesa ID:n som funktioner till rekommendations-algoritmerna som driver dessa produkter.”
Vilket är ett tekniskt sätt att säga att det har lagt till fler signaler i mixen, med ”glesa ID” i detta sammanhang hänvisar till hashtags, användare och inlägg, bland andra interaktioner inklusive gilla-markeringar och delningar. Faktum är att LinkedIn säger att det har ökat parametrarna för sin flödes-rekommendation med 500x.
Till exempel tenderar medlemmar som delar preferenser eller ofta interagerar med samma typ av innehåll eller en liknande grupp av andra medlemmar att ha liknande ”inbäddningar”. Det resulterar i ett mindre avstånd i inbäddningsutrymmet. Denna förmåga gör det möjligt för systemet att identifiera och rekommendera innehåll som är kontextuellt relevant eller anpassar sig till medlemmarnas preferenser.”
Phu. Det är många ord, ja, och tekniska artiklar är långt ifrån idealiska för att försöka förstå vad de praktiskt taget betyder för dig och mig. Men i huvudsak ser du sannolikt inlägg från mindre grupper av människor och om mer fokuserade ämnen. Anledningen är att det är det som du kommer att engagera dig i mest, och LinkedIns algoritm har nu fler åtgärder att ta hänsyn till, för att förutsäga troligt engagemang.
Ditt flöde på LinkedIn har ändrats
Det betyder att ditt LinkedIn-flöde är mer intressant och mer anpassat till dina faktiska intressen. Vilket kanske inte är idealiskt för att hitta nya personer eller ämnen. Men många människor engagerar sig i inlägg från sina tidigare och nuvarande kollegor, i motsats till deras nuvarande intresseområden. Där kommer viktningen av till exempel engagemang på hashtags vara avgörande i detta avseende. Och helst presentera en balans mellan personer du känner och de ämnen som är mest relevanta för dig just nu.
Och resultatet är att du kommer få se mer av samma personer än du brukade i ditt flöde.
Lösningen?
Engagera dig i fler hashtags, skriv kommentarer i relevanta diskussioner och delta i konversationer.
Ju mer du interagerar, desto fler signaler skickar du till algoritmen om dina intressen, och den är nu mer anpassad än någonsin till dina specifika fokusämnen.
Och LinkedIn gör helt klart något rätt.
Delningen av originalinnehåll på LinkedIn ökade med 41 % år över år 2022, medan Microsoft fortsätter att rapportera ”rekordnivåer” av engagemang på LinkedIn.
När fler människor letar efter ett alternativ till X (Twitter), och de förändringar som implementeras av Elon Musk, verkar det som att LinkedIn har varit en viktig spelare. Och medan de forsätter att uppdatera algoritmerna som nu driver mer engagemang, lockar det tillbaka oss användare oftare.
Som sådan kan fokusering på viktiga ämnen av intresse vara nyckeln till att optimera din LinkedIn-upplevelse, medan det ur ett inläggsperspektiv också är värt att understryka värdet av samhällsengagemang och bygga vidare på detta där du kan, genom att svara på kommentarer, använda relevanta hashtags, dela aktuella uppdateringar, etc.
Det finns ingen hemlig kod för att knäcka algoritmen men LinkedIn vet nu mer om vem som är intresserad av ditt innehåll, och det är allt mer sannolikt att visa det för dem i flödet.
Relaterad artikel: Så här fungerar algoritmerna på LinkedIn
Tips på hur du håller ditt flöde relevant
- Engagera dig mer med nya och mindre kreatörer som postar värdefullt innehåll
- Utöka din sparade sökning eller ditt kalkylblad med nya namn
- Följ fler hashtags, samarbetsartiklar för att diversifiera ditt flöde
- Prova att ändra ditt flöde till ”Icke personligt”, det gör en stor skillnad
- Låt bli att engagera dig i ett inlägg från en kreatör du alltid engagerar dig med. Du kommer fortfarande se hans/hennes senaste inlägg. Men tänk på att du måste engagera dig med jämna mellanrum för att personen ska bli synlig i ditt flöde.
Vikten av att du engagerar dig på LinkedIn
Genom att du engagerar dig skapar du möjligheter för ökad synlighet och påverkan på LinkedIn. Genom att du interagerar med andras inlägg ökar du chansen att ditt eget nätverk får upp ögonen för dig och ditt innehåll. Detta kan leda till en ökad räckvidd och fler möjligheter till att skapa meningsfulla kontakter.
Förändringarna i LinkedIn’s engagemangssignaler betonar vikten av att vara genuin och autentisk i ditt engagemang. Att dela relevanta tankar, ge konstruktiv feedback och ställa frågor är alla sätt för att visa att du är aktivt intresserad av ditt nätverk.
Och gnom att följa och interagera med influencers och ledande experter inom din bransch eller ämne, kan du ta del av deras insikter och dra nytta av deras erfarenheter. Detta kan vara ovärderligt när det gäller att hålla dig uppdaterad om de senaste trenderna.
Relaterad artikel: Därför ska du kommentera mera på LinkedIn
Att engagera dig i andras inlägg är en avgörande del av hur bra det kommer gå för dig. Detta för att bygga starka professionella relationer och öka din egen synlighet på plattformen. Genom att vara aktiv och autentisk i ditt engagemang skapar du en miljö som uppmuntrar till öppenhet och samarbete, vilket i sin tur kan leda till givande och meningsfulla samtal, nya möjligheter och såklart fler affärer.
Tänk också på att varje gång du engagerar dig i någon annans inlägg är det en möjlighet att bygga en positiv och givande relation. Du kan skapa en grund för framtida samarbeten eller till och med vänskap.
Det är dock viktigt att komma ihåg att engagemang på LinkedIn handlar om kvalitet över kvantitet. Att vara autentisk och ärlig i ditt engagemang är viktigare än att bara följa trender eller att kommentera för ”att du ska”. Genom att vara en aktiv och engagerad på LinkedIn kan du inte bara stärka dina professionella relationer, utan också öppna upp för en mängd nya möjligheter.
Så ta steget och börja engagera dig idag! Bestäm dig för att kommentera på minst 5 inlägg – dagligen.
När du är redo finns det två sätt jag kan hjälpa dig
Hur många tips och verktyg du än använder behöver du ha grunderna på plats först. Strategi, mål och plan samt förståelse för hur LinkedIn fungerar.
Under de senaste 10 åren har jag hjälpt många företag att ta sig till en högre nivå på LinkedIn.
Om du fortfarande letar efter sätt för att komma till nästa nivå med marknadsföringen kan jag hjälpa dig på två sätt.
1) Utbildning, internt hos er eller boka dig på en av mina öppna utbildningar.
→ Skapa och planera innehåll effektivt till LinkedIn
→ Kontakta mig om du vill boka en intern utbildning
2) Anlita mig för individuell strategisk rådgivning.
Du och jag arbetar praktiskt och effektivt vilket snabbt tar dig vidare till nästa nivå.
Det här är för dig som är genuint intresserad av att ta LinkedIn till nästa nivå. Den här är främst för beslutsfattare, Vd/chefer, marknad/kommunikation eller om du är en entreprenör som verkligen har bestämt dig för att satsa på LinkedIn.
→ Uppdraget är minst 4 (2×2) timmar men för bästa resultat rekommenderar jag 10 timmar.
OBS! Dessa uppdrag är helt skräddarsydda och tas i mån av tid.
→ Kontakta mig för ett kort samtal.
Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedIn
LinkedIn-expert
Social media manager
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!