Förbättra din synlighet på LinkedIn

Förbättra din synlighet på LinkedIn

Om du vill generera meningsfullt värde från LinkedIn är det av största vikt att din profil på LinkedIn är optimerad. När din profil är optimerad visar du vem du är och vad du gör på ett tydligt sätt. En nyckelfaktor är att du använder rätt sökord eller nyckelord, för att hjälpa potentiella samarbetspartners, arbetsgivare och blivande kunder att hitta dig när de söker på LinkedIn.

Många användare på LinkedIn förstår inte vikten av en sökordsanpassad profil. I inlägget kommer jag att reda ut begreppen i kombination med hur du kan använda LinkedIns´s data.

Synlighet LinkedIn

LinkedIn är sökmotor för professionella

LinkedIn har 3 miljoner användare i Sverige och 546 miljoner världen över i mer än 200 länder. Det innebär att det är den största sökmotorn för att hitta professionella personer.

Eftersom LinkedIn sparar och indexerar allting som du har på din profil samt det du delar och publicerar på plattformen är det enkelt att använda sökfunktionen för att hitta någon som du vill göra affärer med, eller kanske anställa.

Exempelvis om jag behöver en affärsutvecklare skriver jag in ordet i sökrutan och får 3950 träffar. Söker jag bredare eller på ett engelskt ord blir sökresultatet betydligt större.

Här i sökresultatet kan jag hitta just den personen jag letar efter.

Sök LinkedIn

Nytt är att sökfunktionen har flyttats och ligger nu överst på söksidan. Där selekterar du och väljer de sökfilter du vill använda. Även ”saved searched” ligger väl synlig direkt till höger.

Förutom att bara söka på ett ord eller namn har du mängder med möjligheter att filtrera dina sökresultat.
Du kan filtrera på:

  • Förnamn
  • Efternamn
  • Skola
  • 1:a, 2:a och/eller 3:e handskontakter
  • Titel
  • Vem personen är ”connectad med
  • Område/stad
  • Nuvarande företag
  • Tidigare företag
  • Industri
  • Profilspråk
  • Intresse
  • Skolor

Sökmöjligheterna utökas om du har en premiumversion eller Sales Navigator.

Relaterad artikel: Så här använder du LinkedIns avancerade sökfunktion

Hur hittar någon dig på LinkedIn? 

Det här är viktigt att du har med dig när du skriver din profil.

Ett exempel, du bor i Stockholm och du behöver en elektriker för att byta ett eltuttag. Då söker du troligtvis på Google efter ”elektriker Stockholm” för att hitta en person eller företag som erbjuder den tjänsten.

Det funkar på samma sätt på LinkedIn. Flera hundra miljoner använder sökfunktionen på LinkedIn varje dag för att söka efter innehåll, utbildning och personer för att hjälpa dem att lösa ett problem eller behov.

LinkedIns sökfunktion är fantastisk och om du kommer upp i sökresultatet för just de orden som andra söker på är direkt kopplat till hur bra din profil är sökordsanpassad.

Gå från en profil i mängden till att du är ditt personliga varumärke som bör stämma överens med företaget du jobbar hos.

Första steget är att göra det på rätt sätt och tänka som andra gör. Visst det är kul att skoja till titeln och ha ”ledarskapsguru” eller ”rekryteringsproffs” men söker andra på det?

Troligtvis inte, utan de söker antagligen på ”rekrytering” eller ”rekryterare”.

På LinkedIn är det ganska vanligt att personer vill vara roliga och sticka ut i rubriken istället för att vara tydlig och koncis med innehållet på sin profil.

Det här är ett stort misstag.

När det gäller din LinkedIn-profil behöver du göra det enkelt för andra att förstå vem du är och vad du gör. När du använder ovanliga ord på din profil blir det inte bara otydligt vad du gör utan det gör att du blir mycket svårare att hitta på LinkedIn.

Relaterad artikel: Så här söker du via appen

Hur du hittar de rätta sökorden på LinkedIn

Det enklaste sättet att hitta vilka sökord som är mest populära är på din profil under ”skills”. När du går in på din profil scrollar du ner till sektionen för ”skills”, och väljer lägg till ny (”add new skill”. När du börjar skriva kommer du att få förslag på de vanligaste orden. I ”drop-down menyn kan du sedan välja de ord som passar dig och ditt yrke bäst.

Se det som en indikator på vilka ord som är mest populära och som oftast är de ord som flest söker på i relation till ditt yrke, titel eller tjänster som du erbjuder.

Ännu viktigare är att ju fler ”skills” du har på din profil desto större är sannolikheten att du blir hittad på LinkedIn.

LinkedIn säger:

Listing five or more skills on your LinkedIn Profile can lead to up to 17 times more profile views. This means the next time someone is searching for your particular skill set in graphic design or event planning, for example, you have a better shot of showing up in their results. Showcasing your skills can be the start of new conversations and opportunities.”

Bli synligare på LinkedIn 

Om du inte redan har spenderat tid på att göra din profil mer tydlig eller lagt till rätt ”skills” och sökrod är det dags att göra det nu. Gå igenom din profil, din sammanfattning och jobbeskrivning, lägg till de sökorden som du vill bli hittad på men se till att du använder orden i ett sammanhang. Att bara rada upp ord gör mest att du ser oproffsig ut.

Relaterad artikel: 5 tips på hur du bygger varumärket på LinkedIn.

Med dessa enkla tips kommer du ha den bästa möjligheten att lättare bli hittad på världens största  affärsplattform. Artikeln är delvis kuraterad från Social media today.

Nästa steg är att gå från att bli hittad till förtjänad uppmärksamhet.

Har du några frågor? Kommentera gärna!


Linda Björck linda_björck_smartbizz_linkedin

Social media manager
LinkedIn-expert

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

Twitter
LinkedIn
Facebook
Instagram

 

 

1 svara

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Relaterad artikel: Förbättra din synlighet på LinkedIn […]

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *