Nya funktioner för nyhetsbrev på LinkedIn

Nya funktioner för nyhetsbrev på LinkedIn

LinkedIn Nyhetsbrev har ökat rejält i år och har tredubblats från år till år och har nu fler än 500 miljoner prenumeranter. Och det finns +146.000 som skriver nyhetsbrev på LinkedIn. Nyhetsbrev släpptes 2020 till profilen och 2022 till företagssidor. En fördel med nyhetsbrev är att du får möjligheten att skriva längre artiklar på plattformen.

LinkedIn uppdaterar nyhetsbrev med nya funktioner

LinkedIn uppdaterar nyhetsbrev

Har du ännu inte kommit igång med nyhetsbrev så kan det vara värdefullt att addera i din marknadsföringsmix men kom ihåg, du är fortfarande på ”hyrd mark” och jag rekommenderar att du både har ett nyhetsbrev på LinkedIn och ett eget.

Sedan LinkedIn släppte den här möjligheten har det kommit flera nya funktioner. Nu släpps ytterligare nyheter kopplat just till nyhetsbrev.

Spara tid och duplicera ditt nyhetsbrev

En enkel funktion är att du nu kan duplicera ditt nyhetsbrev. Det innebär att du sparar tid och ökar effektiviteten eftersom du nu slipper att skriva allt från början. Du har, liksom jag, ett sätt att skriva på. Exempelvis har jag alltid med en text och en bild längst ner i mitt nyhetsbrev.

Tidigare har jag fått börja om från början vilket är tidskrävande. Nu, med ett klick, kommer du att kunna duplicera ett utkast och uppdatera det med nytt innehåll och bilder men behålla det du vill.

duplicera nyhetsbrev linkedin

Bättre statistik & lättare att anlysera

LinkedIn släpper även bättre statistik så du lättare kan analysera och mäta hur det går. Bl.a får du information om demografi och hur det presterar. Statistiken är tillgängligt oavsett om du skriver på företagssidan eller profiler.

bättre statistk nyhetsbrev linkedin

Du ser:

  •  hur ditt innehåll konsumeras över tid
  • demografi övermålgruppen som ddu når
  • råd om hur du kan optimera för tillväxt

Du kan komma åt statistiken från från statistikfliken på din profil eller via ett specifikt nyhetsbrev.

LinkedIn uppdaterar nyhetsbrev med nya funktioner. - 3

 

Förbättrad möjlighet att förhandsgranska ditt nyhetsbrev

En av de mest användbara funktionerna är möjligheten att enkelt förhandsgranska ditt innehåll innan du publicerar eller delar ett utkast. Nu, med en förbättrad förhandsgranskning, kan du se en korrekt förhandsvisning av exakt hur din artikel kommer att se ut, innan du trycker på publicera.

Relaterad artikel: Nyhetsbrev får ökad synlighet

Det har även blivit enklare att välja vem som är avsändare, du eller företaget och om det ska vara en artikel eller ett nyhetsbrev.

LinkedIn fortsätter att släppa nyheter och det här är några bra uppdateringar som ytterligare utvecklar nyhetsbrev. Enklare att skriva och lättare att analysera. Och igen, med LinkedIns nyhetsbrev som får prenumeranter på plattformen, kan det vara värt att fundera på om det ska vara med i din innehållsstrategi för 2024.

Mitt nyhetsbrev på LinkedIn

Jag började skriva nyhetsbrev , Linkedinspiration, november 2021 så jag var snabb med att testa. Det jag tyvärr har märkt är att både engagemang och visningar har gått ner. Därför har jag pausat det – trots +12000 prenumeranter. Plus att jag har svårt att hinna med och få in i min innehållsmix. Bloggen du läser nu tar många timmar och därför har jag valt att fokusera på den. Men jag säger som alltid, våga testa!

linkedinspiration nyhetsbrev linkedin

Sammanfattning nyhetsbrev LinkedIn

Nyhetsbrev är ett format där du kan skriva längre texter, använda H1, H2 och infoga både bilder och citat. Tänk på att nyhetsbrev indexeras av Google så undvik att duplicera ditt innehåll. Som allt annat innehåll du skapar ska det in i innehållsplaneringen och strategin.  Fördelen är att du får följare och att de ständigt fylls på. Men igen, våga testa och se vad det ger.

Artikeln är kuraterad från LinkedIn



När du är redo finns det två sätt jag kan hjälpa dig

Hur många tips och verktyg du än använder behöver du ha grunderna på plats först. Strategi, mål och plan samt förståelse för hur LinkedIn fungerar.

Under de senaste 10 åren har jag hjälpt många företag att ta sig till en högre nivå på LinkedIn.

Om du fortfarande letar efter sätt för att komma till nästa nivå med marknadsföringen kan jag hjälpa dig på två sätt.

1) Utbildning, internt på ditt företag eller boka dig på en av mina öppna utbildningar.

→ Marknadsföring på LinkedIn

→ Skapa och planera innehåll effektivt till LinkedIn

→ Kontakta mig om du vill boka en intern utbildning

2)  Anlita mig för individuell strategisk rådgivning.

Du och jag arbetar praktiskt och effektivt vilket snabbt tar dig vidare till nästa nivå.
Det här är för dig som är genuint intresserad av att ta LinkedIn till nästa nivå. Den här är främst för beslutsfattare, Vd/chefer, marknad/kommunikation eller om du är en entreprenör som verkligen har bestämt dig för att satsa på LinkedIn.

→ Uppdraget är minst 4 (2×2) timmar men för bästa resultat rekommenderar jag 10 timmar.
OBS! Dessa uppdrag är helt skräddarsydda och tas i mån av tid.

→ Kontakta mig för ett kort samtal.


Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedInLinda Björck

LinkedIn-expert
Social media manager

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

LinkedIn
Youtube
Spotify
Facebook
Instagram

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *