10 bästa verktygen som sparar tid i sociala medier
10 bästa verktygen som sparar din tid i sociala medier
Jag har varit företagare i … 21 år, det är nästan hela mitt arbetsliv. Det ställer krav på att vara effektiv och att fokusera på rätt sak. I inlägget kan du läsa mina bästa tips på verktyg som hjälper mig, och förhoppningsvis även dig, att bli mer effektiv.
”You can get more money but you can´t get more time”
1) Buffer
Buffer använder jag hela tiden. Det är en så kallad schemaläggare där du kan tidsinställa dina inlägg. I gratisversionen får du lägga max 10 inlägg för publicering till en profil för fyra olika konto:
- LinkedIn, företagssida eller privat profil
- Facebook, företagssida eller privat profil
- Twitter, profil
- Google+, företagssida
Det finns flera betalalternativ där första steget är ”awesome” och kostar $10 per månad. Här får du möjlighet att ha upp till 10 sociala profiler och schemalägga 100 inlägg per profil. Utöver det så kan du koppla på 15 RSS-flöden och därigenom direkt schemalägga andras intressanta inlägg samt att även Pinterest finns med.
2) Canva
Jag använder Canva för att skapa bilder som jag använder i mina blogginlägg, på Facebook och Twitter. Det finns ganska många bilder som är gratis och flera tusen som kostar $1 per styck. Du kan dessutom välja till vilken plattform du ska använda så bildstorleken blir rätt från början!
Bilden här uppe har jag gjort i Canva och den tog bara några minuter att göra!
3) Pixabay
Det här en en bildbank med över 400000 gratis bilder. Du kan använda bilderna till vad du vill och de finns både som hög- och lågupplösta.
Bilderna är helt gratis att använda men om du är nöjd kan du ge fotograferna ett bidrag.
Du kan söka på kategorier, fotograf eller senast uppladdade bild.
Tips, använd bilder från Pixabay som du laddar upp och redigerar i Canva.
Lästips: 16 bästa sajterna med gratis bilder
4) Google Analytics
Google analytics behöver väl ingen närmare förklaring, detta verktyget rekommenderar jag verkligen. Du får en bra och tydlig statistik över din hemsida, vad besökaren har gjort och vilka länkar de tryckt på.
5) Fiverr
På Fiverr hittar du mängder med frilansare som erbjuder sin kunskap från endast $5. Gå in och leta, titta på rekommendationer samt eventuella tilläggskostnader. Personerna sitter världen över och här kan du få hjälp med bland annat:
- Logotyper
- Bilder
- Filmer
- Korrekturläsning
- Bokomslag
TESTA FIVERR GRATIS –>> Här får du ett uppdrag gratis <<–
6) Evernote
Det här är min absoluta favoritapp som jag använder hela tiden. Här lägger jag allt som jag vill läsa, komma ihåg, anteckningar osv.
Om du hämtar Evernote här så får du en månad gratis användning av premium!
Relaterat inlägg; 7 sätt att använda Evernote
7) Hootsuite
Hootsuite påminner om Buffer. Du kan schemalägga dina inlägg och hantera flera plattformar. I gratisversionen får du ha tre olika konto medan på Buffer får du ha fyra. Jag rekommenderar att skapa gratiskonto på båda och känna efter vilket som passar dig bäst. Själv gillar jag Buffer för det enkla och snygga gränssnittet. Här finns också flera versioner och ju större behov du har desto mer kostar det.
Gillar du det du läser?
Följ SmartBizz på LinkedIn eller Connecta med mig
8) Pocket
Pocket är ett ”läsa senare” verktyg. Här samlar jag alla intressanta artiklar som jag hittar. Det kan vara att jag vill spara ett inlägg som inspiration till ett blogginlägg eller bara vill läsa det senare. Här fyller jag på med inlägg dagligen. Jag taggar alla artiklar och har även ett bokmärke eller en snabblänk direkt från Chrome och Safari som gör att jag kan spara en länk direkt till Pocket.
9) Trello
Trello är min absoluta favorit gällande att organisera arbetsuppgifter och hantera projekt. Du kan använda det själv eller tillsammans med ett team, perfekt när man jobbar med en deadline eller är flera som arbetar med en uppgift.
En del har missat att man kan ha en kalender i Trello som gör att man exempelvis kan använda den som en så kallad editorial calendar.
Om du hämtar Trello här så får jag en månad gratis som tack.
Bild från Trello
10) IFTTT
If this then that
Här hittar du så kallade recept vilket innebär att om du gör en sak så händer en annan sak med automatik. Exempelvis kan du få dina bilder från Instagram till Facebook, när du uppdaterar wordpress så hamnar det automatiskt på LinkedIn, sparar länkar till Evernote som du har postat på Facebook. Ja listan är jättelång, gå in och leta bland recepten. Du kommer garanterat att hitta något som du har letat efter och några som du ej visste om att du behövde!
10.5 Google Photo
Det här är väldigt nytt och jag har bara precis börjat testa Google photo. Här kan du redigera bilder, skapa filmsnuttar och dela dina bilder.
Lifehacker har skrivit ett inlägg där man jämför Google Photo med Flickr. Här hittar du det.
Berätta – vilket är ditt bästa verktyg för sociala medier?
Lycka till
Linda Björck <<– Connecta gärna med mig!
Social media manager
LinkedIn-expert
Välkommen att följa mig:
TACK för superbra tips Linda, följer alltid SmartBizz och dig! Hoppas du får en skön sommar, Mia på Mication.
Tack Mia! Detsamma önskar jag dig.
Tack Linda!
Detta var precis vad jag behövde läsa idag!
Nu har jag lite att fundera över igen:-)
Kram Susanne
Vad kul, tack Susanne.
Hör av dig om du behöver mer hjälp eller kör fast i funderandet 🙂
Hej Linda
Jag har ganska stora problem med att jobba på engelska, har några av dessa svenska sidor, vet du det?
Mvh
MOnica
Hej Monica
Ja några av verktygen finns på svenska. Ex pixabay där kan du ändra språk längst ner på sidan (ibland startar den i rätt språkläge), Evernote och Google Analytics finns på svenska, dessa brukar ändra språk automatiskt till rätt språk. Google Photo finns också på svenska.
Du kan testa att skapa ett gratiskonto på Buffer om du vill, det är ganska enkelt och lättförståeligt även om du ej kan engelska.
Eller kanske du har någon i din närhet som kan hjälpa dig?
Flera av tillverkarna har också små filmer på Youtube som visar hur man går tillväga.
Hoppas det löser sig för dig.
Vänligen Linda
Hej
Enormt bra tips på smarta verktyg som kan användas och som om inte annat jag verkligen ska sätta igång att använda. Vår tid är dyrbar – det gäller att prioritera och prioritera korrekt. Ha en fin sommar och numer ska jag absolut följa Smartbizz! : )
Mvh, Karyn
Stort tack Karyn, glad att du gillar tipsen.
Hoppas du också kommer spara tid när du börjar använda verktygen.
Önskar dig en skön sommar och varmt välkommen som följare!
Tack så mycket Linda! Det var snällt av dig att dela med dig – det tar sån tid att sätta sig in i allt som finns på webben och prova ut själv.
Hej Beata
Vad kul att du gillade tipsen, du hittar fler bra tips i bloggen.
Vänligen Linda