Bygg varumärket via grupper på LinkedIn
Så här bygger du varumärket med grupper på LinkedIn
Använd grupper på LinkedIn som en del av företagets strategi och starta diskussioner inom ditt ämne. Precis som på Facebook har LinkedIn mängder med grupper där det diskuteras, tipsas och ställs frågor inom specifika områden.
Antingen kan du gå med i en befintlig grupp eller så kan du starta en egen grupp. Fördelarna med en grupp är många. Med rätt typ av information som du delar med dig av kan du bygga både trovärdighet och varumärke. Det är viktigt att du delar med dig av innehåll som stämmer överens med gruppens policy samt är intressant och läsvänlig för medlemmarna.
De inlägg och artiklar du delar i en grupp är ett bra sätt att få engagemang från andra gruppmedlemmar. När du skapar bra och värdefullt innehåll drar du trafik till din hemsida. Du skapar trovärdighet och visar på din expertis inom ditt område. När du delar med dig av inlägg, avsluta gärna med en fråga eller en uppmaning för att få igång diskussioner. Kom också ihåg att besvara alla kommentarer.
Att vara med i grupper har många fördelar för varumärket. Se till att du mäter så du ser att du får en bra effekt av dina insatser.
Du kan:
- Gå med i grupper som stämmer överens med ditt område
- Starta en egen grupp
- Engagera dig i diskussioner och i andra medlemmar
Innan du sätter igång – se till att din profil är helt uppdaterad
Sök efter befintliga grupper på LinkedIn
Innan du startar upp en ny grupp, gör en sökning för att ta reda på vilka grupper som finns samt hur väl de fungerar. Vissa grupper är bara ”länkkyrkogårdar” medan andra grupper har stor aktivitet.
Tänk på att det inte handlar om att företaget ska marknadsföra sina produkter eller tjänster utan utgå ifrån vilken nytta deltagarna har av det du tänker dela med dig av.
Relaterad artikel: 5 sätt du lyckas med grupper
Starta en grupp:
- Klicka på ”work” högst upp på startsidan
- Klicka på ”my groups”.
- Klicka på den ”create a group” till vänster på sidan.
- Fyll i all informationen som efterfrågas. En röd asterisk innebär att informationen är obligatorisk.
- Klicka på ”create group”.
Bjud in medlemmar
När du har startat gruppen gäller det att få personer att gå med och att de känner sig välkomna. Ha gärna en ”presentera-dig-tråd” fäst överst i gruppen samt var hjälpsam och närvarande. Du som är administratör kan bjuda in via ”send invitation” inifrån gruppen.
Så här gör du:
- Klicka på ”work”-ikonen uppe till höger i menyn och välj ”groups”.
- Klicka på ”my groups” uppe till vänster på sidan och välj din grupp.
- Klicka antingen på kugghjulet efter din grupp eller på ”manage” till höger från gruppsidan.
- Klicka på ”send invitations” till vänster och där kan du göra något av följande:
- Börja skriva en kontakts för- eller efternamn i ”connections” fältet och välj namnet från listan.
- Klicka på ikonen för adressbok och välj kontakter.
- Klicka på ”Add other email adresses” länk och skriv epostadressen för dina kontakter
- Klicka på skicka invitation ”inbjudan”.
Tänk på att det finns en begränsning på hur många förfrågningar du kan skicka. Som du ser på min bild här nere kan jag bjuda in 50 kontakter. Begränsningen beror på:
- Storleken på gruppen
- Hur länge du varit aktiv på LinkedIn
- Hur många kontakter du har
- Hur många väntande inbjudningar du har
Marknadsför gruppen för ökat deltagarantal
När gruppen är igång och du har bjudit in deltagare gäller det att marknadsföra gruppen. Men innan dess ska du redigera och optimera beskrivningen för gruppen och se till att du har lagt till relevanta sökord så den kommer upp i sökresultat. Dela intressanta artiklar, nyheter och diskussionsämne för att få igång konversationerna
Marknadsför gruppen på följande sätt:
Dela länken till gruppen på flera sätt, i ditt flöde på LinkedIn (om det är ett större företag, be personalen dela länken i sitt flöde), i nyhetsbrev, på hemsidan och i en blogg.
Gå in på sidan för din grupp och kopiera ”join group” -länken nere till vänster och klistra in den där du vill ha den.
Uppmuntra gruppmedlemmar till att bjuda in sina kontakter till gruppen.
Marknadsför din grupp genom att annonsera med ”LinkedIn ads”. Längst ner på alla LinkedIn-sidor hittar du länken till annonsering, ”advertising”.
OBS! Om din grupp är olistad kan du inte annonsera utan du måste bjuda in medlemmar.
Berätta – hur använder du grupper?
Linda Björck <<– Välkommen att skapa kontakt med mig på LinkedIn
Social media manager
LinkedIn-expert
Välkommen att följa mig:
Twitter
LinkedIn
Facebook
Instagram
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!