5 sätt att lyckas i grupper på LinkedIn
5 sätt att lyckas i grupper på LinkedIn
Fördelen med att vara med i grupper på LinkedIn är att man kan, genom att vara aktiv, skapa sig en expertroll.
Det finns många grupper på LinkedIn. Varje grupp har ett ämne man diskuterar kring.
Det kan t ex vara HR, Sociala medier, Småföretagare, Marknadsföring, Nätverk eller VD.
Du får max vara med i 100 grupper. Gå med i grupper som är kopplade till det du arbetar med. Är det ingen aktivitet i gruppen kan du enkelt gå ur gruppen igen.
Vilka grupper är du med i?
#1 Gå med i relevanta grupper
Vad är ditt expertisområde? Leta efter grupper på LinkedIn som handlar om ditt område.
Välj främst grupper med minst några hundra medlemmar och utifrån pågående diskussioner i gruppen.
Är det låg aktivitet, välj en annan grupp. Dvs glest med inlägg, få kommentarer.
Prova dig fram. Känner du att gruppen ej är bra så gå ur igen.
#2 Var aktiv
Jag rekommenderar att du går med i ett 10-tal grupper och är aktiv i dessa. Man får vara med i 100 grupper på LinkedIn. Finns det många grupper i ditt område så kan du gå med i flera och hämta inspiration i de grupperna.
Är du med i färre grupper kommer du att hinna med att vara aktiv i dessa och skapa nya kontakter.
När du väl har hittat en grupp så hjälp till med att svara på frågor, dela med dig av blogginlägg eller intressanta artiklar kopplade till ämnet.
#3 Starta egna diskussioner
När du börjar känna dig bekväm med hur diskussionerna går i gruppen så starta egna.
Det kan handla om en fråga gällande något du behöver hjälp med eller något du vill dela med dig av.
Tänk bara på att hålla dig till ämnet i gruppen. Låt bli att göra reklam om dina produkter eller tjänster.
#4 Etablera dig som expert
Genom att kommentera, svara på frågor och bjuda på din kunskap ökar din trovärdighet.
Det gör att man syns mer och kan få fler kontakter.
En aktiv gruppdeltagare lockar i snitt 4 gånger fler profilbesökare.
#5 Var relevant
Håll dig till ämnet i gruppen och vad du än gör, låt bli att spamma om dig och din produkt!
Självklart kan du dela med dig av dina egna blogginlägg så länge de är relevanta för gruppen.
Om du trycker på ”i” som finns placerat uppe till höger i grupperna så får du bl.a reda på vem som äger gruppen, när den startade, antal medlemmar och reglerna för gruppen.
Tänk efter före. Om du försöker göra något som uppfattas som ensidig reklam för dig eller ditt erbjudande, kanske ingen säger till dig rakt ut, men du skadar ändå det varumärke, expertroll etc. du försöker bygga.
Över till dig, hur många grupper är du med i?
Linda Björck <<– Välkommen att skapa kontakt med mig på LinkedIn
Social media manager
LinkedIn-expert
Välkommen att följa mig:
Twitter
LinkedIn
Facebook
Instagram
Har märkt att just Linkedin ger god respons på kommentarer. Detta tycker jag är väldigt bra då det precis som du skriver, ger utrymme för konkreta diskussioner för gruppen och den ackumulerade kunskapsnivån stiger och leder till både nya infallsvinklar och bekräftelse av kunskap. Tack för en god artikel!
Finns det en begränsning som företag/företagssida i hur många grupper man kan vara med i?
Hej Louise,
Ett företag kan inte vara med i grupper på LinkedIn utan det är en person som går med i grupper. Vänligen
Linda