LinkedIn dynamic ads i campaign manager | SmartBizz
Nu finns dynamic ads (dynamiska annonser) i LinkedIn campaign manager
LinkedIn uppdaterar och genomgår många uppdateringar. När det gäller dynamic ads har de nu flyttat in i campaign manager, dvs där du hanterar all annonsering och sponsrade inlägg på LinkedIn. Det innebär att det nu har blivit enklare att hantera annonser på LinkedIn, allt samlat på en plats som du lätt kommer åt via datorn.
Dynamic ads eller dynamiska annonser hjälper dig att bygga relationer med din publik och följare som automatiskt skräddarsys efter den offentliga informationen som finns på en LinkedIn-profil. Med denna ökade synlighet och skala kan du skapa mer minnesvärda upplevelser med de personer som är mest viktiga för din verksamhet.
LinkedIn har nu alla viktiga format tillgängliga via självbetjäning. Det gör det enkelt för alla marknadsförare – oavsett storlek – att utnyttja LinkedIns annonsverktyg så att de kan uppnå sina marknadsföringsmål. Dynamiska annonser är den sista ”native!” annonsen som blir tillgänglig på så kallad självbetjäningsbasis.
Företag som har testat dynamiska annonser har sett ett resultat på upp till 2x CTR för traditionella display ads.
Annonsörer behöver bara skriva sin annonstext en gång sedan kommer LinkedIn automatiskt personifiera kampanjen för varje person i målgruppen.
Följande format finns för dynamic ads | dynamiska annonser på LinkedIn
- Follower ads
- Spotlight ads
- Job ads
Follower ads | annonsera för att få följare
Följande annonsformat tillåter annonsörer att marknadsföra antingen sin LinkedIn företagssida eller showcase sida för att få medlemmar att följa LinkedIn-sidan – med ett enda klick på annonsen. Det här formatet rekommenderas för annonsörer vars mål är att skapa varumärkeskännedom, öka engagemanget med företagssidan eller konvertera LinkedIn-medlemmar till engagerade anhängare.
Follower ads / annonser för att få följare visar medlemmens profilbild bredvid företagets logotype i själva annonsen. Även personens förnamn och ditt företagsnamn finns med i annonstexten.
Spotlight ads | sätt strålkastaren på en utvald produkt/tjänst
Annonseringsformatet ”spotlight ads” gör det möjligt för annonsörer att visa upp sin produkt, tjänst, evenemang, innehåll och mer. När en medlem klickar på din annons kommer de direkt till din webbplats eller landningssida där du kan mäta antal handlingar som leads, registreringar och besök med LinkedIns kostnadsfria konverteringsspårningsverktyg. Du kan använda spotlight-annonser för att driva konverteringar. Du kan även använda detta annonsformat för att skapa varumärkeskännedom genom att visa din expertis som en ”thought leader”, bästa praxis och annat värdefullt innehåll med din målgrupp.
Job ads | jobbannons
Annonsformatet för dynamiska jobbannonser gör att du kan anpassa annonsen till topp-kandidater som uppmuntrar relevanta personer att ansöka till ditt företag. Du kan marknadsföra en eller flera arbetsmöjligheter till kvalificerade LinkedIn-medlemmar och driva trafik till aktiva jobböppningar baserat på medlemmarnas kompetens och erfarenhet.
Det finns tre format som jobbannonser kan ha. Informationen som finns på profilen hos varje medlem av målgruppen bestämmer vilket format de ska se. Om en medlem i målgruppen är kvalificerad för tre eller fler lediga jobb hos företaget, kommer de att se jobbannonsen med tre lediga jobb.
Fördjupa dig om alla specifikationer för respektive format för dynamiska annonser på LinkedIn.
OBS: Om en annons innehåller din profilbild eller namn i en av LinkedIns dynamiska annonsformat, kommer bara du att se ditt namn och profilbild i annonsen. Andra medlemmar på LinkedIn som får den här annonsen får se sin egen information. Observera att annonsören inte kan se ditt namn eller profilbild från dessa annonser utan separat tillstånd.
Kom närmare din publik
Med dynamiska annonser får du automatiskt personifierade annonser med varje medlems profil-information som foto, förnamn, företag och jobbtitel. Det gör att du kan fånga din målgrupps uppmärksamhet på ett sätt som en standard display annons inte kan.
Det är enklare än någonsin eftersom du bara skriver din annons en gång, sedan tar LinkedIn hand om resten och automatiskt personifierar din kampanj för varje person du vill nå. Du kan lägga till macros – data mapping tools – för en ännu bättre anpassning. Dynamiska annonser innehåller färdiga mallar och automatiskt översättning.
Uppnå målen i marknadsföringstratten
Dynamiska annonser fungerar för varje steg i köpresan med olika format för att uppnå dina mål. För att öka varumärkesmedvetenheten, ”följareannonser” eller din företags- eller showcase-sida för att hjälpa dig att bygga din community. Om du vill driva trafik- och konverteringar på hemsidan använder du ”spotlight ads” för att visa en specifik produkt, tjänst eller evenemang.
För första gången kan du se hur dina kampanjer fungerar och utnyttja A / B-testning för att optimera dina annonser – direkt i campaign manager.
Så här gör du en dynamisk annons på LinkedIn
#1 Välj kampanj
Använd en av LinkedIns mallar för att skapa ditt annonsmaterial. Alla annonser personifieras automatiskt för varje enskild person på LinkedIn.
#2 Skapa en dynamisk annons för dina mål
#3 Mät och optimera resultatet
Du har flexibiliteten att se den ROI du vill och du kan installera insight tag på din hemsida för att få data om konverteringar genom att använda LinkedIn Conversion Tracking.
Fördjupa dig om annonsering på LinkedIn här:
Annonsera med video på LinkedIn
Annonsera med LinkedIn matched audience
Annonsera med sponsrade inmail
Utöka räckvidden med Matched Audience Network
LinkedIn Website Demographics ger värdefull information om dina besökare
Nya funktioner på Campaign Manager
Som vanligt med LinkedIns nyheter skickas de ut löpande och dynamiska annonser kommer vara tillgänglig i campaign manager för alla företag inom de närmaste veckorna.
Artikeln baseras på inlägg från LinkedIn där även bilderna kommer ifrån.
Linda Björck <<– Följ gärna mig på LinkedIn
Social media manager
LinkedIn-expert
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!