LinkedIn har förändrats – har du ändrat din strategi?
LinkedIn har förändrats – har du ändrat din strategi?
LinkedIn har ändrats och det släpps nyheter hela tiden. Men det som fungerade på LinkedIn 2022 har slutat att fungera.
Därför behöver du ändra sättet som du använder LinkedIn på.
Att ha en strategi för LinkedIn är något jag verkligen rekommenderar av flera skäl. Du vet vad du ska göra, vem du vill nå och hur du ska göra det. Och genom att ha en strategi kan du skapa och upprätthålla en kontinuerlig närvaro som ger ett snabbare resultat. Strategin ska svara på:
- Varför
- Vem
- Vad
- Var
- Hur
Relaterad artikel: Så skapar du en strategi för din marknadsföring på LinkedIn
Sätt tydliga mål och KPI:er
Med tydliga mål, syfte och KPI:er visar en strategi vägen framåt. Genom att fastställa några KPI:er kan du se hur det går och vad som fungerar. Du ser vilka kanaler som ger bäst resultat och mycket mer.
Du vet vad du ska göra samt vilka aktiviteter, och när du har lyckats.
Relaterad artikel: Få bättre effekt med din marknadsföring med rätt KPI
Förändringarna på LinkedIn kräver nya sätt att nå ut
Fram tills för bara ett halvår sedan kunde du bygga ett varumärke genom att posta enkla inlägg.
Exempelvis som:
- 1-2-3 så här gör du.
- bästa verktygen.
- punktlistor.
Vi hoppar fram tills idag.
Hösten 2023 då reglerna har ändrats. Och algoritmerna.
Relaterad artikel: LinkedIn har ändrat algoritmerna
3 grundläggande förändringar har skett på LinkedIn
- Antal aktiva användare har ökat.
Fler inser att LinkedIn är jättebra för social selling och fler företag aktiverar sina medarbetare. - Antal följare spelar mindre roll.
Det innebär högre konkurrens om din målgrupps uppmärksamhet. - Innehåll skapat av ChatGPT finns överallt.
Oavsett vad du tycker om ChatGPT så har LinkedIn översvämmats av enkla opersonliga inlägg.
Resultatet?
Ett inlägg som jag fick 50 000 visningar på under 2022 når nu knappt 15 000.
Det är trångt i flödet när fler vill nå ut och du behöver förstå vad som fungerar.
Och du behöver bli bättre.
Relaterad artikel: Så skapar du en innehållsplan
Senaste ändringen av algoritmerna på LinkedIn
LinkedIn ändrar algoritmerna med jämna mellanrum. Nyheter släpps ofta och de testar nya funktioner som påverkar befintliga. I den senaste uppdateringen av algoritmerna framgår följande:
- Kvalitet framför kvantitet.
- Innehåll som ger värde.
- Inlägg som visar ”hur”.
Ps: Stora konto och ”fuskare” kan fortfarande komma undan med enkla inlägg.
De skulle till och med få likes om de bara skriver att ”LinkedIn är bra” eller att ”försäljning är viktigt”.
För oss andra?
Dags att uppdatera strategin.
Och mäta det som är viktigt på riktigt.
När du är redo finns det två sätt jag kan hjälpa dig
Hur många tips och verktyg du än använder behöver du ha grunderna på plats först. Strategi, mål och plan samt förståelse för hur LinkedIn fungerar.
Under de senaste 10 åren har jag hjälpt många företag att ta sig till en högre nivå på LinkedIn.
Om du fortfarande letar efter sätt för att komma till nästa nivå med marknadsföringen kan jag hjälpa dig på två sätt.
1) Utbildning, internt hos er eller boka dig på en av mina öppna utbildningar.
→ Skapa och planera innehåll effektivt till LinkedIn
→ Kontakta mig om du vill boka en intern utbildning
2) Anlita mig för individuell strategisk rådgivning.
Du och jag arbetar praktiskt och effektivt vilket snabbt tar dig vidare till nästa nivå.
Det här är för dig som är genuint intresserad av att ta LinkedIn till nästa nivå. Den här är främst för beslutsfattare, Vd/chefer, marknad/kommunikation eller om du är en entreprenör som verkligen har bestämt dig för att satsa på LinkedIn.
→ Uppdraget är minst 4 (2×2) timmar men för bästa resultat rekommenderar jag 10 timmar.
OBS! Dessa uppdrag är helt skräddarsydda och tas i mån av tid.
→ Kontakta mig för ett kort samtal.
Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedIn
LinkedIn-expert
Social media manager
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!