LinkedIn växer – Q4 rapport från Microsoft
LinkedIn växer igen – Q4 rapport från Microsoft
Du vet säkert det vid det här laget, att Microsoft rapporterar varje kvartal hur det går för LinkedIn.
Q3 rapporten släpptes i april och nu är det dags för Q4 rapporten.
Även denna gång har LinkedIn nya rekordnivåer i engagemang.
Det har pågått sedan 2018 och man kan nästan tro att det är samma text som klistras in varje gång.
Men är det verkligen möjligt?
Kan LinkedIn slå rekord i engagemang varje kvartal?
Även under jul och ledigheter, när folk är frånkopplade från jobbet?
Jo, LinkedIn växer ju hela tiden och får fler användare.
Och rekorden rullar på.
Senaste rapporten från Microsoft
I Microsofts senaste rapport kan vi läsa att LinkedIn har:
- ökat intäkterna med 9%
- antalet sessioner med 7%.
- och engagemanget beskrivs som rekordhögt.
Men vad betyder det egentligen?
Vad är en session? Jämfört med vad? Det vet ingen.
Det vi vet är att kommentarer har ökat med över 30% och att videouppladdningar gått upp med över 20%.
Och video är verkligen grejen just nu på LinkedIn.
Enligt LinkedIn delas en video 20 gånger oftare än andra inlägg och får 1,4 gånger mer engagemang.
Så om du inte redan kör video på LinkedIn, är det dags att börja.
Men jag vill också vara tydlig med att en mix är det bästa!
Läs mer: Bästa tipsen för att lyckas med video på LinkedIn
Hur många användare har LinkedIn 2025?
LinkedIn berättar att de nu har 1,2 miljarder medlemmar, dvs antal personer som har skapat ett konto.
Men det är viktigt att skilja på medlemmar och aktiva användare.
Och i Sverige har LinkedIn nästan passerat 6 miljoner användare, eller då medlemmar.
Fejkat engagemang – en växande utmaning
Här kommer baksidan.
Många användare klagar på att det kryllar av fejkat engagemang på LinkedIn.
Jag ser det dagligen, även bland etablerade personer använder så kallande engagement pods, eller gilla-cirklar.
Engagement pods är grupper som går ihop för att gilla och kommentera varandras inlägg, oavsett innehåll.
Det är en metod för att lura algoritmen och det får inlägg att se mer populära ut än de egentligen är.
Därför är det viktigt att ha granskande glasögon och fundera på, är det här verkligen äkta engagemang?
För 5 år sedan spelade jag in den här korta videon om engagement pods, den är mer relevant än någonsin!
Lyssna även på det här avsnittet av LinkedIn-podden om engagement pods.
Hur har det blivit så här?
Det började med rekommendationer för att kommentera mer då det ökar synligheten.
Samtidigt har AI-verktyg gjort det enkelt att skapa falska kommentarer som låter trovärdiga.
Resultatet? Kommentarer som ”Wow, så inspirerande!” dyker upp överallt, men är ofta automatiserade.
Nyligen blev jag intervjuad i tidningen Resumé om just kommentarer på LinkedIn.
Jag rekommenderar fortfarande att du kommenterar, gärna dagligen, men framför allt relevanta kommentarer.
Gärna där du kan bidra med din kunskap och POV.
Vad gör LinkedIn åt problemet?
LinkedIn är väl medvetna om problemet och jobbar aktivt för att minska fejkat engagemang.
De minskar räckvidden för inlägg som manipuleras och stänger av konton som använder automation.
Men det är svårt eftersom många grupper organiserar sig utanför LinkedIn.
AI tar över och ställer nya krav
Microsoft satsar stort på AI och LinkedIn är inte sämre.
AI hjälper till att skriva inlägg, svara på meddelanden och även vid rekrytering.
Men det här kan också göra det svårare att upptäcka fejkat engagemang.
AI gör det lättare att skapa falska interaktioner som ser äkta ut.
Vad betyder allt detta för dig?
LinkedIn är fortfarande den viktigaste plattformen för jobb och affärer.
Du måste finnas där om du är inom B2B.
Mina sista råd:
Satsa på video, det funkar bra just nu.
Skriv äkta kommentarer, gärna längre.
Var kritisk till engagemanget du ser.
Satsa på riktiga kontakter, inte bara på siffror.
LinkedIn kommer med största sannolikhet slå rekord igen nästa kvartal.
Men du behöver inte tro på allt du ser för för att lyckas på plattformen.
Artikeln är delvis översatt från Social Media Today och från LinkedIn
Är du redo att bygga mer förtroende, nå fler beslutsfattare och få bättre resultat på LinkedIn?
Boka ett strategi-möte så skräddarsyr vi en plan som passar dig och ditt mål.
Sedan 11 år hjälper jag B2B-företag att växa på LinkedIn genom strategiskt innehåll, marknadsföring, effektiv annonsering och en tydlig positionering.
Vill du jobba mer strukturerat med LinkedIn både för att bygga relationer och skapa affär?
Jag finns här för att hjälpa dig och företaget, antingen med:
- Interna utbildningar för sälj- och marknadsteam.
- 1:1-coachning för dig som är VD, chef och som förstår att LinkedIn är prio.
- Öppna utbildningar för marknadsförare som vill få resultat via företagssidan.
Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedIn
LinkedIn-expert
Social media manager
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!