Hur du gör en strategi i sociala medier – steg 4
Strategi för sociala medier
Då är det dags för steg 4 i hur man gör en strategi för sociala medier. I tidigare inlägg har jag berättat om ”varför”, ”vem”, ”vad” samt målgruppsanalys.
I detta inlägget handlar det om ”var” – Var ska företaget vara för att få bäst resultat?
De tidigare inläggen om hur man skapar en strategi hittar du här: Steg 1, Steg 2, Steg 3.
När man ska bestämma var man ska vara i sociala medier, utgår man från en målgruppsanalys. Om man ej vet var kunderna är risken att man lägger jobb och energi på fel ställe. Hur man gör det kan du läsa mer om här.
Aktiv närvaro i sociala medier
En aktiv närvaro i sociala medier kräver uthållighet, planering och en strategi.
Det vanligaste är att företagets hemsida fungerar som en hub, ett nav för allt innehåll. Sedan har man olika trafikdrivare, dvs aktiviter i externa plattformar såsom ex Facebook, LinkedIn, Twitter osv som driver trafik tillbaka till hemsidan. Utöver det har man medskapare som är personer som hjälper till att driva trafik till hemsidan genom att kommentera, dela och gilla inlägg.
Det är nyttigt att nyansera och förstå sätten att publicera och få ut budskap i olika digitala media:
- Ägd media – hemsida, blogg och nyhetsbrev.
- ”Extern” media – sociala tjänster och plattformar t ex Facebook och LinkedIn.
- Köpt media – sponsrade länkar, betald pr och annonser.
- Förtjänad media – delade länkar, omnämnande i sociala medier och inbäddat innehåll.
Ställ dig följande frågor:
- Räckvidd – Når vi målgruppen på den specifika plattformen?
- Relevans – Passar plattformen?
- Funktionalitet – Hur stöttar plattformen olika typer av innehåll och användande?
Därefter är det dags för själva plattformsmatrisen.
I denna svarar man på följande frågor för respektive plattform:
- Syfte
- Målgrupp
- Innehåll
- Mätpunkter
Exempel:
Vad är syftet med att vara med på Facebook?
Vilken målgrupp nås på Facebook?
Vilket innehåll ska läggas på Facebook?
Vilka mätpunkter finns där?
Så här ser en plattformsmatris ut för en klädesbutik som jag har hjälpt till att ta fram en strategi för.
Här kommer ytterligare tips och hjälp där Leverage beskriver och jämför de vanligaste sociala medierna.
Genom att trycka på bilden eller på länken ovan kan man ladda ner och/eller skriva ut bilden.
Nästa inlägg som är det sista i serien om hur du tar fram en strategi i sociala medier handlar om ”hur”.
Lycka till och kommentera eller fråga gärna!
Här hittar du de andra inläggen om hur du tar fram en strategi:
Strategi sociala medier – steg 1
Strategi sociala medier – steg 2
Strategi sociala medier – steg 3
Strategi sociala medier – steg 4
Strategi sociala medier – steg 5
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!