Schemalägga till Instagram – så här gör du
Hur du schemalägger inlägg på Instagram
Om du har ett Instagram-konto så har du säkert funderat på hur du kan schemalägga inlägg på Instagram. Det är tidseffektivt att planera kommande inlägg och det går att publicera dessa på bästa tid, dvs när dina följare är aktiva.
Vad behöver du för att schemalägga till Instagram?
För att schemalägga inlägg till Instagram måste du ha ett företagskonto och använda ett 3:e partsverktyg. Verktyg som erbjuder detta är bl.a Hootsuite och Sprout Social.
Har du ett privatkonto kan du för närvarande endast delvis schemalägga inlägg via flera verktyg. Då får du en påminnelse när det är dags att göra själva inlägget.
Att lära dig hur du schemalägger inlägg i sociala medier är det tips som ger den största tidsbesparingen och mest ökar din produktivitet för hantering av sociala medier.
Ännu en fördel är att du enkelt kan ladda upp bilder, både via dator och telefon. Du slipper maila bilder för att sedan ladda upp de via telefonen.
Relaterad artikel: 12 vanliga misstag företag gör i sociala medier
Så här schemalägger du inlägg till Instagram:
#1 Starta eller konvertera till ett företagskonto
Det här är det första steget och med ett företagskonto ser du när dina följare är online, vilken stad de är från, ålder och kön. Du får även en ”kontakt-knapp”, möjlighet att sponsra inlägg och lägga till länkar i Insta stories.
#2 Koppla ihop ditt Instagramkonto
När du har skapat företagskontot behöver du koppla ihop det med det verktyg du vill använda. Kika på olika alternativ och vad de erbjuder. Det skiljer en hel del, både gällande funktioner och pris. Hos Hootsuite kostar det $499/månad.
#3 Skapa inlägg
Logga in på det verktyg du valt att använda. Där skapar du alla inlägg som du vill publicera. Du skriver all text, @-person och lägger till hashtaggar.
Är du på ett större företag finns exempelvis Hootsuite Business and Enterprise som har en funktion där en person måste godkänna ett inägg.
#4 Schemalägg inlägg
Välj vilken dag och tid som inlägget ska publiceras på. Titta i statistiken, när är dina följare aktiva? I de flesta verktyg kan du antingen ha ett fast återkommande schema eller välja att manuellt välja tid och dag.
Relaterad artikel: Därför ska du schemalägga inlägg i sociala medier – och 7 bra verktyg
Delvis schemalägga till Instagram – privatkonto
Det finns flera verktyg som erbjuder en delvis schemaläggning. Det innebär att du skriver all text, hashtags och laddar upp en bild via datorn. När tiden är inne för publicering får du en avisering i telefonen och då får du göra det sista steget manuellt, själva publiceringen. Innan du väljer verktyg, fundera på ditt behov och läs igenom vad som ingår i respektive plan. Några har endast stöd för att ladda upp en enda bild.
Relaterad artikel: Schemalägg inlägg till LinkedIn
Verktyg som erbjuder detta är exempelvis Hootsuite, Buffer och Later.
Du sparar tid men måste alltså göra sista steget manuellt via telefonen. Det är visserligen enkelt eftersom både text och bild kopieras automatiskt men du måste som sagt trycka på publicera manuellt.
Relaterad artikel: Gör inlägg till Instagram via datorn
Flera konto?
Några program stödjer flera konto men oftast är det i betalversionerna. Later tar $19 per månad för att hantera två konto och Buffer tar $10 per månad för upp till 12 konto. Själv använder jag premium-versionen av Buffer eftersom jag kan schemalägga till alla mina sociala medier samt att jag gillar enkelheten och gränssnittet.
Om du ansvarar för flera konto är det viktigt att att se till att du postar till rätt konto. När du får aviseringen på din telefon står det vilket konto som inlägget är avsett för.
I Buffer fungerar det som så att du får en du avisering i mobilen som du klickar på. Då öppnas först Buffer och sedan klickar du på öppna i Instagram och då kan du kontrollera så du publicerar till rätt konto. Om du är osäker kan du enkelt se vilket konto som du är inloggad som (see who is logged in) och sedan klicka på ”I´m good to go”. Sedan kopierar du in all text och lägg på filter. Tada, klart och nu har du publicerat på Instagram.
Instagram tillåter att du har 5 konto per enhet och det innebär att du enkelt kan byta mellan kontona.
Relaterad artikel: Använd Instagram live i din marknadsföring
Vilka verktyg fungerar för Instagram?
Det finns numera flera verktyg som kan schemalägga till Instagram, och är godkända. Förutom nedan verktyg kan du använda Facebook Business suite för att schemalägga dina inlägg till både Facebook och Instagram.
- Later
Du kan skapa ett gratis konto för att hantera 1 sociala medier-konto per plattform. Börjar från $18 per månad.
Här är prisplanerna - Buffer
I gratisversionen kan du ha 10 inlägg och max 3 sociala medier. Börjar från $5 per månad för en kanal.
Här är de olika planerna - Hootsuite
Hootsuite har en gratisdel där du kan hantera upp till 3 sociala medier och schemalägga 30 inlägg. Dock behöver du ha ett betalkonto för a tt kunna hantera Instagram. Från $99 per månad och då får du koppla till fler konto.
Här är de olika planerna - Sendible
Sendible startar på $29 per månad upp till 4 sociala medier och 12 tjänster, dvs dela på Twitter, hantera Twitter hashtags, dela på Instagram och dela på Facebook är 4 tjänster och 3 sociala medier.
Här är de olika planerna - SmarterQueue 🌟
SmarterQueue är verktyget jag använder och som har många bra funktioner. Det startar från $15.99 per månad för upp till 4 social media konto och upp till 1000 schemalagda inlägg per månad.
Priser SmarterQueue [reklamlänk] - Sprout social
Sprout social är så mycket mer än ett verktyg för att schemalägga inlägg. Det hjälper dig hantera det mesta som rör dina sociala medier. Sprout börjar på $99 per månad där många bra funktioner ingår.
Här är de olika planerna
Relaterad artikel: Annonsera på Instagram för bättre räckvidd
Men!
Flera andra verktyg, bland annat Mass Planner and Instagress som tillhandahöll automatiska tjänster (bots) till Instagram tvingades att stänga i våras så se till att du använder rätt verktyg.
Innan du tar beslut om vilken verktyg du ska välja, fundera på följande frågor:
- Vilken typ av inlägg vill du schemalägga inlägg?
- Hur många inlägg vill du schemalägga?
- Vilket behov har du?
- Klarar du dig med att göra den sista biten manuellt?
När du är redo finns det två sätt jag kan hjälpa dig
Hur många tips och verktyg du än använder behöver du ha grunderna på plats först. Strategi, mål och plan samt förståelse för hur LinkedIn fungerar.
Under de senaste 10 åren har jag hjälpt många företag att ta sig till en högre nivå på LinkedIn och jag rankas som Sveriges ledande LinkedIn-expert.
Om du fortfarande letar efter sätt för att komma till nästa nivå med marknadsföringen kan jag hjälpa dig på två sätt.
1) Utbildning, internt hos er eller boka dig på en av mina öppna utbildningar.
→ Skapa och planera innehåll effektivt till LinkedIn
→ Kontakta mig om du vill boka en intern utbildning
2) Anlita mig för individuell strategisk rådgivning.
Du och jag arbetar praktiskt och effektivt vilket snabbt tar dig vidare till nästa nivå.
Det här är för dig som är genuint intresserad av att ta LinkedIn till nästa nivå. Det här är främst för beslutsfattare, Vd/chefer, marknad/kommunikation eller om du är en entreprenör som verkligen har bestämt dig för att satsa på LinkedIn.
→ Uppdraget är minst 4 timmar (2×2) men för bästa resultat rekommenderar jag 10 timmar.
OBS! Dessa uppdrag är helt skräddarsydda och tas i mån av tid.
→ Kontakta mig för ett kort samtal.
Över till dig, hur postar du inlägg till Instagram?
Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedIn
LinkedIn-expert
Social media manager
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!