Facebook tar bort 17 annonsformat
Facebook tar bort 17 annonsformat och skapar bättre lösningar
Många företag annonserar på Facebook eftersom den organiska räckvidden för sidor är ganska låg. De har erbjudit en hel uppsjö av olika sätt att annonsera på men nu tar alltså Facebook bort hela 17 annonsformat.
Historiskt sett har företag alltså kunnat boosta alla typer av sidinlägg, inklusive anteckningar och andra mindre vanliga annonseringsformat.
Enligt Facebook tas dessa bort pga de sällan används och är inte kopplade till annonsörernas mål. I istället vill Facebook lyfta fram annonser som ger effekt för företag, inte för att skapa engagemang. Det innebär också att det kommer bli förbättringar och utökade möjligheter på deras effektivaste annonsprodukter, enligt en artikel i Facebook for Business görs detta för att hjälpa annonsörerna hitta bättre lösningar för att lättare nå sina mål.
Följande kommer att tas bort 15/9-2017
- Boosting share of products from shops
- Boosting the share of a story about a for-sale post
- Boosting a check-in on a map, at a restaurant, or in a city
- Boosting the share of a note
- Boosting the share of a poll
- Boosting place recommendations
- Boosting the share of cultural moments
- Boosting the share of comments
- Boosting change of a Profile picture
- Boosting a file upload or share
- Boosting a sports event
- Boosting of a video or image uploaded through the Facebook camera
- Boosting of attendance for an event
- Boosting the share of a video playlist
- Boosting the status of watching a television show, movie, or other types of programming
- Boosting a post from an app posted to a Page’s timeline
- Boosting a political endorsement
Har du en kampanj igång på någon av ovanstående sätt behöver du ändra den senast den 29/9-17 annars pausas den. Gå in i Ads Manager och välj det format som passar dina mål bäst.
Har du använt någon av ovanstående annonseringsformat?
Relaterade inlägg:
5 steg för att lyckas med annonsering på Facebook
Hur du hittar nya leads via sociala medier
6 tips på hur du får fler följare på Facebook
8 steg för att få lönsamhet på företagets marknadsföring i sociala medier
Linda Björck<<– Säg Hej på LinkedIn 
Social media manager
LinkedIn-expert
Följ gärna mig:
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!