5 läsvärda böcker inom marknadsföring
5 läsvärda böcker du bör läsa inom marknadsföring 2022
Det finns en uppsjö av böcker inom kommunikation, marknadsföring och försäljning. Själv läser jag många böcker varje år och här får du ta del av 5 böcker som jag rekommenderar inom marknadsföring.
Förutom böcker lyssnar jag ofta på podcasts. Mitt podcast-bibliotek består till största delen av marknadsföring (nörd-varning) men grejen är den att jag lär mig något hela tiden! Och det är sällan jag går ut och går utan en podcast i öronen. Men jag gillar nästan mer att läsa. Att hålla en bok i handen och kan lätt hoppa över en sida eller ett halvt kapitel. När jag läser lär jag mig oftast mer än av själva innehållet, exempelvis hur texten är skriven och budskapet formulerat.
Dessutom kan jag lätt vika ett öra och snabbt komma tillbaka till något som var riktigt bra. Efter några sidor bestämmer jag mig för om boken är tillräckligt bra för att läsa.
Här är marknadsförings-böckerna du bör ha på din läslista
#1 Marketing Rebellion av Mark Schaefer
Mark har skrivit flera böcker och han har även en podcast, Marketing Companion. Den här boken är för dig som vill lära dig använda en mer personlig och mänsklig marknadsföring som resonerar med till dina kunder.
På Mark Scahefer’s hemsida, Businessgrow finns ett gratis kapitel att läsa, en övningsbok, en video och en målarbok – allt är gratis att hämta och läsa, eller ladda ner.
Den senaste boken, Cumulative Advantage: How to Build Momentum for your Ideas, Business and Life Against All Odds, har jag kvar på läslistan.
Relaterad artikel: Vägen till framgångsrik marknadsföring
#2 Everybody writes, Ann Handley.
Everybody writes är en go-to guide för att skapa riktigt bra content. Hon har också skrivit Content Rules, och båda böckerna är bästsäljare.
I dag skriver nästan alla. Du är på sociala medier, arbetar inom marknadsföring eller är egen företagare, då skriver du. Att skriva betyder mer nu, inte mindre. Orden du skriver berättar vem du är. Boken går bl.a igenom hur du skriver bättre, enkla skrivregler och tips på verktyg
Because in today’s content-driven world, writing matters more… not less.
I oktober -22 kommer en omarbetat och uppdaterad version, Everybody Writes: Your New and Improved Go-To Guide to Creating Ridiculously Good Content 2nd Edition
#3 Marketing made simple, Donald Miller
Boken Marketing made simple är en av få som jag både har lyssnat på och läst. Donald han har även en podcast med samma namn.
Boken är främst till dig som är småföretagare eller är marknadsförare där du har stor möjlighet att påverka marknadsföringen. Du får lära dig hur du skapar och implementerar en försäljningstratt som kommer att öka både trafiken och försäljningen.
Boken är som en checklista som du lätt kan följa. Allt från marknadsföringsplan till hur du utvecklar en säljtratt för att locka fler kunder.
Relaterad artikel: 9 sätt som förbättrar företagets marknadsföring på LinkedIn
#4 $100M Offers: How To Make Offers So Good People Feel Stupid Saying No, Alex Hormozi
Alex Hormozi är en entreprenör som byggt upp ett blomstrande företag utan traditionella marknadsföringsverktyg eller tekniker. Istället för att avancerad marknadsföring använde de istället ett erbjudanden som kunderna inte kunde tacka nej till.
I boken får du ett system på hur företag kan ta mer betalt, förbättra sina erbjudanden och imponera på kunder – allt utan att följa de beprövade reglerna för marknadsföring. Metoderna i den här boken är både enkla och effektiva.
Alex har även en podcast, The Game, och har du Kindle så kan du köpa boken för endast $1.05.
Har du mer tid?
Då kan du se ”The Unbelievable Story of Alex Hormozi’s $100M+ Business Empire” på Youtube.
#5 Content marketing för alla, Pontus Staunstrup.
Pontus är författare till två böcker, Contenthandboken och Content marketing för alla, som han har skrivit tillsammans med Joakim Arhammar. I den här uppdaterade boken får du verktyg och kunskap för att arbeta med content marketing. Du kan enkelt följa steg för steg och får lära dig planering, produktion och mätning.
Pontus har även varit gäst i min livesändning där han delade med sig av sin kunskap samt även gästat bloggen där han gav tips om content marketing..
Sammanfattning läsvärda böcker inom marknadsföring 2022
Att arbeta med marknadsföring kräver ett konstant lärande. Det som fungerade igår kommer troligtvis inte att fungera i morgon. Här har jag samlat 5 läsvärda böcker inom marknadsföring som jag hoppas du tittar lite extra på. De flesta är på engelska eftersom jag ofta läser engelska böcker (bra för både hjärnan och språkträningen). Du får väldigt gärna tipsa om dina bästa boktips!
Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedIn
LinkedIn-expert
Social media manager
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!