Så gjorde Arla succé i sociala medier med sin Keso-kampanj
Hur Arla lyckades med sin Keso-kampanj
Det jag gillar med kampanjen är att det är vanliga kvinnor som lyfts fram i filmerna, ej några pinnsmala fotomodeller. Normala kroppar som tränar, boxas och svettas på gymmet. Dessutom finns det ingen direkt koppling till Keso eller Arla i filmerna, dvs det visas inga produkter eller loggor!
Tydligt målgruppsfokus
Emma Blom säger;
– Traditionell marknadsföring där man fokuserar på produkten har svårt att nå ut i digitala kanaler. Till den här kampanjen valde vi därför ett tydligt målgruppsfokus där vi förmedlar en känsla och inspirerar kvinnor att leva hälsosamt.
I dagsläget har innehållet visats mer än sex miljoner gånger. Visst, alla kan köpa sig till att få en film tittad på, men det här är en väldigt billig kampanj, sett till investeringen är räckvidden mycket hög.
– Engagemanget är väldigt stort, innehållet har träffat den tänkta målgruppen helt rätt och totalt har vi engagerat över en halv miljon användare i de olika kanalerna.
Kanalerna som de arbetat med är främst Facebook och Instagram, men även Snapchat har varit viktigt för framgången.
Och när jag googlar på #jagkänsla så ger det 2300 träffar där flertalet artiklar och blogginlägg har skrivit om kampanjen.
Värdet av relation
Karin Granlund som är varumärkesansvarig för Keso poängterar att en god relation till konsumenterna är oerhört viktig i digitala kanaler.– Utan den relation vi skapat med konsumenterna och den input vi ständigt får från dem i sociala medier hade vi inte lyckats skapa en så engagerande kampanj, säger Karin Granlund. Att fokusera kampanjer på vad konsumenter vill höra är en internationell trend som även syns utanför de digitala kanalerna.
Den största publiken finns så klart på Facebook, men en ”like” där är mindre värd än när någon lägger upp en av våra filmer på Instagram eller till och med skapar eget material och hashtaggar det med #jagkänsla säger Emma Blom.
EMMA BLOMS TRE RÅD FÖR ATT LYCKAS MED KAMPANJER I DIGITALA KANALER
- Fokusera på vad du har möjlighet att få dina kunder att respondera och prata om, inte på vad du vill att ditt varumärke ska säga. Risken finns att din kommunikation annars uppfattas som försäljning och spam.
- Låt inte din produkt begränsa dig! Undvik tankar som ”vi har en lågintresseprodukt, vi kan inte göra något sådant här” – det kan ni visst! Det handlar bara om att vara smart och att hitta något som konsumenter redan pratar om.
- Skaffa dig kunskap om kanalen där du ska driva din kampanj, och anpassa kampanjen efter det. Har du exempelvis en kampanj som bygger på en serie bilder kan du få svårt att nå ut på Facebook, där videor och länkposter fungerar bäst i dag.
Den här artikeln är kurerad från IDG och går att läsas i sin helhet här och bilderna kommer från Arlas Keso Facebook-sida samt youtube-filmen.
Har du sett kampanjen och vad är din reaktion?
Linda Björck <<– Connecta gärna med mig på LinkedIn
Social media manager
LinkedIn-specialist
Välkommen att följa mig:
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!