Så skapar du fler affärer genom sociala medier

Så skapar du fler affärer genom sociala medier

I veckan föreläste jag för över 100 personer i Malmö. Det var ett stort evenemang som arrangerades av Qoola Qvinnor som är en förening och finns över hela landet. Siv Thuresdotter är grundaren till nätverket och var också på plats och det minglades rejält. Även duktiga författaren & karriärcoachen Nina Jansdotter och mångsysslande entreprenören Carina Månsson föreläste och bjöd på tips om mingel, nätverk och tänkvärda råd om självkänsla.

Min föreläsning handlade om hur man skapar fler affärer genom sociala medier vilket kräver både strategi, tid och engagemang.

Varför?

Som alltid rekommenderar jag att börja med ”varför” för om du inte vet varför du är med i en sociala medier så spelar det ingen roll vad du gör för något.
När du har svarat på ”varför” så är det dags att gå vidare med mål och syfte.
Är du med på Facebook för att det är kul eller har du ett mål med din närvaro? Vill du ha fler kunder? Bygga ditt varumärke?

Relaterad artikel: 12 vanliga misstag företag gör i sociala medier

Hur många kanaler?

Under föreläsningen frågade jag deltagarna hur många sociala medier som de var med i och det fanns några som var med i åtta stycken!
Hur många är du med i och framför allt hur många är du aktiv i?
Jag menar vi har ju alla råkat ut för hemsidor, bloggar eller Facebook-sidor som är dåligt uppdaterade eller att senaste inlägget var för 1 år sedan!
Själv går jag vidare från sådana företag och hittar ett annat för jag tänker om de ej har tid att uppdatera hemsidan – har de då tid med mig?

We don’t have a choice on whether we do social media, the choice is how well we do it

Bygg ditt nätverk

Jag poängterade även vikten av att bygga ett nätverk – innan du behöver det. För när du väl behöver ditt nätverk så är det för sent. Det tar ett tag att bygga upp ett kvalitativt nätverk som dessutom vet vem du är.

Gillar du det du läser? 
Följ SmartBizz på LinkedIn eller Connecta med mig

Anpassa innehållet

Genom att vara aktiv och anpassa innehållet för varje kanal så syns du mer och bygger ditt varumärke.
Den här bilden från Jeff Hester förklarar sociala medier genom att beskriva en donut anpassad för respektive kanal.

Hur ofta anpassar du dina inlägg?

Relaterad artikel: 10 gratis verktyg som hjälper dig hantera sociala medier
social-media-explained

Presentationen

Här nedanför hittar du presentationen från min föreläsning i Malmö, det är fritt fram att dela med dig eller ladda ner den om du hellre vill det.

Ta även några minuter och kika på den inbäddade youtube-filmen som beskriver sociala medier på ett riktigt bra och kul sätt.

 

Lycka till och berätta gärna om dina erfarenheter!


Linda Björck linda_björck_smartbizz_linkedin

Social media manager
LinkedIn-expert

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

Twitter
LinkedIn
Facebook
Instagram

 

 

 

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *