Det viktigaste tipset för att lyckas på LinkedIn
Det viktigaste tipset för att lyckas på LinkedIn
Ja, det är bara ett tips som är viktigt för att lyckas på LinkedIn och det är att du bestämmer dig.
Easy peasy.
Jag har gått från 0 till 32000 följare på LinkedIn. När jag bestämde mig för att kontinuerligt bjuda på kunskap genom att posta inlägg på LinkedIn ökade följarna automatisk. Om du följer mig på LinkedIn så vet du hur många tips & råd du får.
Bland annat:
- hur du kan vara aktiv
- enkla framgångstips
- konkreta ”how-to’s”
- vad du ska posta
- vad du ska mäta
- och mycket mer
Men det absolut viktigaste tipset är att du bestämmer dig. Inte posta när du känner för det eller när du har tid. Utan att hitta en aktiv närvaro som är hållbar över tid.
Relaterad artikel: Så får du kontinuitet med din marknadsföring på LinkedIn
Kontinuerlig närvaro beror på vad du arbetar med och vilket mål du har på LinkedIn. Här är två olika sätt som visar vad kontinuitet innebär.
Planen hjälper dig att lyckas på LinkedIn
Du behöver ha en innehållsplanering så du vet vad du ska posta. Ha gärna 2-4 veckors framförhållning och schemalägg dina inlägg. Det kan du antingen göra direkt på LinkedIn eller schemalägga inläggen i ett externt verktyg. Då får du bra överblick och kan lätt se kommande inlägg.
Men kom ihåg att du fortsätter. Även om det bara är en person som klickar på gilla-knappen på dina inlägg. Även om du bara får 100 visningar.
När jag började posta fick mina inlägg bara enstaka kommentarer.
Det tar tid att lyckas på LinkedIn, men jag lovar att det är värt det.
Och om du vill lyckas så är det dags att sluta med ”duttandet” eller att du bara loggar in när du har tid.
Du har tid, om du vill, det gäller att du prioriterar.
Bilden nedan visar hur det kan gå när du har bestämt dig. Statistiken är ifrån en av mina kunder. Jag coachade honom i 2 månader och han fick 1356% ökning. Han hade bestämt sig och fick ett jättefint resultat.
Är du chef eller Vd och vill nyttja LinkedIn på bästa sätt, kontakta mig!
Det spelar ingen roll om du är marknadsförare, kommunikatör, företagare eller jobbsökare, du måste ha en rutin – som du följer.
Bestäm dig för när du ska logga in.
En kvart varje dag eller kanske till och med 2-3 gånger per dag. Hur mycket tid du lägger beror på vad du har för mål med LinkedIn.
Det viktiga är att du skriver in LinkedIn-tid i din kalender.
Men det gäller även att veta vad du ska göra när du loggar in. En del börjar i flödet eller på aviseringarna och då försvinner tiden snabbt. Istället så rekommenderar jag att du börjar med det du ska göra.
Ska du:
- Kommentera på andras inlägg?
- Engagera dig i utvalda ämnen?
- Läsa inlägg inom din bransch?
- Svara på kommentarer?
- Utöka nätverket?
- Bjuda in följare?
Gör det först och sedan kan du scrolla i flödet. Jag lovar att du kommer hinna mer och få bättre effekt på tiden du lägger ner.
Vikten av att engagera dig i andras inlägg
Under tiden du är inloggad på LinkedIn, gärna i samband med att du publicerar dina inlägg, kom ihåg att du engagerar dig i andras inlägg. Sätt av 15 minuter innan och 15 minuter efter att du har publicerat ditt inlägg. Ingen ”post and ghost” alltså. Och det här gäller även som företag.
Det kommer göra att du får:
- större synlighet
- fler följare & kontakter
- fler som tittar på din profil
- ökat intresse för dig & ditt företag
Dessutom hjälper du personen vars inlägg du kommenterar.
Relaterad artikel: Bästa sättet att lyckas på LinkedIn
Sammanfattning – viktigaste tipset för att lyckas på LinkedIn
Att upprätthålla kontinuitet på LinkedIn är viktigt. Det skapar en stark och pålitlig närvaro. Genom att regelbundet posta innehåll blir du mer synlig och bygger förtroende. Kontinuitet tillåter dig att följa och engagera dig i andras inlägg och insikter, vilket skapar meningsfulla och varaktiga relationer. Genom att vara närvarande över tid påminner du om din kompetens och expertis för dina kontakter och följare.
Dessutom hjälper det dig att hålla dig uppdaterad om branschens trender och förändringar. I grund och botten skapar kontinuitet på LinkedIn en känsla av samhörighet och tillit som kan öppna dörrar till oväntade möjligheter och framgångar.
Ps, om du startar idag så har du kommit mycket längre än om du fortsätter att fundera i ytterligare tre månader på hur du ska göra.
När du är redo finns det två sätt jag kan hjälpa dig
Hur många tips och verktyg du än använder behöver du ha grunderna på plats först. Strategi, mål och plan samt förståelse för hur LinkedIn fungerar.
Under de senaste 10 åren har jag hjälpt många företag att ta sig till en högre nivå på LinkedIn.
Om du fortfarande letar efter sätt för att komma till nästa nivå med marknadsföringen kan jag hjälpa dig på två sätt.
1) Utbildning, internt hos er eller boka dig på en av mina öppna utbildningar.
→ Skapa och planera innehåll effektivt till LinkedIn
→ Kontakta mig om du vill boka en intern utbildning
2) Anlita mig för individuell strategisk rådgivning.
Du och jag arbetar praktiskt och effektivt vilket snabbt tar dig vidare till nästa nivå.
Det här är för dig som är genuint intresserad av att ta LinkedIn till nästa nivå. Den här är främst för beslutsfattare, Vd/chefer, marknad/kommunikation eller om du är en entreprenör som verkligen har bestämt dig för att satsa på LinkedIn.
→ Uppdraget är minst 4 (2×2) timmar men för bästa resultat rekommenderar jag 10 timmar.
OBS! Dessa uppdrag är helt skräddarsydda och tas i mån av tid.
→ Kontakta mig för ett kort samtal.
Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedIn
LinkedIn-expert
Social media manager
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!