Nätverka med ditt nätverk på LinkedIn
Nätverkar du med ditt nätverk på LinkedIn?
Jag upplever ofta att man på något sätt begränsar sitt nätverk, eller missar att nätverka med sitt befintliga nätverk. Kanske du har bestämt dig för att endast tacka ja till personer som du känner? Då nätverkar du bara med personer som redan vet vem du är.
Ja, det tar tid att både nätverka och att underhålla sitt nätverk men för att du ska lyckas på LinkedIn behöver du arbeta upp ett relevant nätverk. De behöver veta vem du är och vad du eventuellt kan hjälpa dem, eller deras kontakter med.
Nyligen släppte visserligen LinkedIn funktionen där företag kan kommentera inlägg men vi gör affärer med människor och ju fler medarbetare som blir aktiva på LinkedIn – desto bättre effekt kommer det att ge.
Det här artikeln finns även inspelad på LinkedInpodden och som du kan lyssna på här..
Bygg ett starkt nätverk på LinkedIn
I en tidigare artikel framgår det att säljare ofta tänker fel när det gäller sitt nätverk. De vill främst skapa kontakt med sin målgrupp. Men för att lyckas behöver du tänka förbi dina prospekts och blivande kunder. Vilka vill du ha i ditt nätverk och varför?
Tänk på att chansen ökar att en person tackar ja om:
- Din förfrågan innehåller ett personligt meddelande
- Du har interagerar med personens inlägg innan du skickar förfrågan
Relaterad artikel: Säljare – så bygger du ett starkt nätverk på LinkedIn
Nätverkar du på LinkedIn?
Det handlar om att nätverka med sitt nätverk. Att samla kontakter på hög gör ingen som helst nytta utan du behöver verkligen ha på din ”att-göra-lista” – nätverka på LinkedIn. Då behöver du veta vilka du ska nätverka med och ha en bra plan för det.
Det innebär att du skapar intresse och bygger relationer. Du kommer så småningom få ambassadörer för dig och ditt varumärke.
Människor gör affärer med, och hänvisar affärer till, de människor de känner, gillar och litar på.
Exempel på frågor du kan använda:
- Hur började du i branschen?
- Vad gillar du mest med ditt yrke?
- Vad skiljer dig och ditt företag från konkurrenterna?
- Vilket råd skulle du ge någon som precis har börjat i branschen?
- Vad en sak skulle du göra med ditt företag/i din roll om du visste att du inte kunde misslyckas?
Relaterad artikel: Vikten av att nätverka på LinkedIn
Bli synlig i flödet
Förutom att du själv proaktivt söker upp personer som du vill ha i ditt nätverk är dina aktiviteter en stor del av hur du gör. Genom att du blir mer aktiv i andras inlägg skapar du ett intresse för dig, ditt & företagets varumärke och kan nå långt utanför din kända krets.
Det gör också att du får ett bättre, mer anpassat flöde eftersom algoritmerna till stor del styrs av dina egna aktiviteter.
Relaterad artikel: Så kan du använda LinkedIn för social selling
Gå utanför flödet
Genom att du går utanför ditt flöde så kan du hitta inlägg, personer och ämnen som du är intresserad av. Jag har hittat många intressanta personer genom att gå ifrån flödet. Det kan du göra genom att söka på en hashtag eller gå in på en persons profil, titta på den personens aktiviteter och på så sätt hitta nya inlägg.
Därifrån kan du sedan välja hur du ska agera. Ska du kommentera för att få synlighet i den personens flöde? Ska du skapa kontakt?
Var proaktiv
Ofta fastnar vi i flödet. Tiden är begränsad men genom att du vet vad du vill med LinkedIn så kommer du få bättre effekt på den tiden du lägger ner. Leta aktivt upp personer som du vill ha i ditt nätverk. Och börja prata med ditt nätverk.
Utmaning!
- Skapa kontakt med 3 nya personer per dag under minst 7 dagar
- Börja prata, eller återuppta dialogen med 3 befintliga kontakter
Undvik det här:
- Säljtugg
- Samma meddelande till flera personer
- Prata om dig, dig och mer om dig
Mer kunskap får du i videon, så nätverkar du på LinkedIn
Hämta gratis pdf, 42 frågor du kan använda för att nätverka på LinkedIn.
Fyll i formuläret nedan eller klicka här om du ej ser formuläret.
Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedIn
LinkedIn-expert
Social media manager
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!