LinkedIn uppdaterar campaign manager – det här behöver du veta
LinkedIn uppdaterar campaign manager och gör det enklare att annonsera
LinkedIn har uppdaterat och designat om campaign manager, dvs där du skapar annonser på LinkedIn. Det nya utseendet gör att du får en enklare överblick av dina kampanjer och lättare ser vilka av dina annonser på LinkedIn som ger bäst ROI.
I veckan släppte LinkedIn det nya gränssnittet vilket gör att du lättare ser hur dina kampanjer går och att du snabbt kan optimera dessa för att få ett bättre resultat.
Enklare gränssnitt i LinkedIn campaign manager
Som du ser är det ett enklare gränssnitt vilket jag tycker är betydligt bättre än det förra. Hela navigationen är förenklad och det finns fler flikar. Det finns nya sätt som du kan sortera och välja hur du vill se statistiken. De nya funktionerna i campaign manager kommer hjälpa dig effektivisera sättet på hur du hanterar dina annonser på LinkedIn.
Relaterad artikel: Så här annonserar du med carousel ads
Flera kampanjer?
Om du har flera kampanjer igång kommer du att märka stor skillnad. Det är betydligt enklare att hantera och jämföra dina kampanjer. Dessutom kan du lätt byta mellan olika konto och kampanjer.
Välj vad du vill se
En stor fördel är att du nu kan välja vilken data du ska se, utifrån det som är relevant och viktigt för dig och ditt företag.
Om du tycker att du känner igen dig i gränssnittet så påminner det nu om Facebook Ads manager och Google Ads. Jag har hört flera som har klagat på LinkedIns annonseringsverktyg och nu när det blir enklare att hantera kommer troligtvis fler att annonsera på LinkedIn.
Det finns också en ny funktion som gör att du snabbt kommer åt utvalda mätpunkter med endast ett klick.
Det nya gränssnittet i campaign manager inkluderar flera stora förändringar.
Spara tid på dina kampanj-rapporter
- Du ser snabbt hur dina kampanjer går och du kan enkelt justera dessa för att förbättra resultatet.
- Datan i campaign manager laddar snabbare vilket gör att du kan skanna data effektivare, oavsett om du har flera hundra pågående kampanjer.
- Förenklad navigation gör att du snabbt kan byta vy från konto till kampanjer.
- Möjligheten att söka har också uppdateras. Nu kan du söka på specifika kampanjer, kampanjnamn, kampanj-id, annonsformat och mer.
Snabbare förstå hur dina kampanjer går och snabbt optimera dessa
När dina annonser inte ger ett bra resultat behöver du snabbt ändra och korrigera riktningen. Här hittar du nya funktioner som hjälper dig fatta besluten fortare. Den nya rapporteringen ger dig, genom att klicka en gång, djupare statistik och nyckelfaktorer som exempelvis konverteringar.
Skapa personliga rapporter
Nu kan du välja vilka mätpunkter du vill ha med i dina rapporter oavsett om det är konverteringar, video eller hur kampanjen går.
LinkedIn har låtit en del användare testa det nya gränssnittet:
The new reporting experience takes LinkedIn’s Campaign Manager product to another level! Now you can manage your campaigns easier and with more efficiency. It’s definitely an elevated user experience.
– Lamar Mills, Brand Strategist at Workday
Enligt LinkedIn är det här bara början av det förbättrade campaign manager. Framöver kommer det ännu fler uppdateringar.
Som vanligt skickar LinkedIn ut uppdateringar löpande men säger att det nya gränssnittet rullas ut de kommande veckorna.
Fördjupa dig med nedan artiklar:
Kom igång med annonsering på LinkedIn
Annonsera med LinkedIn Matched Audience
Annonsera med LinkedIn Sponsored InMail
Utöka räckvidden med Matched Audience Network
LinkedIn Website Demographics ger värdefull information om dina besökare
Annonsera med filmklipp / video på Linkedin
Vad tycker du?
Kommer du att annonsera mer?
Social media manager
LinkedIn-expert
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!