Nyheter sociala medier
Nyheter i sociala medier – LinkedIn – Instagram
Förra månaden kom flera stora nyheter. Både för LinkedIn, Instagram och Facebook. Som vanligt går det fort och nyheterna i sociala medier kommer i en rasande fart. Hänger du med i alla nyheter?
Det som är extra kul för mig är att jag numera ingår i en expert-grupp hos LinkedIn. Första träffen var i september på LinkedIns norden-kontor i Stockholm. Därefter hade vi ett uppföljande telefonmöte för några veckor sedan. Det kommer att innebära att jag får viss information i förväg, en del saker kan jag dela med mig av, andra får vänta. Det öppnar även upp för möjlighet att till viss del påverka och komma med önskemål. Jag är så tacksam för denna möjligheten och ett mycket bra initiativ av LinkedIn!
LinkedIn ändrar mycket och nya funktioner läggs till hela tiden. Gränssnittet ändras och gör att det blir lättare att överblicka.
Hashtag på LinkedIn
Hashtags på LinkedIn återinförs. Om du följer mig på LinkedIn har du säkert sett att jag har berättat om det tidigare. Den information jag har fått är att Sverige ska ha full tillgång till hashtag under Q4. Jag rekommenderar dig att redan nu börja använda relevanta och få utvalda hashtags på LinkedIn, 1-2 stycken är lagom. De kommer att bli sökbara via mobilappen men kommer även via datorn framöver.
Relaterat inlägg: Den ultimata guiden till hashtag
LinkedIn lanserar koppling till CRM-system
I ett tidigare blogginlägg har jag berättat om att LinkedIn utökar möjligheten att kopplas ihop med ett crm-system. Det här är en jättebra funktion för dig som använder ett CRM-system.
Läs mer här: Linkedin lanserar integration till CRM
LinkedIns nya publiceringsverktyg
Pulse är borta och har ersatts av ett nytt publiceringsverktyg. De har även uppdaterat sättet du taggar en artikel på och hur dina artiklar kommer att synas på LinkedIn. Du kan även lägga till hashtags i en artikel innan du publicerar den och det blir då lättare att hitta ditt inlägg i sökresultaten.
Ett enklare gränssnitt som även erbjuder flera möjligheter:
- val av typsnitt
- enklare att lägga till multimedia
- ändra storlek och placering på bl.a bilder och filmklipp
Läs mer om LinkedIns nya publiceringsverktyg
LinkedIn lanserar conversion tracking
Det här är särskilt viktigt för dig som annonserar på LinkedIn. Nu blir det lättare att följa upp och mäta hur det går för dina kampanjer. Läs hur det fungerar med conversion tracking
Relaterad artikel: Hur du annonserar på LinkedIn
Det finns över 300 miljoner dagliga användare av Instagram och det laddas upp mer än 95 miljoner bilder – om dagen! Kanalen utvecklas i en snabb takt och har växt i populäritet. Instagram startades 6 oktober 2010 och har gått från 0 till 500 miljoner användare på bara 6 år.
Instagram lanserar Stories
I början av augusti lanserade Instagram Stories. En funktion som tillåter dig dela alla dagliga händelser och upplevelser. Den stora skillnaden är att inlägget försvinner efter 24 timmer och kommer inte att synas i ditt flöde. Liknande som på Snapchat alltså. Enligt Instagram behöver man inte vara orolig för att posta för många inlägg utan istället uppmuntras du att dela så mycket du bara vill. För att se Stories trycker du bara på personens profilfoto som är placerade i överkanten.
Hur kan du använda Stories i marknadsföringssyfte?
Har du en aktiv följarskara på Instagram så är det definitivt värt att testa! Korta tutorials, filmklipp från företagets vardag och mer lättsamma inlägg är exempel på inlägg som kan fungera. Här kan du läsa mer om Instagram Stories. Buffer har listat 10 företag som är värt att följa på Instagram Stories, bra inspiration!
Instagram för företag
Nyligen lanserades Instagram för företag. Om du redan har en profil är det lätt att konvertera den till en företagsprofil. Det gör du genom att gå in på kugghjulet och väljer ”växla till företagsprofil”. När du har fyllt i all information och företagets kontaktuppgifter skapas det automatiskt en kontakta-knapp. Det innebär att det blir lättare för dina följare att ta kontakt med företaget, via mail eller telefon. En annan fördel är att du får tillgång till statistik vilket gör att du kan direkt se hur det går för dina inlägg. Du ser räckvidd, interaktioner och information om följarna men du ser endast detta på inlägg som är skapade med din företagsprofil.
Det blir också enklare att annonsera, direkt under en bild kan du välja att sponsra ett inlägg. Eller så använder du dig av Facebook ads manager eller Power editor där du har många fler alternativ och inställningar.
Om du konverterar till en företagsprofil kan du inte göra vissa saker på Instagram.
- När du har kopplat en Facebook-sida till företagsprofilen kan du bara dela dina Instagram-inlägg på Facebook via den sidan. Du kan inte dela till en annan Facebook-sida eller till en Facebook-profil. Om du vill byta Facebook-sida som du kan dela Instagram-inlägg med måste du konvertera tillbaka till ett personligt konto. När du har konverterat tillbaka måste du ställa in din företagsprofil igen och välja den nya Facebook-sida du vill använda.
- Företagsprofiler kan inte ställas in på ett privatkonto.
Läs mer om Instagram för företag
Spara inlägg som utkast på Instagram
Det här är en bra funktion som gör att du kan spara påbörjade inlägg på Instagram. Du kan påbörja ditt inlägg och publicera det när det är bättre tid att posta ditt inlägg. Detta i kombination med statistiken och informationen du får om vilken tid dina följare är på Instagram är kraftfullt. Du kan då välja att publicera ditt inlägg när dina följare är som mest aktiva. Det innebär att du kan bättre planera dina inlägg för att få ökad respons. Visserligen kan du schemalägga via en 3:e parts-app men då får du ett meddelande att det är dags att göra ditt inlägg.
Vad tycker du om dessa nyheter?
Kommer du att byta till företagskonto på Instagram?
Linda Björck <<– Säg Hej på LinkedIn
Social media manager
LinkedIn-expert
Följ gärna mig:
Bytte precis till företagskonto på Instagram…
Tack för tipset!
//Sanna
Vad spännande Sanna. Berätta gärna om du märker någon skillnad. Önskar dig en fin dag. /Linda