Hur du gör en strategi för sociala medier – steg 1
Strategi för sociala medier
Som företagare är det mycket man ska ha koll på. En strategi är viktigt att ha och ska ligga som grund för marknadsföring i sociala medier.
Ett tydligt exempel där det saknades en strategi är ett företag i Skåne som har fått mycket negativ kritik för sitt agerande. Det slutade med att företaget stängde ner sin Facebook-sida och fick mycket negativ marknadsföring i tidningarna.
Om företaget hade haft en tydlig strategi gällande kommunikation och sociala medier hade de kunnat minska skadan på deras varumärke.
För att lyckas bra i sociala medier är det en fördel att ha ett tydligt mål och en strategi. I 5 blogginlägg kommer jag att gå igenom hur man kan skapa en strategi för sitt företag.
Ofta stöter jag på företag som har kört i gång i sociala medier utan att tänka igenom varför man har valt att vara med där man är.
Även om själva närvaron i sociala medier i princip är gratis så måste företaget även tänka på nerlagd tid som en kostnad.
För att ta reda på var just ert företag ska var så ställ er följande frågor:
- Varför
- Vem
- Vad
- Var
- Hur
I det kontinuerliga arbetet med sociala medier behövs även en metodik för att:
- Mäta resultat
- Agera
- Lyssna på feedback
- Vara flexibel & justera
Relaterad artikel: 5 saker du måste göra när marknadsföringen i sociala medier inte fungerar
Frågorna är viktiga att gå igenom och i detta blogginlägg kommer jag att gå igenom steg 1 som är varför.
Varför?
Detta är den viktigaste frågan – Varför ska företaget vara med i sociala medier?
Många företag som jag har hjälpt har börjat med ex Facebook, för att det är enkelt och för att många är där.
Det man behöver titta på är: var är kunderna, konkurrenterna och vad klarar er organisation av att genomföra?
För att få fram svaret på ”varför” behöver man ställa sig ett antal frågor och börja med att göra en ”social swot-analys”.
Det innebär att man går igenom hot, möjligheter, styrkor och svagheter i varje punkt nedan.
Bygg en relevant och uthållig närvaro i sociala medier
I swot-analysen tittar man på:
- Varumärke
Vilka sociala potentialer finns idag i företagets varumärke? - Produkter
Vilka sociala potentialer finns i företagets affär/produkt och hur kan ni addera värde till kunderna? - Organisation
Hur ser er förmåga ut att agera socialt och interagera med era kunder? - Konkurrenter & marknad
Vad gör era konkurrenter?
Exempel på en social swot-analys:
Styrkor: Företaget har stor potential, är lokalt engagerade och har intresserad personal.
Svagheter: Företaget har dåligt fokus och brist på tid.
Möjligheter: Ägaren har mycket kunskap och hardrivit butik i många år. Använda bilder, skapa snackisar och anordna kundevent är några saker som man kan göra.
Hot: De är dyra, har ett smalt sortiment och hög konkurrens från köpcenter i närheten.
Hur kan en social swot-analys se ut för ert företag?
Nästa vecka kommer del 2 där jag går igenom ”vem” och målgruppsanalys. Om du är nyfiken på hur en färdig strategi kan se ut så hittar du ett exempel som jag har gjort här på Slideshare.
Här hittar du de andra inläggen om hur du tar fram en strategi:
Strategi sociala medier – steg 2
Strategi sociala medier – steg 3
Strategi sociala medier – steg 4
Strategi sociala medier – steg 5
Lycka till och fråga gärna om du har några funderingar!
Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedIn
LinkedIn-expert
Social media manager
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!